Serviceinterval og olieskifte E93 325i

Alle 3'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Besvar
E93325i
Ny bruger
Ny bruger
Indlæg: 2
Tilmeldt: tors 25. feb 2021 23:01
Navn: Mikkel Gadmar Helles
By: Frederiksberg

Serviceinterval og olieskifte E93 325i

Indlæg af E93325i »

Hej alle

Har nu i et år været den glade ejer af en BMW 325i Cabriolet (E93) fra 2010 og overvejer nu, hvor ofte jeg skal køre den til service og få lavet olieskift.

Det er bil nummer 2, så jeg forventer kun at køre 5-8.000 km årligt i den og primært kortere ture (cirka 20-45 min) til og fra arbejde og “søndagsture”.

Oprindeligt havde jeg egentlig regner med service en gang årligt ligesom på min Volvo XC60 (som vi kører cirka 15.000 km i årligt), men BMW’s egen indikator siger service i februar 2022 på trods af sidste service var i februar 2020.

Hvad tænker I er det rigtige med mit kørselsmønster og kilometer, service hvert år eller kun hvert andet år?

På forhånd tak
Mikkel
Mvh. Mikkel Gadmar Helles
E93 325i Cabriolet 2010
Brugeravatar
Kurt
Super Star
Super Star
Indlæg: 1503
Tilmeldt: fre 9. mar 2007 09:55
Navn: Kurt Larsen
By: Odense

Re: Serviceinterval og olieskifte E93 325i

Indlæg af Kurt »

Hej Mikkel.
Velkommen til :)

Jeg vil anbefale at få skiftet olie + filter 1 gang om året med de km du kører i den og service hvert andet år.
Mvh. Kurt
E39 520 1996 solgt

Volvo S40 2.4 2004
E93325i
Ny bruger
Ny bruger
Indlæg: 2
Tilmeldt: tors 25. feb 2021 23:01
Navn: Mikkel Gadmar Helles
By: Frederiksberg

Re: Serviceinterval og olieskifte E93 325i

Indlæg af E93325i »

Tak for svaret Kurt, det har jeg også overvejet som mulighed.
Mvh. Mikkel Gadmar Helles
E93 325i Cabriolet 2010
michael Ravnholt
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 102
Tilmeldt: tors 1. aug 2019 13:21
Geografisk sted: Ballerup
Navn: Michael Ravnholt
By: Ballerup

Re: Serviceinterval og olieskifte E93 325i

Indlæg af michael Ravnholt »

hej Mikkel :)


Service på biler, er kun for at få dem til at holde længere.....

Hvorfor man skifter olie, bør være fordi man gerne vil have sin bil til at holde længere.
Når man starter og stopper en motor, dannes der kondens hver gang, det kondens og olie i en blanding, gør at bilen så ikke bliver optimalt smurt på lejer.
Hvis man springer over, kan man risikere at flere dele inde i motoren (krumtaps lejer) ødelægges, pga. af manglende smøring evne i olien. Der opstår en større fiktion, som øger risikoen for at lejer ødelægges og div. pakdåser bliver utætte. oven i det, er så filtret, det kan delvis stoppe med at fungere som det skal, fordi de ofte bliver tilstoppet, olie og vand blandet sammen, kommer til at ligne mayonnaise....

Hvis man skal vælge mellem ikke og skifte, ville jeg skifte, det koster dog ikke alverden.
men det koster virkeligt meget at få bilen lavet, hvis den går i stykker....

kh mc
Mvh. Michael Ravnholt
BMW 530xd F11 2012/10
Besvar