Landberg Utune det er nemt og virker

Alt omkring tuning af bmw'er
Brugeravatar
speedyholm
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 303
Tilmeldt: ons 21. okt 2009 21:53
Navn: Claus
By: Horsens

Landberg Utune det er nemt og virker

Indlæg af speedyholm »

Fik lige min E61 535D optimeret vha. Landberg og Utune.
Virkede fint. Koblede blot Utune enheden til vha. OBD stikket ved førerpladsen. Downloadede original filen. Sendte den til Thomas Landberg. Modtog en ny fil ca. 6 timer senere. Uploadede den optimerede fil.
Tak for kaffe der sker noget. Landberg siger den ender på ca. 330 Hk.
Der var lige et par spørgsamål da jeg skulle uploade den tunede fil. Men Thomas kontaktede mig straks og forklarede tingene. Det er 3die gang jeg bruger Landberg, og det er formentlig ikke sidste. Kan varmt anbefales.


Mvh. Claus
Mercedes CLS 500 Coupe Aut. 2004
Brugeravatar
Mandal
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 350
Tilmeldt: fre 17. okt 2008 22:57
Navn: Brian Fisker
By: Randers

Re: Landberg Utune det er nemt og virker

Indlæg af Mandal »

Lyder simpelt. Men for at forstå det korrekt, så modtager du et "std. program" fra Landberg? Så tuningen er ikke optimeret til din bil på eksempelvis rullefelt?


Mvh. Brian Fisker
BMW 530Da Touring, 2001
Østjylland
Brugeravatar
JTHL
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 242
Tilmeldt: tors 4. feb 2010 07:40
Navn: Jan L
By: Aalborg

Re: Landberg Utune det er nemt og virker

Indlæg af JTHL »

Brian: prøv at søg på Youtube, der har han lavet en rigtig fin guide, som formentlig svare på alle dine spørgsmål.

Med venlig hilsen Jan L.
E61 530D Steptronic 2005
Brugeravatar
LarsHansen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1965
Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 22:54
Navn: Lars Hansen
By: Arlöv
Kontakt:

Re: Landberg Utune det er nemt og virker

Indlæg af LarsHansen »

Ja ja, fint nok med youtube og alting....

Men Brian stiller sgu et relevant spørgsmål. Det mindste man kan gøre når man tuner en bil, er da at smide den på rullerne og kører den rigtigt ind. Ingen biler er ens og er vil ALTID være ting på den enkelte bil der skal "tweakes" når man tuner maskinen...

DET er årsagen til at jeg er skeptisk over bl.a. Landberg.
Jeg er glad på Claus' vegne at han er tilfreds og jeg drømmer ikke om at sige noget negativt om den tuning som Landberg og andre laver over nettet. Dertil er min viden på området for lille. Jeg undre mig dog over det...


MVH. Lars H
Mvh. Lars
E39 540i Touring
Brugeravatar
plpoulsen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1708
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:55
Navn: Per Legarth
By: Randers

Re: Landberg Utune det er nemt og virker

Indlæg af plpoulsen »

Bmw smider jo heller ikke hver bil på rullefelt

Men ja det mest optimale er at bruge et rullefelt og lave målinger under en sådan optimering, men hvis man bare ønsker mere effekt billigt så er det da et okay alternativ.

"Normalt" vil en optimering af en 535d (272hk) resultere i 342hk og 750Nm så de 330hk vidner også om man er mere forsigtig når der ikke er foretaget målinger samtidig med optimeringen.

Mvh Per
Mvh. Per

Mail: per@carwizard.dk
Brugeravatar
plpoulsen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1708
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:55
Navn: Per Legarth
By: Randers

Re: Landberg Utune det er nemt og virker

Indlæg af plpoulsen »

BMW sælger også Performance tuninger til nogle af bilmodellerne som svare til en OBD tuning bare med fabriksgaranti

Der er det heller ikke nødvendigt at få bilen på rullefelt, da man har så meget erfaring med motoren at man kan få et udemærket resultat.

Men skal man klemme det sidste ud af en motor og have en optimal optimering så er rullefeltsmålinger osv nødvendigt.

Det jeg mener er at hvis et tuningsfirma har lavet optimeringer (med rullefelt osv) på samme motortype så mange gange at de kan danne sig et indtryk af hvordan gennemsnitsmotoren opfører sig så kan de faktisk lave et udemærket "standartprogram" som efterfølgende kan bruges uden at benytte rullefelt.

Mvh Per
Mvh. Per

Mail: per@carwizard.dk
Brugeravatar
speedyholm
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 303
Tilmeldt: ons 21. okt 2009 21:53
Navn: Claus
By: Horsens

Re: Landberg Utune det er nemt og virker

Indlæg af speedyholm »

Hvis jeg modtager et std. program fra Landberg hvorfor skal jeg så sende den originale fil derop. Han må vel kigge lidt på de parametre han modtager eller hvad ?
Og hvad er det man optimere på et rullefelt ? Man ændrer nogle parametre, hvorefter man ser på hvad det giver. Muligvis kan man give den lidt mere. Men jeg er godt tilfreds med ca 330, den behøver ikke få alt hvad den kan trække. Og man kan sgu da ikke sige at en "normal" tuning giver 342. !! Det er da vist lovlig præcis.


Mvh. Claus
Mercedes CLS 500 Coupe Aut. 2004
Brugeravatar
plpoulsen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1708
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:55
Navn: Per Legarth
By: Randers

Re: Landberg Utune det er nemt og virker

Indlæg af plpoulsen »

Det kan jeg sige fordi jeg har erfaring med flere E61 535d (272hk) der er blevet "chippet" og de er alle landet på ca 342 hk (341,X for at være mere præcis)

Men grunden til du sender din fil derop er jo for at garantere 100% at du får en fil tilbage der passer til din version af "firmware" i DDE. En anden grund kan også være filen du modtager bliver låst til din DDE så du jo ikke bare kan læse den ind i andres for så går forretningen jo lidt af det

Sådan helt enkelt forklaret bruges rullefeltet bla til at opnå præcis den momentkurve som passer til det kunden vil opnå med optimeringen.

Men håber du forstår jeg ikke på nogen måde kritisere den form for "optimering" du har fået

Mvh Per
Mvh. Per

Mail: per@carwizard.dk
Brugeravatar
speedyholm
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 303
Tilmeldt: ons 21. okt 2009 21:53
Navn: Claus
By: Horsens

Re: Landberg Utune det er nemt og virker

Indlæg af speedyholm »

Næh det var nu ikke fordi jeg mente i kritiserede min optimering. Mere at det slet ikke var en optimering, hvilket jeg naturligvis mener det er. Og ja filen er naturligvis tilpasset min bil bl.a. pga den firmwarer der er i den. Og ifølge landberg låser den på sten nummeret. Det er også OK. Har dog svært ved at tro på at de 535D motorer er så ens, at de alle ender på 241,x hk. Så lille en tolerance lyder ganske enkelt for usandsynligt, undskyld min skepsis


Mvh. Claus
Mercedes CLS 500 Coupe Aut. 2004
Brugeravatar
plpoulsen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1708
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:55
Navn: Per Legarth
By: Randers

Re: Landberg Utune det er nemt og virker

Indlæg af plpoulsen »

Claus, kan du prøve at komme med en mere uddybende forklaring der begrunder din skepsis. Sådan rent teknisk hvad der skulle være i vejen for de skulle ligge så tæt?

Mvh Per
Mvh. Per

Mail: per@carwizard.dk
Besvar