BMW F11 520d vibrerer/ryster

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Besvar
Lasse520
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 8
Tilmeldt: tors 13. dec 2018 08:40
Navn: Lasse Berg Svenningsen
By: Slagelse

BMW F11 520d vibrerer/ryster

Indlæg af Lasse520 »

Hej, og tak fordi at jeg måtte være med :-)

Jeg har for 14 dage siden fået en BMW 520d fra 14., med 120.000 km. på tælleren. Siden jeg fik den, har den rystede på motorvejen - geneleret mellem 100 og 140 km/t. Jeg tænkte at det måtte skyldes ubalance i dækkene, og da de var slidte, kom der 4 nye på i mandags inkl. afbalancering. Men den gør det desværre stadig. Ikke ligeså kraftigt, men stadig. Samtidig føler jeg også, at den vibrere (hurtige vibrationer) når jeg holder i tomgang i et kryds.

Min dækmand mener, ift. problemet på motorvejen, at dækkene skal afbalanceres igen, efter de har sat sig. Er det korrekt, og hvad kan skyldes det irriterende vibrationsproblem i tomgang?

Jeg er desværre nok også meget hysterisk, og generelt opmærksom på de mindste ting. Men jeg føler også bare, at den burde rulle meget mere glidende, end den gør :(
Mvh. Lasse Berg Svenningsen
F11 520d 2014
Brugeravatar
OleDupont
Moderator
Moderator
Indlæg: 3911
Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
Navn: Ole Dupont
By: Nordsjælland

Re: BMW F11 520d vibrerer/ryster

Indlæg af OleDupont »

Hej Lasse, velkommen i forum :V

Og tillykke med din nye Bimmer!

Når den er fra 2014, går jeg ud fra, at den er nysynet, og så kan vi forhåbentligt udelukke de værste fejl i ophæng, bærekugler etc. i undervognen :mrgreen:

Det er lidt underligt, at du også fornemme rystelser, når du holder stille, med mindre vi skal over i motor- og/eller gearkasse-ophæng.

Har du haft løftet hvert hjul fra jorden og tjekket for slør?
De bedste hilsner

Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Lasse520
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 8
Tilmeldt: tors 13. dec 2018 08:40
Navn: Lasse Berg Svenningsen
By: Slagelse

Re: BMW F11 520d vibrerer/ryster

Indlæg af Lasse520 »

Hej Ole,

Tak :)

Ja, og nej. Bilen er leaset, og hentede hjem fra tyskland af. Jeg har her, ladet mig fortælle, at bilen kun "toldsynet" og det som udgangspunkt ikke er et 100% syn? Måske tager jeg fejl.

Hertil har jeg også følelsen af, at rystelserne ved tomgang, er kommet efter dækskifte. Men det giver jo overhovedet ingen mening.

Men jeg har skal have en kammerat, som er mekaniker, med ud på en tur. For også at be- eller afkræfte, om det er mig der er skør.

Men det kunne være, at andre havde oplevede noget lignende. Jeg synes bare at det er super ærgerligt :(
Mvh. Lasse Berg Svenningsen
F11 520d 2014
Lasse520
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 8
Tilmeldt: tors 13. dec 2018 08:40
Navn: Lasse Berg Svenningsen
By: Slagelse

Re: BMW F11 520d vibrerer/ryster

Indlæg af Lasse520 »

Bilen opføre sig desværre rigtig mærkeligt, og er desværre ingen nydelse ved hastighed mellem 100 og 140 km/t. Samtidig fornemmer jeg også disse vibrationer, når jeg holder i tomgang ved et kryds.

Onsdag aften skal jeg forbi min dækmand igen, for at kigge på afbalanceringen igen og eventuelt ser om der skulle være noget der. Samtidig har jeg talt med BMW i Ringsted, som gerne ville tage en tur i bilen også, for at se om de kan mærke det og i så fald, fortælle mig hvad det er.

Slet ingen der har oplevet noget lignende mine oplevelser?
Mvh. Lasse Berg Svenningsen
F11 520d 2014
Brugeravatar
admin
Administrator
Administrator
Indlæg: 2867
Tilmeldt: tirs 19. maj 2015 10:26
Navn: Mogens Juhl
By: Viby Sjælland
Kontakt:

Re: BMW F11 520d vibrerer/ryster

Indlæg af admin »

Tal evt. med Karsten fra Solrød Autocare
Mvh

Mogens Juhl
http://5erbmw.dk/forum
BMW F45 225xe M-Sport - 2017
BMW F20 LCI 118ia M-Sport - 2018
BMW E36 Compact 316I - 1997
Lasse520
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 8
Tilmeldt: tors 13. dec 2018 08:40
Navn: Lasse Berg Svenningsen
By: Slagelse

Re: BMW F11 520d vibrerer/ryster

Indlæg af Lasse520 »

Det ene af mine dæk, havde en langt højere roadforce end de andre - så det blev afhjulpet. Nu hopper og danser den ikke så meget på motorvejen som tidligere.

Fredag var jeg forbi BMW i Ringsted, hvor de tog en tur i bilen. De mente ikke at den fejlede noget som helst, andet end de dæk der sidder på nu, er ekstrem bløde og det kunne ødelægge køreoplevelsen.

Dog har jeg stadig problemer med, at den "synger" / "runger" mellem 90-92 km/t og 95-104 km/t. BMW tænker at det er gearkassen og drivlinen, og det er bare kan afhjælpes med en olieskifte. Hertil mente de også, at softwaren i bilen burde blive opdateret. Har andre fået udført dette?
Mvh. Lasse Berg Svenningsen
F11 520d 2014
Brugeravatar
Krone2000
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 182
Tilmeldt: fre 16. jan 2015 19:02
Geografisk sted: Struer
Navn: Ivan Kronborg
By: Struer

Re: BMW F11 520d vibrerer/ryster

Indlæg af Krone2000 »

Hej Lasse
Hvis vi skal komme med et kvalificeret gæt på hvad problemet kan være, skal du fodre os med nogle flere oplysninger.
Hvor meget har bilen kørt?
Er det manuel eller automatgear?
Hvilke dæk er der monteret nu, mærke og dimensioner, runflat eller almindelige.
Hvilke dæk sad der på bilen før, mærke og dimensioner, runflat eller almindelige.
Jeg formoder de nye dæk er monteret på de samme fælge, men har i prøver at kontrollerer fælgene uden dæk i afbalanceringsmaskinen?
De vibrationer du fornemmer når bilen står i tomgang, er de i rattet, gearstangen, eller hele karosseriet og er der forskel når motoren er kold eller varm?
Få eventuel bilen testet på et 4 hjuls rullefelt, det vil afsløre om der er noget med dine hjul, og hvilket et af dem det er.
Kan se at VAE i Slagelse har et 4 hjuls rullefelt.

Men hvis det er en leasing bil, er reperation og service så ikke med i din leasingaftale?
Mvh. Ivan Kronborg
E60 520d M47N2
F10 525d N57D30A
F30 316d N47D20C
5xdrive
Ny bruger
Ny bruger
Indlæg: 4
Tilmeldt: søn 10. mar 2019 19:56
Navn: T-Larsen
By: Frederiksværk

Re: BMW F11 520d vibrerer/ryster

Indlæg af 5xdrive »

Hej.

Er der kommet nogle gode bud på de rystelser der er på de biler? Jeg er ved at blive skør af den bil!

Jeg har en 520 F11 M - 2017


den ryster når den er "kold i gummiet" det er ihvertfald min ide.


Bilen kører fint og motoren er sund. ingen rystelser fra den.
Bilen ryster under opbremsning så jeg har skiftet bremser hele vejen rundt. skiver og klodser. stempler kører fint og bremser hænger ikke. - ryster stadig når jeg bremser.

Jeg har skiftet øverste bærearm og bagerste bærearm på bilen bagerst uden den store forskel. jeg fandt et link på you tube til en fyr der forklarede at det kunne være det.
(Jeg er selv gammel mekaniker)

Jeg har skiftet fra vinter til sommerhjul med det samme resultat. det ligner træk aksler er skiftet før jeg fik den.

Er der nogen som her nogen ideer til hvad fejlen er?

Vh Tommy.
IdlenutsDK
Ny bruger
Ny bruger
Indlæg: 2
Tilmeldt: tors 26. maj 2022 09:35
Navn: Jesper Pedersen
By: Hammel

Re: BMW F11 520d vibrerer/ryster

Indlæg af IdlenutsDK »

Fandt den her video på youtube, tænker det kunne være relevant her:
https://www.youtube.com/watch?v=wtmXjCFG1bA&t=6s

Han har forresten flere gode F10/F11 videoer
Besvar