Landberg Utune det er nemt og virker

Alt omkring tuning af bmw'er
Brugeravatar
Mandal
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 350
Tilmeldt: fre 17. okt 2008 22:57
Navn: Brian Fisker
By: Randers

Re: Landberg Utune det er nemt og virker

Indlæg af Mandal »

Selvfølgelig er der tale om en optimering . Ligesåvel som en boks, OBD, mv. er en optimering. Kan sagtens se fornuften i at kunne ligge en std. fil ind ved service mv.

Mht. den meget lave tolerance/usikkerhed ved Poulsens eksempler, så skal det nok passe. Det er jo et yderst fint maskineri, der er lavet med højeste præcision, hvorfor udsvingninger burde være små. Dog er de selvfølgelig påvirkeligt af eksterne faktorer som dieselkvalitet, lufttemperatur, tryk, fugtighed, mv.

330 hk og et enormt moment må da virkelig også rykke! Er flere gange blevet sat til vægs af en lokal 535d (med 341 hk og 750 nm


Mvh. Brian Fisker
BMW 530Da Touring, 2001
Østjylland
Brugeravatar
plpoulsen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1708
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:55
Navn: Per Legarth
By: Randers

Re: Landberg Utune det er nemt og virker

Indlæg af plpoulsen »

Hej Brian,

Lufttemperatur, tryk og fugtighed er ikke en usikkerhed da man tager højde for det ved målingerne og derfor bliver målingerne sammenlignlige selvom de er foretaget ved forskellige temperature mv.

Dvs at målingerne bliver sammenlignet efter en standart så det f.eks. kunne svare til hvad bilen ville yde ved 20 grader og atmosfæretryk på 1 bar.(tænkt eksempel)

Men det gør altså at uanset om målingen er foretaget oppe i alperne eller ved havets overflade så vil du kunne sammenligne dem

Mvh Per
Mvh. Per

Mail: per@carwizard.dk
Brugeravatar
Mandal
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 350
Tilmeldt: fre 17. okt 2008 22:57
Navn: Brian Fisker
By: Randers

Re: Landberg Utune det er nemt og virker

Indlæg af Mandal »

Hej Poulsen

Det er jeg bekendt med . Har bare ofte indtryk af, at nogen "baggårdstunere" (her mener jeg IKKE Landberg) har mindre styr på disse værdier, måske pga rullefeltets kvalitet, så målinger svinger. Jeg har ihvertfald ofte oplevet at få forskelllige målinger på samme bil.


Mvh. Brian Fisker
BMW 530Da Touring, 2001
Østjylland
Brugeravatar
plpoulsen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1708
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:55
Navn: Per Legarth
By: Randers

Re: Landberg Utune det er nemt og virker

Indlæg af plpoulsen »

Hej Brian,

Ja det er jeg desværre også mit indtryk

Men for at få tal hvor man kan sammenligne er man nødt til at tage de faktorer med i beregningen.

Mvh Per
Mvh. Per

Mail: per@carwizard.dk
Brugeravatar
janl
Super Star
Super Star
Indlæg: 1740
Tilmeldt: tirs 6. jan 2009 11:02
Navn: Jan Ladefoged
By: Brønshøj

Re: Landberg Utune det er nemt og virker

Indlæg af janl »

Er der ikke rutinemæssige kontrol på rullefelter?
Jeg mener det vil næsten umuligt vise rigtigt år efter år.
Mvh. Jan Ladefoged
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 årg 1984 i 11år
E30 320/325 årg 1989 i 3år
E39 523/528 årg 1996 i 6år
E39 523iA årg 1999 i 1/2år
E61 523i årg 2006 i 4år.
F36 420d årg 2015 i 5mdr -> Solgt !
Bye bye BMW :shock:
Brugeravatar
Mandal
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 350
Tilmeldt: fre 17. okt 2008 22:57
Navn: Brian Fisker
By: Randers

Re: Landberg Utune det er nemt og virker

Indlæg af Mandal »

Det kræver vel ikke meget mere end et par tastetryk at ændre lidt på variable som lufttemperatur mv. og vupti har bilen "fået lidt flere heste"...


Mvh. Brian Fisker
BMW 530Da Touring, 2001
Østjylland
Brugeravatar
speedyholm
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 303
Tilmeldt: ons 21. okt 2009 21:53
Navn: Claus
By: Horsens

Re: Landberg Utune det er nemt og virker

Indlæg af speedyholm »

Hej per min skepsis skyldes, at jeg ofte har hørt start effekten for en bil der skulle tunes. Her er der jo temmelig stor spredning allerede. Dernæst er tunungen vel ikke ens for de forskellige tunere. For slet ikke at tale om ( hvad der jo netop er nævnt her i tråden ) kalibrering af det udstyr der måler. Derfor virker det i mine øjne helt usandsynligt, at de ender så tæt Det er ikke fordi jeg har speciel forstand på tuning, blot hvad min sunde fornuft (hvis den da er sund) fortæller mig.


Mvh. Claus
Mercedes CLS 500 Coupe Aut. 2004
Brugeravatar
plpoulsen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1708
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:55
Navn: Per Legarth
By: Randers

Re: Landberg Utune det er nemt og virker

Indlæg af plpoulsen »

De tal jeg nævner er den faktiske effekt motoren har fået når den måles på et rullefelt der har en korrekt kalibrering og der tages højde for eksterne faktorer.

Det er klart du er skeptisk når du hører så mange forskellige resultater, men faktum er at når bilerne ruller af båndet ved bmw så passer effekten med den der er angivet på bilens typegodkendelse.

hvis du optimere to ens 535d med samme MAP og måler dem på samme rullefelt og tager eksterne påvirkninger med i beregningen så vil de ende med at få stortset samme effekt.

så kan det godt være, at hvis du får dem målt på rullefelt et sted hvor de ikke tager højde for de eksterne faktorer og feltet ikke har en korrekt kalibrering, ja så er det jo klart det giver et misvisende resultat. Men det ændre jo ikke på at de to bilers reelle effekt er ens.

Det jeg mener er at bare fordi forskellige rullefelt viser forskellige resultater på samme bil ændre det jo ikke på bilens reelle effekt. og den effekt bliver angivet efter f.eks. en DIN norm og så kan du kun sammenligne det med andre målinger der opfylder denne norm.

giver det mening?

mvh Per
Mvh. Per

Mail: per@carwizard.dk
Brugeravatar
speedyholm
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 303
Tilmeldt: ons 21. okt 2009 21:53
Navn: Claus
By: Horsens

Re: Landberg Utune det er nemt og virker

Indlæg af speedyholm »

hmmm dvs. det gæt på ca. 330 HK burde være et gæt på ca. 340 HK idet jeg jo ikke rent faktisk har fået målt den på et rullefelt.
Men jeg kan dog godt få den målt på et privat rullefelt, ved en amatør racer. Men er det rullefelt så kalibreret. ? Men det kan da godt ske du er tæt på sandheden. Er dog stadig lidt skeptisk, man er vel jyde


Mvh. Claus
Mercedes CLS 500 Coupe Aut. 2004
Brugeravatar
plpoulsen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1708
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:55
Navn: Per Legarth
By: Randers

Re: Landberg Utune det er nemt og virker

Indlæg af plpoulsen »

Hvor mange reelle hk du har nu afhænger jo af det program der er blevet lagt i DDE.

Man kan jo godt forestille sig de er mere forsigtige når de ikke har mulighed for at foretage kontrolmålinger på bilen.

Mvh Per
Mvh. Per

Mail: per@carwizard.dk
Besvar