Side 1 af 2

Tuning af E39 528i -Resultat

: man 6. jan 2014 21:09
af Albrectsen
Godaften i stuerne

Jeg har efterligne tidsovervejelse optimeret min gamle E39. Jeg har læst en del om m50 manifold og der er mange forskellige erfaringer ude i Cyber space. Min 528 er fra 1998 og har kørt 202.000 km.
Det skal siges jeg ikke gider smide en masse penge efter tuning af en gammel kasse. Mit budget var på max 10.000 kr, så måtte jeg se hvor mange heste man kunne få for det. Jeg besluttede mig for et m50 manifold og en chip tuning.
Jeg fik for et par måneder siden monterret et m50 manifold, og fin den så chippet i dag.
Jeg fik ikke målt den som helt standard, men med m50 manifold gav den 226 hk og 290 nm. Efter den var chippet kom den op på 238 hk og 305 nm. Det er jeg ret godt tilfreds med. Det er nok nogle af de billigste heste, man kan få - herfra bliver de temmelig dyre. Af en eller anden årsag kan jeg ikke vedhæfter målingen
God fornøjelse til alle der måtte have lyst til at kaste sig ud i en lignende optimering.
Og ja det kan også mærkes den trækker virkeligt godt nu

Re: Tuning af E39 528i -Resultat

: man 6. jan 2014 22:23
af LarsHansen
Kanon flot resultat, tillykke med det

Jeg ville nu gerne have set en måling inden og også gerne hører lidt om hvordan den nu er køre i efter ændringerne.

Re: Tuning af E39 528i -Resultat

: tirs 7. jan 2014 08:56
af Albrectsen
Ja det kunne være godt at vide hvordan, dan var før der kom m50 manifold på.
Jeg synes den køre rigtig godt - lidt lige som før manifold bare med mere power.

Nu fik jeg vedhæftet filen - kunne bare ikke gøre det fra min iPad.

Re: Tuning af E39 528i -Resultat

: tirs 7. jan 2014 11:12
af Albrectsen
Hej Torben
Jeg prøvede først at køre med dysserne fra m50 manifolder. Den kørte meget ujævnt og hakkede ved både tomgang og normal kørsel. Der ud over brugte den 20-30% mere benzin. Da dysserne fra det oprindelige manifold kom på kørte den fint igen. I øvrigt skulle de oprindelig dysser også kunne levere til strækkeligt brændstof (oplysning fra Hess-teknik)

Re: Tuning af E39 528i -Resultat

: tirs 7. jan 2014 16:45
af Albrectsen
The Torben
Mange tak for dit svar. Jeg tror jeg stopper jagten på flere heste . Næste projekt bliver nok en Dynavin head unit.

Re: Tuning af E39 528i -Resultat

: tirs 7. jan 2014 21:21
af nenny
Er din 528'er med Automat eller manuel gear?

Re: Tuning af E39 528i -Resultat

: ons 8. jan 2014 01:23
af Albrectsen
Hej Kenneth
Det er med automatgear

Re: Tuning af E39 528i -Resultat

: fre 10. jan 2014 13:03
af nenny
Og det har ikke givet nogle problemer med gearskift osv?

Syntes jeg havde læst mig til at det kunne give nogle problemer med automatgear med m50 manifolden.. Kan dog ikke huske om det var grundet momentet eller lign - mener bare jeg læste at det ville opføre sig lidt mærkeligt med den modifikation.

Re: Tuning af E39 528i -Resultat

: lør 11. jan 2014 08:54
af Albrectsen
Hej Kenneth
Nej - Jeg har ikke oplevet nogle problemer med gearskiftet endnu, og håber heller ikke jeg gør (det er nok lidt utopisk - intet holder evigt, heller ikke BMW). Det er jo ikke en ny bil, så hvis det kommer kan det kan det være svært at sige hvad det skyldes. Det skal siges at min er temmelig velholdt, og har fået skiftet automatgearkasseolie mindst to gange i løbet i dens "liv".
Mvh
Lasse

Re: Tuning af E39 528i -Resultat

: lør 11. jan 2014 16:26
af janl
Hvis der skulle opstå noget med skiftemønsteret efter montering af M50 manifolden, så skal steptronic'en vel bare "lære" det nye momentforløb og den nye kørestil og dermed tilpasse sine adaptionsværdier?