Startproblemer E46 - batteri tappet?

Alle 3'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Besvar
Brugeravatar
Maring
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 14
Tilmeldt: tors 26. jan 2012 07:46
Navn: Martin Nielsen
By: Aarhus

Startproblemer E46 - batteri tappet?

Indlæg af Maring »

Hej!

Har problemer med at min bil indimellem ikke vil starte. Jeg vrider nøglen, alle kontrollamper lyser og jeg kan høre, at noget elektronik går i gang - men starteren tager ikke fat.

Hver gang det er sket har jeg enten fået en anden bil til at give mig strøm eller jeg har haft batterilader på batteri. Herefter lykkes det før eller siden at starte den. Det er altså som om batteriet afladet.

Batteriet er blevet testet og fejler ikke noget. Jeg har dertil forsøgt at vrider noøglen godt og grundigt i tænding for måske at fange en løs forbindelse. Det har ikke givet noget.

Jeg tænker altså at enten har jeg en periodisk fejl med starten - eller også er der et eller andet der aflader mit batteri.

Synes det er meget mysitk, at starten end ikke giver et hik?

Eneste sammenfald der umiddelbart har været mellem de gange den ikke har villet starte er, at jeg haft gang i klimaanlægget/aircondition på turen forinden.. Kan det evt forårsage en afladning delvist på køreturen eller mens den holder stille (der er tale om længere ture som ellers burde lade batteriet op helt op)?

Håber nogen kan hjælpe
Martin Nielsen
530d Xdrive Touring 2015
Brugeravatar
Kurt
Super Star
Super Star
Indlæg: 1522
Tilmeldt: fre 9. mar 2007 09:55
Navn: Kurt Larsen
By: Odense

Re: Startproblemer E46 - batteri tappet?

Indlæg af Kurt »

Tag minuspolelen af på batteriet, sæt en prøvelampe imellem, lyser den kraftigt aflader den meget og gør den det, så prøv at tage sikringer ud en af gangen, når så lyset bliver svagt har du fundet den sikring der går til det der aflader, lyser den svagt er alt iorden og du må få den tjekket om den lader det den skal.. men tjek i første omgang om polerne er spændt ordentlig på batteriet.. og når og hvos du laver den prøve med prøvelampe, skal du være sikker på intet er tændt også loftlys..
Mvh. Kurt
E39 520 1996 solgt

Volvo S40 2.4 2004
Brugeravatar
Maring
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 14
Tilmeldt: tors 26. jan 2012 07:46
Navn: Martin Nielsen
By: Aarhus

Re: Startproblemer E46 - batteri tappet?

Indlæg af Maring »

Tusind tak for svar

Er nu en anelse klogere på problemet. Har købt et multimeter med den intention at teste som foreslået.

Til at starte med har jeg målt spændingen på batteriet. Målte den anden dag, hvor bilen havde stået stille i ca et døgn. Den lå den på 12,7v. Efter en kort køretur sniger det sig op på omking 13,10v og når jeg slukker bilen falder den til ro omkring 12,9v, efter ca 20 minutter. Jeg konkluderer at batteriet er OK og at det lader op som det skal.

Desværre har jeg så ikke oplevet afladning de sidste dage. Jeg er altså ikke gået i gang med at måle ampere når bilen er slukket og på standby. Problemet er periodisk.

Eneste fællesnævner for de gange den har afladet er, at det har været varmt og airconditionen har været i gang. For ca. 1½ uge siden, hvor vi havde 25-30 grader afladede batteriet på ca 2 timer efter en længere køretur.

Sidder der en eller anden komponent som styrer noget med afkølingen som potentielt kan stå og køre eller suge strøm, hvis det er varmt eller hvis man har haft aircondition i gang da man slukkede bilen?

Har andre læst andre steder, at der kan være problemer med "blæser modstands reguleringen" også kaldet "FSR (final stage resistor)" eller "pindsvinet". Kunne en sådan fejl passe med symptomerne på mit problem?
Martin Nielsen
530d Xdrive Touring 2015
Brugeravatar
HenrikV
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 575
Tilmeldt: søn 28. feb 2010 18:14
Navn: Henrik V
By: Nordsjælland

Re: Startproblemer E46 - batteri tappet?

Indlæg af HenrikV »

Ja det kunne sagtens være pindsvinet. Men så kan du høre at blæseren kører inde i bilen, selvom nøglen er taget ud...
Med venlig hilsen Henrik Veit
E70 X5 35d 2007
E39 530i Touring 2001
E39 528i Sedan 1998
Brugeravatar
Maring
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 14
Tilmeldt: tors 26. jan 2012 07:46
Navn: Martin Nielsen
By: Aarhus

Re: Startproblemer E46 - batteri tappet?

Indlæg af Maring »

Er ret sikker på, at blæseren ikke har kørt efter bilen er blevet slukket. Men har lagt mærke til en mekanisk lyd som kom inde fra den midtste blæserkonsol efter jeg har slukket bilen og taget nøglen ud af tændingen. Har dog ikke haft tålmodighed til at sidde og vente på den stoppede igen...

Kan det være "pindsvinet"?
Martin Nielsen
530d Xdrive Touring 2015
Brugeravatar
Maring
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 14
Tilmeldt: tors 26. jan 2012 07:46
Navn: Martin Nielsen
By: Aarhus

Re: Startproblemer E46 - batteri tappet?

Indlæg af Maring »

Så døde den igen... Har ellers kørt rundt 1½ måned uden problemer - både korte og lange ture.

Søndag eftermiddag. Da jeg stillede bilen var spændingen ca. 12,9v. Efter ca. 4 timer i solen var batteriet så tappet, at den ikke ville starte. Målte spændingen til ca. 12,6v som åbenbart ikke er nok til at få liv i den.

Jeg er 100% sikker på, at jeg ikke har noget lys der er tændt og intet ekstraudstyr der har stået og suget. På turen forinden havde jeg kun meget kortvarigt gang i airconditionanlæget.

Irriterende med en periodisk fejl! Nogen der ved hvordan "pindsvinet" virker? Kan det passe, at det vågner når der er varmt?
Martin Nielsen
530d Xdrive Touring 2015
Brugeravatar
Kurt
Super Star
Super Star
Indlæg: 1522
Tilmeldt: fre 9. mar 2007 09:55
Navn: Kurt Larsen
By: Odense

Re: Startproblemer E46 - batteri tappet?

Indlæg af Kurt »

Hvis der er 12,9 volt på batteriet, burde den kunne starte.. så mit bud vil være defekt starter, du kan prøve at sætte voltmeter på batteriet når du starter, den skal ikke gå længere ned end omkring 11 volt og da du skriver dit batteri er testet og fundet iorden, kan det næsten kun være starteren..
Mvh. Kurt
E39 520 1996 solgt

Volvo S40 2.4 2004
Brugeravatar
jeppo
Ny bruger
Ny bruger
Indlæg: 1
Tilmeldt: søn 26. okt 2014 07:20
Navn: Brian Jeppesen
By: Gjerlev J

Re: Startproblemer E46 - batteri tappet?

Indlæg af jeppo »

Hej.. Jeg kunne godt tænke mig at vide om du fik lokaliseret fejlen.. Har nemlig det same problem. Vh. Jeppo
Maring wrote:
> Hej!
>
> Har problemer med at min bil indimellem ikke vil starte. Jeg vrider nøglen, alle kontrollamper lyser og jeg kan høre, at noget elektronik går i gang - men starteren tager ikke fat.
>
> Hver gang det er sket har jeg enten fået en anden bil til at give mig strøm eller jeg har haft batterilader på batteri. Herefter lykkes det før eller siden at starte den. Det er altså som om batteriet afladet.
>
> Batteriet er blevet testet og fejler ikke noget. Jeg har dertil forsøgt at vrider noøglen godt og grundigt i tænding for måske at fange en løs forbindelse. Det har ikke givet noget.
>
> Jeg tænker altså at enten har jeg en periodisk fejl med starten - eller også er der et eller andet der aflader mit batteri.
>
> Synes det er meget mysitk, at starten end ikke giver et hik?
>
> Eneste sammenfald der umiddelbart har været mellem de gange den ikke har villet starte er, at jeg haft gang i klimaanlægget/aircondition på turen forinden.. Kan det evt forårsage en afladning delvist på køreturen eller mens den holder stille (der er tale om længere ture som ellers burde lade batteriet op helt op)?
>
> Håber nogen kan hjælpe
Jeppo
Besvar