Hej forum,
Jeg ejer en 2008 BMW 523i og der er opstået et problem, jeg håber nogle her på siden kan hjælpe med at af- eller forklare.
Bilen har kørt ca. 255.000km.
Der meldes fejl i DME'en og den lyser i motorlampen på instrumentbordet.
Følgende fejl udlæses: 29F4 - catalytic converter error.
Så vidt jeg kan læse mig til, så skabes denne fejlmelding pga. uregelmæssigheder i aflæsningen fra O2 sensoren efter katalysatoren
og 29F4 påpeger det er "bank" nr. 1, cylinder 1 til 3.
Ud fra ovenstående har jeg prøvet at udlæse yderligere data fra min ODB-scanner.
Dette billede er fra stilstand i tomgang (varm):
Dette billede er med konstant hastighed ved landevejskørsel:
Kan der konstateres noget ud fra disse målinger ?
Kan det være en O2 sensor der er defekt eller er det nærmere katalysatoren der er færdig/fyldt op ?
Der er indenfor de seneste 2000km skiftet både tændspoler og tændrør.
Jeg syntes der er en lille nedgang i effektiviteten på km/l efter fejlmeldingen, ellers kører bilen uden problemer.
Ingen udsættere eller problemer ved opstart.
Håber der sidder én eller flere med en god idé
Mvh
KristianB
E61 523i N53 - Problemer med O2-sensor...?
Re: E61 523i N53 - Problemer med O2-sensor...?
Velkommen til
Hvordan er din kørsel..?? frisk eller morfar..??
Hvordan er din kørsel..?? frisk eller morfar..??
Mvh. Kurt
E39 520 1996 solgt
Volvo S40 2.4 2004
E39 520 1996 solgt
Volvo S40 2.4 2004
Re: E61 523i N53 - Problemer med O2-sensor...?
Tak
Der bliver kørt forholdsvis mange korte ture i den af kæresten, dvs. 10/11km til og fra arbejde, samt kortere ture til indkøb.
Har jeg den på job er det 20km hver vej, med 90% landevejskørsel på fartpiloten.
Ovenstående må nok konstateres som morfarkørsel
Jeg har læst meget blandet om "Italian Tune" hvor man lige blæser system lidt igennem på en tur i lavt gear.
Ved ikke om det er noget der gavner på den bil som denne.
Der bliver kørt forholdsvis mange korte ture i den af kæresten, dvs. 10/11km til og fra arbejde, samt kortere ture til indkøb.
Har jeg den på job er det 20km hver vej, med 90% landevejskørsel på fartpiloten.
Ovenstående må nok konstateres som morfarkørsel
Jeg har læst meget blandet om "Italian Tune" hvor man lige blæser system lidt igennem på en tur i lavt gear.
Ved ikke om det er noget der gavner på den bil som denne.
Re: E61 523i N53 - Problemer med O2-sensor...?
Frisk kørsel vil fjerne sod, så du har sådan set selv skrevet løsningen du kan tage en tur, hvor den får lov til at komme godt op i omdr. evt. kan du købe noget Redex, eller andet mærke der kan rense og hælde på ved hver tankning men prøv at tage en god tur først 50-100 km, slet fejl og indlæs igen og se om fejlen ikke er væk..
Mvh. Kurt
E39 520 1996 solgt
Volvo S40 2.4 2004
E39 520 1996 solgt
Volvo S40 2.4 2004
- JM540466
- Meget Aktiv Bruger
- Indlæg: 220
- Tilmeldt: lør 29. sep 2012 09:24
- Geografisk sted: Skagen
- Navn: Torben Larsen
- By: Skagen
Re: E61 523i N53 - Problemer med O2-sensor...?
Hej
I bmw`s instrukstionsbog står at man under ingen omstændigheder må tilsætte noget hverken til bensinen eller motorolien.
Ved ikke om det gælder for din bil, men min må ikke.
I bmw`s instrukstionsbog står at man under ingen omstændigheder må tilsætte noget hverken til bensinen eller motorolien.
Ved ikke om det gælder for din bil, men min må ikke.
Mvh. Torben Larsen
E 39 540 I V 8 M62 TU B44
E 39 540 I V 8 M62 TU B44
- JM540466
- Meget Aktiv Bruger
- Indlæg: 220
- Tilmeldt: lør 29. sep 2012 09:24
- Geografisk sted: Skagen
- Navn: Torben Larsen
- By: Skagen
Re: E61 523i N53 - Problemer med O2-sensor...?
Jeg ville skifte sensoren.
Mvh. Torben Larsen
E 39 540 I V 8 M62 TU B44
E 39 540 I V 8 M62 TU B44