LuftMængdeMåler

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Brugeravatar
LarsHansen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1965
Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 22:54
Navn: Lars Hansen
By: Arlöv
Kontakt:

LuftMængdeMåler

Indlæg af LarsHansen »

Hej Alle


Er der een af jer ærede forumbrugere der kan fortælle lidt om hvor længe en LMM på en M62 (540 fra 2002) bør holde og hvordan man oplever det hvis den er defekt/har forringet virkningsgrad ?

Bilen har i skrivende stund kørt 250.000 km. og har et tårnhøjt brændstofforbrug og jeg synes ikke den går så godt som den tidligere.


MVH. Lars H
Mvh. Lars
E39 540i Touring
Brugeravatar
pfingstl
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 942
Tilmeldt: man 9. jun 2008 17:23
Navn: Jens Pfingstl
By: Gentofte

Re: LuftMængdeMåler

Indlæg af pfingstl »

Jeg havde en 2002 som din og min erfaring med LMM er f.eks. at ved en nedbremsning for rødt kan motoren næsten gå ud da omdrejningerne dykker.

Efter montering af en ny (ved ca. 125.000 km) blev omdrejningerne meget mere stabile ved nedbremsning.

Hvis du skifter den så køb kun en original !!
Mvh. Jens Pfingstl
F11
Brugeravatar
Skytten
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 128
Tilmeldt: tirs 5. okt 2010 23:45
Navn: Jens Skytte
By: Syd for Kbh.

Re: LuftMængdeMåler

Indlæg af Skytten »

Hej Lars, der bør være mangel på bundtræk og som du nævner dårlig drift økonomi.
Få en test udført hos et godt sted , så er du vi alle meget klogere.
God weekend
Brugeravatar
BMW540
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 15
Tilmeldt: ons 28. dec 2011 23:33
Navn: BMW540
By: Frederiksberg
Kontakt:

Re: LuftMængdeMåler

Indlæg af BMW540 »

Jeg har haft en 735 E32 hvor luftmængdemåleren blev defekt. Det gav en periodisk fejl med hostende motor, især når den gik ned i lave omdrejninger eller hvis jeg slukkede motoren og startede den straks efter.

Jeg fik den udskiftet med en original brugt luftmængdemåler og problemet forsvandt.
-------------
Jens
Alpina B10 V8
Brugeravatar
hew
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: fre 17. jun 2011 08:02
Navn: Henrik Wranér
By: Korsør

Re: LuftMængdeMåler

Indlæg af hew »

Jeg har lige skifftet min LM for et par måneder siden.
Symptom ujævn tomgang, lugt af uforbrændt benzin samt startbesvær.
Fejludlæsning meddelte LM defekt, og efter skift alles in ordnung.
Mvh. Henrik Wranér
G30 530e 2019
E39 540i touring 1998
Brugeravatar
LarsHansen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1965
Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 22:54
Navn: Lars Hansen
By: Arlöv
Kontakt:

Re: LuftMængdeMåler

Indlæg af LarsHansen »

Hej igen


LMM er IKKE defekt hvis man spørger en BOSCH-tester, men så vidt jeg har fundet frem til herinde, mister den med tiden virkningsgrad og bliver dårligere. Det er de symptomer jer er interesseret i at vide mere om...

Det jeg har læst mig frem til, rundt om på nettet, er at der fra tid til anden sættes omkring 1000 V spænding over måleren, for at brænde skidt og lort der har fæstet sig, af og den proces forringer, over tid, dens ydeevne. Jeg vil dog ikke bare skifte den uden at være sikker på at tingene forbedres. Men hvordan måler man forringet ydeevne på sådan en "fætter" ?


MVH. Lars H
Mvh. Lars
E39 540i Touring
Brugeravatar
544
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 277
Tilmeldt: ons 15. dec 2010 10:29
Navn: Eriksen
By: Nordsjælland

Re: LuftMængdeMåler

Indlæg af 544 »

Hej. Jeg har skiftet 4 stk (fire) luftmængdemålere på 5½ år år på min 540 imens jeg har haft den. Først den org, så 2 stk uoriginale og så en brugt original her for et par måneder siden, så de holder ikke længe desværre - måske en fejl konstruktion på 540 ? Symptomer: motor går istå, lugter af benzin, ujævn tomgang, asc lyser mv. Mvh

Mvh. Jørgen
Før: E39 540i. Nu: A6 3,0 tdi quattro tipt.
Brugeravatar
mop
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 367
Tilmeldt: ons 9. sep 2009 22:48
Navn: Petersen
By: Roskilde

Re: LuftMængdeMåler

Indlæg af mop »

Hej Lars,

Pierburg har en fin hjemmeside med masser af "service infomationer"

Her er lidt omkring test af LMM..

http://www.ms-motor-service.com/ximages ... en_web.pdf
Brugeravatar
LarsHansen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1965
Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 22:54
Navn: Lars Hansen
By: Arlöv
Kontakt:

Re: LuftMængdeMåler

Indlæg af LarsHansen »

Hej Igen


Jeg siger mange tak for jeres input og må konstaterer at det nok ikke er LMM der er fejlbehæftet.

Brændstofforbruget er stadig tårnhøjt, men de problemer i alle beskriver ved en fejlbehæftet LMM, oplever jeg faktisk ikke, så jeg må på jagt andetsteds i mekanikken. 1. step bliver nok en detaljeret udlæsning og at få bilen "rullet" så jeg kan se om det bare er mig eller den mangler "muller" i forhold til sidst den blev testet.


MVH. Lars H
Mvh. Lars
E39 540i Touring
Brugeravatar
Skytten
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 128
Tilmeldt: tirs 5. okt 2010 23:45
Navn: Jens Skytte
By: Syd for Kbh.

Re: LuftMængdeMåler

Indlæg af Skytten »

Hej Lars. Det lyder som det er i den anden ende af motoren fejlen er. (Lambdhasonder)
Besvar