G31 med hoppende dæk/fælge

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Top30
Ny bruger
Ny bruger
Indlæg: 3
Tilmeldt: tors 27. maj 2021 21:40
Navn: Richard
By: Køge

G31 med hoppende dæk/fælge

Indlæg af Top30 »

Hej alle sammen

Jeg håber der er nogle kloge og dygtige mennesker herinde der kan hjælpe med lidt input til min udfordring.

Jeg har en G31 med adaptiv undervogn og integralstyring, bilen kører som en drøm når den har vinterdæk/fælge på, det er nogle 18" 619 fælge med run-flat dæk (kan ikke huske mærket desværre)

Jeg købte sidste år nogle 19" 633 fælge i Tyskland (Fælgende er i super god stand og bærer ikke præg af at have været brugt, standarden hos forhandleren hed Like new), de er monteret med Dunlop Sport Maxx RT2 (DOT DM66 JAHR 3618) 245/40 dæk, men når denne kombination af dæk/fælge bliver monteret på bilen har den en tendens til at føles som om den hopper hen af vejen når man kører mellem 120-130 km/t, det er hurtige små rystelser der lidt kommer og går (har ikke fundet et mønster i det endnu) Normalt kører jeg i Comfort mode, men har og prøvet i Adaptive mode og her er problemerne de samme, når man sætter undervognen i Sport mode bliver rystelserne lidt svagere.

Da jeg fik dæk/fælge kørte jeg til en lokal dækmand og fik afbalanceret det hele inden de blev monteret på bilen, og her opdagede jeg første gang rystelserne, han afbalancerede igen uden nogen ændring.

Efter at have googlet lidt rundt på nettet læste jeg at man skulle finde et dækfirma med en Hunter afbalanceringsmaskine, da denne er Top Notch, dem var jeg ude hos og fik igen afbalanceret dækkene, uden nogen ændring, var forbi igen og de gjorde det engang til gratis uden ændring.

Nu har jeg fået sat dæk/fælge på igen dog hos et autoriseret BMW værksted, og fortalte dem om problemerne, de har afbalanceret det hele og meldt ok (de har vidst også den nævnte Hunter maskine), problemet opleves nu en smule anderledes (det kan være jeg har glemt lidt af følelesen over vinterperioden) men stadig lige så irriterende.

Så nu er spørgsmål om der er nogle af jer derude der har en god idé til hvad der er smartest at gøre for at få løst dette problem og hvordan jeg skal forsætte, skal jeg f.eks. gå efter at smide Dunlop dækkene ud og købe nogle helt andre (forslag til dæk er velkommen) eller kan det være fælgene der har en dekfekt.

WHAT TO DO?
Mvh. Richard >>indsæt efternavn<<
G31
Brugeravatar
Kurt
Super Star
Super Star
Indlæg: 1503
Tilmeldt: fre 9. mar 2007 09:55
Navn: Kurt Larsen
By: Odense

Re: G31 med hoppende dæk/fælge

Indlæg af Kurt »

Hej Richard og velkommen til :)

I gamle dage blev Dunlop dæk kaldt dunhopper :mrgreen: men mon ikke de er blevet bedrer i dag..

Jeg ville finde et sted, hvor de kan afbalancere med hjulene på bilen, det burde afhjælpe dit problem.
Mvh. Kurt
E39 520 1996 solgt

Volvo S40 2.4 2004
Top30
Ny bruger
Ny bruger
Indlæg: 3
Tilmeldt: tors 27. maj 2021 21:40
Navn: Richard
By: Køge

Re: G31 med hoppende dæk/fælge

Indlæg af Top30 »

Hej Kurt

Mange tak og tak for input.

Ja jeg har godt hørt om Dunhop 😏

Vidste ikke man kunne afbalancere dæk mens de sidder på bilen, det vil jeg tage med i overvejelserne.

God weekend til dig.
Mvh. Richard >>indsæt efternavn<<
G31
Brugeravatar
Kurt
Super Star
Super Star
Indlæg: 1503
Tilmeldt: fre 9. mar 2007 09:55
Navn: Kurt Larsen
By: Odense

Re: G31 med hoppende dæk/fælge

Indlæg af Kurt »

:TU1 og tak og i lige måde.
Mvh. Kurt
E39 520 1996 solgt

Volvo S40 2.4 2004
michael Ravnholt
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 102
Tilmeldt: tors 1. aug 2019 13:21
Geografisk sted: Ballerup
Navn: Michael Ravnholt
By: Ballerup

Re: G31 med hoppende dæk/fælge

Indlæg af michael Ravnholt »

hej med jer

Jeg har også haft ligne oplevelser :(

Hos mig viste det sig, både at være en afbalancering der ikke var god nok.....og bag støddæmpere der var godt slidte. det sidste gør så, at dækkene bliver firkantet fordi dæmperen ikke kan holde dækket på vejen.

Kør ned og få dem afbalanceret ASAP :) og hjælper det :) er det jo super.

kh mc
Mvh. Michael Ravnholt
BMW 530xd F11 2012/10
Top30
Ny bruger
Ny bruger
Indlæg: 3
Tilmeldt: tors 27. maj 2021 21:40
Navn: Richard
By: Køge

Re: G31 med hoppende dæk/fælge

Indlæg af Top30 »

Hej med jer

Jeg har nu været hos forhandleren og de kan ikke gøre mere end de har gjort, og de ser ikke noget mærkeligt i forbindelse med afbalanceringen, bilen har kørt 55.000 så jeg håber da ikke at en BMW har så kort levetid på støddæmperne 😯

Og der er jo ingen vibrstioner når vinterhjul er på.

Så er der nogen af jer flinke mennesker der ved hvad jeg nu kan gøre?
Mvh. Richard >>indsæt efternavn<<
G31
Brugeravatar
Kurt
Super Star
Super Star
Indlæg: 1503
Tilmeldt: fre 9. mar 2007 09:55
Navn: Kurt Larsen
By: Odense

Re: G31 med hoppende dæk/fælge

Indlæg af Kurt »

Mvh. Kurt
E39 520 1996 solgt

Volvo S40 2.4 2004
Brugeravatar
OleDupont
Moderator
Moderator
Indlæg: 3911
Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
Navn: Ole Dupont
By: Nordsjælland

Re: G31 med hoppende dæk/fælge

Indlæg af OleDupont »

Hej Richard,

Jeg er overbevist om, at du har prøvet næsten alt, men der er måske et par yderligere muligheder, som jeg har erfaret.

1. Tjek om "kødben" er OK.
2. Tjek hjullejer.
3. Tjek kardanaksel, hardy-skive etc.
4. Tjek alle ophæng for motor og gearkasse.
5. Tjek bremseskiver.

Ad 1.: Disse stabilisatorer kan under visse forhold godt blive trætte, dog bor jeg på en ejendom med 1 km. markvej/hjulspor.
Ad 2.: Det er ikke uhørt, at et eller flere hjullejer kan være defekte.
Ad 3.: Efter et besøg hos en højt profileret autoriseret BMW-forhandler, hoppede jeg også rundt. FDM konstaterede, at man ikke havde spændt kardanakslen, således, at der mangle 2 bolte på tidspunktet for undersøgelsen.
Ad 4.: Nok et langskud.
Ad 5.: Bestemt ikke et ukendt fænomen med skæve skiver.

Jeg håber virkelig, at du får has på problemerne :TU2
De bedste hilsner

Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
michael Ravnholt
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 102
Tilmeldt: tors 1. aug 2019 13:21
Geografisk sted: Ballerup
Navn: Michael Ravnholt
By: Ballerup

Re: G31 med hoppende dæk/fælge

Indlæg af michael Ravnholt »

hej igen

JA der er mange mulige muligheder for fejl....

Jeg vil nu mene, at gå efter det hjulsæt som åbenbart ikke er gode, få dem tjekke ordentligt af.
evt. få taget dækket af og så sætte fælgen op i en igen, som om den skal afbalanceres igen, kik efter om fælgen hopper...... Jeg har selv en hvor dette er tilfældet, det er hos mig nok 1 cm. i forskel. det er for meget....
Hvis de fælge ekps.v. har siddet på en vogn der er kørt galt, ja så kan fælgen sagtens blive skæv.....
Men når det så er sgt, så kan dækket altså osse have en defekt.... det har jeg også set..... og så er det nemt ok :) af med det og ud og køb to nye til det hjulsæt.

kh mc
Mvh. Michael Ravnholt
BMW 530xd F11 2012/10
Brugeravatar
OleDupont
Moderator
Moderator
Indlæg: 3911
Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
Navn: Ole Dupont
By: Nordsjælland

Re: G31 med hoppende dæk/fælge

Indlæg af OleDupont »

Lige den sidste: Jeg går ud fra, at hjulene er spændt med korrekt tilspænding og ikke for meget :mrgreen:
De bedste hilsner

Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Besvar