E61 523i N53 - Problemer med O2-sensor...?
: fre 11. nov 2022 10:52
Hej forum,
Jeg ejer en 2008 BMW 523i og der er opstået et problem, jeg håber nogle her på siden kan hjælpe med at af- eller forklare.
Bilen har kørt ca. 255.000km.
Der meldes fejl i DME'en og den lyser i motorlampen på instrumentbordet.
Følgende fejl udlæses: 29F4 - catalytic converter error.
Så vidt jeg kan læse mig til, så skabes denne fejlmelding pga. uregelmæssigheder i aflæsningen fra O2 sensoren efter katalysatoren
og 29F4 påpeger det er "bank" nr. 1, cylinder 1 til 3.
Ud fra ovenstående har jeg prøvet at udlæse yderligere data fra min ODB-scanner.
Dette billede er fra stilstand i tomgang (varm): Dette billede er med konstant hastighed ved landevejskørsel: Kan der konstateres noget ud fra disse målinger ?
Kan det være en O2 sensor der er defekt eller er det nærmere katalysatoren der er færdig/fyldt op ?
Der er indenfor de seneste 2000km skiftet både tændspoler og tændrør.
Jeg syntes der er en lille nedgang i effektiviteten på km/l efter fejlmeldingen, ellers kører bilen uden problemer.
Ingen udsættere eller problemer ved opstart.
Håber der sidder én eller flere med en god idé
Mvh
KristianB
Jeg ejer en 2008 BMW 523i og der er opstået et problem, jeg håber nogle her på siden kan hjælpe med at af- eller forklare.
Bilen har kørt ca. 255.000km.
Der meldes fejl i DME'en og den lyser i motorlampen på instrumentbordet.
Følgende fejl udlæses: 29F4 - catalytic converter error.
Så vidt jeg kan læse mig til, så skabes denne fejlmelding pga. uregelmæssigheder i aflæsningen fra O2 sensoren efter katalysatoren
og 29F4 påpeger det er "bank" nr. 1, cylinder 1 til 3.
Ud fra ovenstående har jeg prøvet at udlæse yderligere data fra min ODB-scanner.
Dette billede er fra stilstand i tomgang (varm): Dette billede er med konstant hastighed ved landevejskørsel: Kan der konstateres noget ud fra disse målinger ?
Kan det være en O2 sensor der er defekt eller er det nærmere katalysatoren der er færdig/fyldt op ?
Der er indenfor de seneste 2000km skiftet både tændspoler og tændrør.
Jeg syntes der er en lille nedgang i effektiviteten på km/l efter fejlmeldingen, ellers kører bilen uden problemer.
Ingen udsættere eller problemer ved opstart.
Håber der sidder én eller flere med en god idé
Mvh
KristianB