Side 1 af 1

HJÆLP.....540 årg.97 noget man skal være opmærksom på ??

: tirs 8. sep 2015 19:31
af mopet
Hej alle kloge !

Jeg har en kammerat der skal ud og se på en 540 fra 96`med automatgear. Den har rundet de 129.000 km med km.garanti,og fuld service på den.Den kører med originale BMW fælge,og har altid gjort det. Den er ikke sænket.Da jeg selv er den lykkelige ejer af en 320 fra 86,så ved jeg at der umiddelbart kan være knas med befæstigelserne ved donkraft (rust),samt tårnlejer. Er der ellers noget vi skal være særlige opmærksomme på ? Hilsen Mogens

Re: HJÆLP.....540 årg.97 noget man skal være opmærksom på ??

: tirs 8. sep 2015 19:53
af OleDupont
Det var godt nok ikke mange kilometer på næsten 20 år

Mon ikke det har været en "søndagsbil", som måske ikke har fået alt for meget at leve af?

Noget kunne tyde på, at der er passet rigtigt godt på den bil.

Lidt rust ved bagklappen og rundt om nøglehullet på denne var hvad, jeg nåede at opleve med min E39´er efter 10 år.

Prisen må afgøre, hvor mange usikkerhedsmomenter, man vil acceptere.

Re: HJÆLP.....540 årg.97 noget man skal være opmærksom på ??

: tirs 8. sep 2015 21:15
af mopet
Hej Ole. Ja det er vist en én ejers bil med alle service overholdt.Så mange tak for rådet,og det vil vi selvfølgelig tjekke op
God aften til dig
Vh. Mogens

Re: HJÆLP.....540 årg.97 noget man skal være opmærksom på ??

: tirs 8. sep 2015 22:44
af janl
Rust ved donkraft løftepunkterne er ikke det helt store ved E39'eren og heller ikke tårnlejer.
Som Ole skriver....rust i bagklap hvad enten det er en sedan eller touring. Den er stensikker!
Tjek også omkring døre for rust.

Den har jo ikke kørt mange km men tiden kan også tære med mindre den i bund er passet med vask, undervognsbehandling og olieskift.

Da den er med automatgear/steptronic så få skiftet gearolie.

Oliepumpen kan løsne sig på visse årgange af E39 V8'erne

Re: HJÆLP.....540 årg.97 noget man skal være opmærksom på ??

: tirs 8. sep 2015 23:19
af mopet
Hej Ole & Jan.
Mange tak for de gode råd. Dem vil jeg tjekke op på. Super
God aften til jer.

Re: HJÆLP.....540 årg.97 noget man skal være opmærksom på ??

: man 14. sep 2015 13:04
af ffr
Hvordan gik det med bilen?
Hvis du ikke har været ude at kigge, så er her lige et par "småting". Ikke meget anderledes end andre biler, men så alligevel.
Undervognskomponenter, er ikke helt billige på en BMW. Vær opmærksom på diverse klonk, rystelser, særligt ved nedbremsning, over bump mv.
Pakninger ved ventildækslet sveder ofte (ikke godt for tændrør at fedte rundt i olie), det er ingen kæmpe ting at få udbedret, men jegv har set det på mange biler.
Generelt det elektriske - bilen er ikke længere ny. Strømtyve er ikke ualmindelige og kan være svære at finde.
Hvis det er en touring, så er ledninger til bagklap ofte årsag til en masse "rod" i elsystemet. De er ret nemme at tjekke for "klamphugger reperationer" der med garanti giver bøvl i fugtigt vejr.
Bremser (skiver).
Instrumentent dioder/belysning - ved ikke helt hvad det korrekte ord er, men der er meget tit problemer med dårlige forbindelser til de oplysninger der står på instrumentbordet.(en rep der nemt koster 6kg).
Vurder om alle hestene er "i stald" - jeg har haft flere BMW'er der manglede en del effekt, det har som oftest været knastføler(kruptapsføler eller lignende, ikke voldsomme ting, men kender man ikke biltypen kan man køre rundt længe uden at opdage at der mangler 25 ponyer
Få den eventuelt fejludlæst.
Ellers - det er en "konge bil".

Re: HJÆLP.....540 årg.97 noget man skal være opmærksom på ??

: man 14. sep 2015 23:33
af Denraretiger
Selvom den kun har kørt så kort er den stadig knap 20 år gammel og min erfaring siger mig at hvorvidt den har kørt 127tkm eller 327tkm ikke har det store at sige rent slidmæssigt på de fleste dele.

Vær opmærksom den har den alder hvor "livtidsdele" begynder at lakke mod enden. Dette kan blandt andet være udstødning samt katalysator hvilket kan være meget omkosteligt, 10-15K.
Endvidere kan dæmpere og fjedre være de org. som nok deraf snart trænger til udskiftning.


-