Gratis iPod-tilkobling

Fotos, vis mig din bil
- alt hvad der ændre udseendet i forhold til "standard" -
Besvar
Brugeravatar
noerkjaer
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 362
Tilmeldt: tors 27. dec 2007 22:53
Navn: Peter Nørkjær
By: Aalborg
Kontakt:

Gratis iPod-tilkobling

Indlæg af noerkjaer »

Denne tråd handler om, at få lyd fra en iPod/mp3-afspiller, telefon etc ud gennem radioen.

Det virker på CD53 radioer.

Jeg fandt en tråd på bimmerfroum.com omkring hvordan man får koblet en iPod/iPhone/mp3-afspiller til radioen til små penge.

Dette er blot billeder fra mit forsøg.

Min pris endte på nul kroner og en times arbejde.

DENNE LØSNING ER LOW-TECH og totalt uautoriseret!
Men alle løsninger jeg så kostede tæt ved 1.000 kr. Så derfor gav jeg dette et forsøg.

Dette er IKKE iPod/iPhone intergration! Du kan ikke styre musikken på radio-enheden, men skal stadig styre den via iPod/telefonen.
Det du får er en "line in" så du kan afspille gennem radioen, hvad du ellers kunne høre i hovedtelefoner. Men det virker fint for mig.

Ideen er, at der er lydindgang bag på radioen. Man skal bare have de rigtige ledninger sluttet til.



Sættet at pin's nederst til højre skal forbindes. De er nummeret, så du kan finde de rigtige.

Du skal bruge:
* En ledning med et 3,5 mm han-jackstick. Passende længde
* Et IDE floppy-kabel

Lydkabelet havde jeg liggende, men ellers kan begge kabler købes fra 30 kroner.

Det sidste er et kabel som man brugte tidligere i computere til at få data til/fra floppy-disk drevet. Det er fladt og gråt.
Jeg gik op i min lokale computer-butik og fik lokket et kabel ud af dem gratis.
Der er to slags disk-kabler. Floppy-kabelet har ca 40 tykke ledninger mens nyere harddisk-kabler har mange flere, der er tilsvarende små og uhåndterbare. Så sørg for, at det er et med de brede ledninger du får. Se forskellen på det ene billede. Det sorte er no-go. Men begge typer kan sagtens være grå!



Hele ideen er, at man klipper stikket over på computer-kabelet, så der er 2x6 huller. Det passer lige ind i aux-indgangen bag på radioen.


Næste opgave er, at man skal finde pin 3, 4 og 10.
Pin 3+4 er højre og venstre lyd.
Pin 10 er ground.

Pin'sene er nummerede bag på radioen, så man kan ret nemt regne det ud. Problemet er så bare, hvilket hul/pin, der svarer til hvilken ledning.



Det løste jeg med en knappenål og et voltmeter/multimeter. Men lidt ledning og en cykellygte bør også virke.
Knappenålen er på billedet i pin 3, og så tester man bare, hvilken ledning der er strøm i, i den anden ende.



Da de var kortlagt skulle det bare splejses med ledningerne fra det andet kabel.

På det kabel med jack-stikket er de to skærme/ground (Dem der stikker op på billedet, og ligger uden på de andre, inde i kablet). De to jord-ledere skal bare lægges sammen, så der samlet er tre ledninger. Så splejses de andre ledninger med tilsvarende på computerkabelet.


Jeg har ingen loddekoble, så det skete med elektriker-tape.


Samlet tog det en time at lave - og det virker!!!

Computer-stikket skal bare bag i radioen, og så skal kablet trækkes til dér, hvor du vil have det ud. Fx gennem kopholderen eller træk det om til armlænets skuffe eller handskerummet.



Jeg har nu musik fra min iPhone ud gennem radioen. Men vælger det ligesom man vælger cd'en. Nu er rækkefølgen bare "radio > cd > aux > radio etc....

Eneste problemer er, at jeg ikke ved om pin 3 eller 4 er højre/venstre. Men whatever makes your boat float.

Input-lyden er ret lav, så der skal skrues pænt op.

Hvis man ville spice det lidt op, så køber man et løst hun-jackstik og sætter det fast, fx ved kopholderen (Som på bimmerforum'et).

Men dette quick-fix virker fint.

-----------------
Hilsen Peter
Aalborg
Ex E39 520i 1998 (2008-2012)
Brugeravatar
LarsHansen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1965
Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 22:54
Navn: Lars Hansen
By: Arlöv
Kontakt:

Re: Gratis iPod-tilkobling

Indlæg af LarsHansen »

Hey Peter


Fin lille beskrivelse og det virker jo helt fint

Man kan øge outputtet fra Ipoden betragteligt hvis man sørger for at bruge skærmet kabel hele vejen til bagsiden af CD53

Det betder at din, i øvrigt ret smarte løsning med IDE-kablet må skrotes og man istedet finder en elektronikløsdelsforretning og køber 3 stk lodeflige der kan gå på benene bag på CD53

Det giver 2 umiddelbare fordele: Man undgår brum/støj grundet skærmet signalkabel og man øger signalets styrke således at man ikke behøver at skrue så højt op.

Man kan med fordel benytte et Ipod hørertelefoner og klippe de usandtroligt DÅRLIGE øredutter af og bruge kablet hele vejen...


MVH. Lars H
Mvh. Lars
E39 540i Touring
Brugeravatar
noerkjaer
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 362
Tilmeldt: tors 27. dec 2007 22:53
Navn: Peter Nørkjær
By: Aalborg
Kontakt:

Re: Gratis iPod-tilkobling

Indlæg af noerkjaer »

God ide Lars!

Jeg har ingen forstand på elektronik. Men det du skriver giver mening. Mon ikke tre små kabelsko kan loddes på lyd-kabelet. Så slipper man helt for IDE-kabelet.

-----------------
Hilsen Peter
Aalborg
Ex E39 520i 1998 (2008-2012)
Brugeravatar
LarsHansen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1965
Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 22:54
Navn: Lars Hansen
By: Arlöv
Kontakt:

Re: Gratis iPod-tilkobling

Indlæg af LarsHansen »

Hey peter


Det er det jeg ville gøre hvis jeg stod og skulle lave det.

Ethvert signalkabel SKAL være skærmet, ISÆR i et miljø som i den BMW. Der er så meget der kan skabe brum og støj, at det næsten er uundgåeligt uanset hvordan man bære sig ad. Du kan undersøge det ved at lade være med at slutte noget til dit kabel og så skrue helt op for forstærkeren...


MVH. Lars H
Mvh. Lars
E39 540i Touring
Brugeravatar
DICKHILL
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: lør 11. jun 2011 23:32
Navn: Simon P.
By: Herlev
Kontakt:

Re: Gratis iPod-tilkobling

Indlæg af DICKHILL »

Det er sku utroligt hvad man kan bruge dele fra en computer til! (o:

Jeg smed selv elruder i en tidligere E34 525i jeg havde, hvor jeg benyttede ledningerne fra en PSU..
Også en guide fundet på nettet..

Hvad skulle vi dog gøre uden det dersens indernet?!



Men kanon og simpel guide! (:
Så er det jo op til hver enkelt person hvad der skal bruges af kabler..
Men så længe det opfylder en behov, er det jo perfekt!


Mvh. Simon
// NO^DICKHILL
- BMW E36 320i Tourgmg 11/95 (9. BMW)
- BMW E30 320i '86 (1. bil)
[Ialt: 9 BMW'er - 13 biler]
Brugeravatar
Lune
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 623
Tilmeldt: tors 17. dec 2009 08:33
Navn: Michael Larsen
By: Sønderborg

Re: Gratis iPod-tilkobling

Indlæg af Lune »

Hej,

Smart løsning.
Er der en der kan fortælle hvilken str loddefligene skal være?
Dovenskab
-----------------------------
Mvh. Michael
E60 M5 2005
E30 320i Cab Cirrusblau - 1988
Brugeravatar
Lune
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 623
Tilmeldt: tors 17. dec 2009 08:33
Navn: Michael Larsen
By: Sønderborg

Re: Gratis iPod-tilkobling

Indlæg af Lune »

Hvor gammel er din CD53 egentlig?
Jeg synes at jeg kan læse, at det er fra 9/2002 det virker.
-----------------------------
Mvh. Michael
E60 M5 2005
E30 320i Cab Cirrusblau - 1988
Besvar