S50 i E39

Alt omkring tuning af bmw'er
Brugeravatar
plpoulsen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1708
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:55
Navn: Per Legarth
By: Randers

Re: S50 i E39

Indlæg af plpoulsen »

Er det noget du seriøst skal til at lave?

Mvh Per
Mvh. Per

Mail: per@carwizard.dk
Brugeravatar
andershh
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 37
Tilmeldt: lør 21. aug 2010 19:57
Navn: andershh
By: Kolding

Re: S50 i E39

Indlæg af andershh »

Jeg undersøger alle aspekter af et muligt projekt inden jeg går igang.
Overvejer det kraftigt, men vil som sagt gerne have styr på det meste inden jeg går igang.
Mvh. Anders
E39 528 - BP01297 solgt
E46 330D - JW98599
Brugeravatar
andershh
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 37
Tilmeldt: lør 21. aug 2010 19:57
Navn: andershh
By: Kolding

Re: S50 i E39

Indlæg af andershh »

plpoulsen : du skriver at OBD er det mindste problem - eller det slet ikke er et problem.
Men det tilgengæld vil være CAN mellem DME ASC/DSC etc.

Nu på min egen E39 som er fra (12/95) der er der jo ASC på, og det "gasspjæld" vil jeg aldrig få til at passe på indsugning til/på en S50 maskine, men man burde vel egentlig bare kunne fjerne det?
Ved ikke hvordan det fungere på en S50 mht antispin, om den måler på ABS følerne, for så kunne de måske godt blive et problem.

Kunne dette så evt løses ved at vælge en S50B30 i stedet for?? selvom jeg er mest hooked på en B32
Mvh. Anders
E39 528 - BP01297 solgt
E46 330D - JW98599
Brugeravatar
LarsHansen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1965
Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 22:54
Navn: Lars Hansen
By: Arlöv
Kontakt:

Re: S50 i E39

Indlæg af LarsHansen »

Hey Anders


Du kigger ind i en KÆMPE bunke arbejde, en endnu større bunke ærgrelser og ENORME omkostninger. Hvis du vil have flere kræfter, så smæk en kompressor på. Det virker !

Der var engang hvor motorswabs på BMW var noget der kunne klares hjemme i perlegruset over en lørdag. De tider er for længst forbi. Der er så mange systemer der skal snakke sammen og der er så mange ting der skal tilpasses, at det simpelthen ikke er pengene og slidet værd.

Nu ved jeg ikke hvad det er for en bil du vil bygge om, men hvad med gearkasse og diff, passer de sammen med den motor du ønsker at plumpe i ? Hvordan med vægten af den maskine, hvad vejer den i forhold til den du har i nu ? Hvis den vejer ret meget anderledes, skal der andre fjedre på og hvordan regner man lige det ud...Man kan jo få nogen til at gøre det, men det koster som en kulfibervinge til en racervogn. Hvad med generator, klimakompressor og servopumpe, sidder de samme steder på S5o som på den du har ? For der er risiko for at noget af det slet ikke kan være der, men rager ind i køleren, hvilket leder mig hen på endnu et spørgsmål: Hvilken køler kan du bruge....

Jeg har yderligere 15-20 lignende spørgsmål og der er garanteret flere...

Mand, du er modig hvis du giver dig i kast med projektet. Men du skal få alt den støtte du har brug for, både viden og moral. For et initiativ som det, hvor uoverskueligt det end ser ud, skal man ikke træde under fode, men hjælpe på vej så godt det lader sig give sig.

Jeg håber du viser resultatet frem, både under tilblivelsen (i form af billeder og beskrivelser her på siden) og "live" når projektet er færdigt.


MVH. Lars H
Mvh. Lars
E39 540i Touring
Brugeravatar
andershh
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 37
Tilmeldt: lør 21. aug 2010 19:57
Navn: andershh
By: Kolding

Re: S50 i E39

Indlæg af andershh »

E39 528. Jeg syntes at have læst mig frem til at gearkasse skulle kunne passe på, og rear diff, burde kunne holde til de ekstra kræfter, da flere kører med kompressor uden at diff blir splitttet til atomer.
Det mest optimale ville selvf være en 6 trins gearkasse fra en M3 meeen nu ser vi.
Mht generator, klimakompressor osv, er jeg forholdsvis sikker på at der nok skal være plads til det hele. Hvis det kan være i en E36 kan det også være i en E39

Men som skrevet tidligere kom gerne med alle jeres inputs - har brug for dem alle inden jeg sætter igang.
Mvh. Anders
E39 528 - BP01297 solgt
E46 330D - JW98599
Brugeravatar
LarsHansen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1965
Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 22:54
Navn: Lars Hansen
By: Arlöv
Kontakt:

Re: S50 i E39

Indlæg af LarsHansen »

Hej igen Anders


Jamen fint nok med de (få) ting jeg listede op.

Det var bare lige det der faldt først for, men der er altså rigtig meget endnu...

Du skal nok finde en brændstofpumpe fra en M5 så du er sikker på at tryk og mængde kan få maskine til at gå rigtigt.

Du skal nok ud og finde en del undervognskomponenter, også fra en 540 eller en M5, da delene sikre at din bil kan tumle godt 120 hypper mere end den er beregnet til.

Og så skal du nok regne med at en synsmand ikke er så dum, at han ikke kan se at den motor er NOGET anderledes end det bilen er født med og du får den garanteret ikke synet, uden een eller anden for for afgiftsberigtigelse...Hvordan de så vl regne det ud...

Først. Flyt så meget mekanik fra den slagtede M3 over på din bil. Gearkasse, kardan og diff er vigtigt. Det skal ikke "nok holde", det SKAL holde og de vitale dele kan rive en masse med hvis de går i skildt ad pga. de øgede kræfter. Det bedste er vel at flytte hele drivlinen over. for så ved du at DET virker.

Som sagt er det ikke min opgave at tale dig, eller nogen andre for den sags skyld, fra sådanne projekter. Uden jer ville verden være kedelig og kun på jeres måde finder man ud af hvad der er godt og hvad der er mindre godt og vi har sgu alle en lille dreng i os, der ønsker at vi havde evner, energi og råd til at realiserer vores småtossede drømme.

Og så skal man ikke være alt for sikker på at aux-delene kan være i din E39 bare fordi at de kan være i en E36


MVH. Lars H
Mvh. Lars
E39 540i Touring
Brugeravatar
andershh
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 37
Tilmeldt: lør 21. aug 2010 19:57
Navn: andershh
By: Kolding

Re: S50 i E39

Indlæg af andershh »

Brændstof pumpen er jeg ikke bekymret for, den skal nok kunne gi rigeligt med tryk.
Ej heller undervogn komponenter fra enten 540 eller M5 da de ikke passer på, desuden kører der jo flere E39 derude med et godt stykker over 300 heste på std undervogn, bremser osv.
Jeg har dog skiftet til 540 bremser på min.

Generator, servopumpe, klimakompressor sidder samme steder på begge maskiner.
Gearkassen passer på, ergo så gør kardanen også, og det skal nok holde

Alt det mekaniske er jeg ikke så bekymret for da jeg godt kan finde ud af den slags, næh det springende punkt er elektronikken...
Mvh. Anders
E39 528 - BP01297 solgt
E46 330D - JW98599
Brugeravatar
plpoulsen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1708
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:55
Navn: Per Legarth
By: Randers

Re: S50 i E39

Indlæg af plpoulsen »

Mekanisk skal det nok holde så elektronikken er klart den største udfordring i projektet (udover emsige færdselsbetjente )

Men jeg skal nok hjælpe med at besvare de spørgsmål du har omkring det og kan også hjælpe med programmeringen når det når dertil

Hvor bor du henne i landet?

Mvh Per
Mvh. Per

Mail: per@carwizard.dk
Brugeravatar
andershh
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 37
Tilmeldt: lør 21. aug 2010 19:57
Navn: andershh
By: Kolding

Re: S50 i E39

Indlæg af andershh »

Holder til i Kolding, så der er ikke så langt igen til Randers

Men ja, mekanisk er jeg ikke så nervøs - det er dog værre med det elektriske. Jeg har lidt imod at begynde at klippe og klistre i ledningsnettet. Er dog ikke så naiv at håbe på det kan undgås..men alligevel. Det kunne være rart hvis man kunne slippe for det.

Men hvad gør man med startspærre?
Derudover vil jeg jo også gerne at alt stadig fungere og at ingen lamper tænder i tide og utide.
Mvh. Anders
E39 528 - BP01297 solgt
E46 330D - JW98599
Brugeravatar
andershh
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 37
Tilmeldt: lør 21. aug 2010 19:57
Navn: andershh
By: Kolding

Re: S50 i E39

Indlæg af andershh »

Kunne man evt "nøjedes" med en S50b30 ??? eller er den for gammel?
Mvh. Anders
E39 528 - BP01297 solgt
E46 330D - JW98599
Besvar