Skift af starter

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Brugeravatar
OleDupont
Moderator
Moderator
Indlæg: 3912
Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
Navn: Ole Dupont
By: Nordsjælland

Re: Skift af starter

Indlæg af OleDupont »

Til otte,

Prøv blot at sætte en skruenøgle på starterens pluspol og kom så til at strejfe stel et eller andet sted (hvilket sker ufatteligt let), - så har du forklaringen

Og du vil altid kunne mindes episoden ved at kigge på din skruenøgle, som vil se ud, som om den har været i kontakt med et svejseværk!!
De bedste hilsner

Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Brugeravatar
adamzack
Super Star
Super Star
Indlæg: 1442
Tilmeldt: ons 3. sep 2008 03:22
Geografisk sted: Nordsjælland
Navn: Allan Ash
By: Farum

Re: Skift af starter

Indlæg af adamzack »

Lars H skrev:
> Forde vi, trods alle forsikringer om de modsatte, er en flok fumlefingeret amatører der garanteret får kortsluttet batteriet når vi skal piller det store kabel af starteren og relæet.
>
> Så siger det ikke bare "puf" men "BANG" og så er det ikke rart at ligge inde under bilen med meget lidt plads og komme rundt på...
>
>
> MVH. Lars H


Så hedder det 24-48 timers hjertemonitorering, med hænderne i isposer. Derefter hedder det sovepiller, da du må undvære dem i en periode
Med Venlig Hilsen Allan

Tidl E39 528i 2/1998
VW Touran 1.4 TSI 150 Comfortline 2018
Seat Leon sports tourer 2020
Brugeravatar
LarsHansen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1965
Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 22:54
Navn: Lars Hansen
By: Arlöv
Kontakt:

Re: Skift af starter

Indlæg af LarsHansen »

Har set resultatet af en fastnøgle der smeltede ind i hånden på en klovn der ikke tog advarsler om faren alvorligt.

4-500 Amp. i direkte kortslutning er altså ikke noget at spøge med, men hvis Otte eller andre føler sig så sikre på det de gør, liggende under en bil der er hævet 40 cm. over jorden og hvor manøvrepladsen er begrændset, ja, så skal de da bare fortsætte med at med at arbejde med fuld spænding på.

"En rigtig elektrikker (eller mekanikker) tager ikke spændingen fra, men græder når han får et knald over fingrende"...


MVH. lars H
Mvh. Lars
E39 540i Touring
Brugeravatar
plpoulsen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1708
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:55
Navn: Per Legarth
By: Randers

Re: Skift af starter

Indlæg af plpoulsen »

Det er ikke noget man får stød af, men det kan sgu nemt koste et ledningsnet og nogle styrebokse at lave sådan et nummer. Og det tager under et minut at afmontere stelkablet fra batteriet, så det ville jo være dyrt købt for at spare det minut

Har selv prøvet at afmontere en udstødningsmanifold på en nissan hvor skraldenøglen lige ramte plus på generatoren, det kostede så lige en hovedsikring til 600,- og tæt på det også kostede et par nye underbukser for hold da kæft et skrald det gav
Mvh. Per

Mail: per@carwizard.dk
Brugeravatar
ottedk
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 281
Tilmeldt: tirs 26. maj 2009 00:24
Navn: Claus Ortvald
By: Nordsjælland

Re: Skift af starter

Indlæg af ottedk »

der er alså ikke mange af jer der læser hvad jeg skriver !!!

hvis der sidder et externt start relæ, så skruer man altså ikke på nogen varm ledning, men derimod på en kold + ledning.

hvis nogen af jer skal rode med 220 volt så gør i jo heller ikke mere end at slå relæ( sikring ) fra i skruer jo ikke ledningen af bag på jeres sikring.

ja hvis det er en varm ledning så skal batteri af.

og det med at batteri sprænger i luften vil virkeligt kræve nogle kraftige ledninger. og har aldrig hørt om at det er sket. Når jeg skal hurtigt se om der er liv i et batteri tager jeg et start kabel, og kortslutter batterie, hvis jeg kan mærke der kommer hurtigt varme i kablet, er batteriet ikke helt dødt, og dette sker der intet ved.

at trække 500 A ud af batterier er hverdag for et almindeligt bil batteri. specielt diesel.

CCA værdien siger netop noget om dette mit batteri kan trække 900 A i 10 sec. uden den tager nogen form for skade af dette.


Mvh. Claus Ortvald
530 dA mit alles
Brugeravatar
plpoulsen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1708
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:55
Navn: Per Legarth
By: Randers

Re: Skift af starter

Indlæg af plpoulsen »

Otte: Starterrelæet er en del af starteren, så du kommer til at skrue en "varm" ledning af der så kommer til at hænge løst i nærheden af motorblok, som er en MEGET god stel på bilen.

Desuden er det relæ du snakker om til 230v jo en form for hovedafbryder til kredsløbet, den eneste hovedafbryder på bilen er jo at tage stel af. Selv hvis starterrelæ ikke sad på starteren og du havde en "kold" ledning hængede i motorrummet og der så var en tankeløs person der kom til at dreje nøglen. Det er bedst at sikre sig at der ikke kan ske noget og når det tager så kort tid at afbryde stel kontra den tid det tager at tjene de penge et ledningsnet og måske styrebokse. Jeg ved ihvertfald godt hvilken fremgangsmåde jeg vælger og det er også selvom det er andres bil jeg skruer i og firmaet forsikring dækker hvis uheldet skulle være ude...
Mvh. Per

Mail: per@carwizard.dk
Brugeravatar
plpoulsen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1708
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:55
Navn: Per Legarth
By: Randers

Re: Skift af starter

Indlæg af plpoulsen »

Det er godtnok lang tid siden jeg har skiften en starter på en M52, men kan ikke huske det var specielt besværligt når man har bilen på lift.
Mvh. Per

Mail: per@carwizard.dk
Besvar