F11 oliesprøjt op fra oliepind

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Besvar
Brugeravatar
640Poststreet
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 246
Tilmeldt: tors 19. apr 2012 20:48
Navn: Jens Ostenfeld
By: Allerød

F11 oliesprøjt op fra oliepind

Indlæg af 640Poststreet »

For ca. 2000 km siden skiftede jeg olien, hvilket jeg har gjort mange gange.
Jeg er så sikker som jeg kan være på, at jeg fik tappet alt den gamle olie af, skiftede filter, og hældt 6,8 L på, hvilket er det maksimale jeg kan hælde på uden at få en overfill warning, selvom bilen står til 7L olie inkl. filter.
De 6,8 L giver en visning på pinden ved maks. stregen, og elektronisk ligeledes på maks. stregen, hvilket jeg så generelt har kørt med.
Bilen bruger ikke målbart olie.

I dag fik jeg en oil level warning, og bedt om at toppe op med 1L oile, hvilket rystede mig lidt. Og da jeg åbnede for at fylde på, var oliepinden ca. 10 cm fra trykket ned, og det sejlede med olie omkring pinden og ned. Æjha.

Jeg vil jo sværge, at jeg har skiftet olie omhyggeligt, som altid, og kan simpelthen ikke forestille mig, at jeg ikke har trykket oliepinden ned. På Google kan jeg se noget med defekte PCV ventiler, der kan dirigere tryk hen og skyde pind+olie op.

Har I oplevet noget lignende, eller skal jeg bare erkende at "fejlen er min", trykke pinden ned, fylde på og rydde op??
Mvh. Jens Ostenfeld
F11 535d Touring 2014
E39 520d Touring 2001
Brugeravatar
OleDupont
Moderator
Moderator
Indlæg: 3911
Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
Navn: Ole Dupont
By: Nordsjælland

Re: F11 oliesprøjt op fra oliepind

Indlæg af OleDupont »

På min hedengangne X5 (E53) var jeg så "heldig", at det var ved oliepinden, der blev skudt olie op, - havde det ikke været der, var det blevet en meget dyr historie :(

Det viste sig at være et tilstoppet filter (udluftning fra bundkarret), og selvfølgelig skete det under en ferie, men et mindre lokalt værksted i Saltum klarede det :TU1

Og leverandøren fra Ålborg havde så lige glemt et bestilt luftfilter, - og hvad gør man så? Tjah, når det er i Vendsyssel, vender man naturligvis bilen og henter det manglende :mrgreen:
Vedhæftede filer
Filter%20low.jpg
Filter%20low.jpg (461.96 KiB) Vist 908 gange
Filterhus%20low.jpg
Filterhus%20low.jpg (675.56 KiB) Vist 908 gange
De bedste hilsner

Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Brugeravatar
640Poststreet
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 246
Tilmeldt: tors 19. apr 2012 20:48
Navn: Jens Ostenfeld
By: Allerød

Re: F11 oliesprøjt op fra oliepind

Indlæg af 640Poststreet »

Hej Ole,

Ok, og godt det gik godt med X5'eren.

Har jeg også sådan et filter i min F11?
Mvh. Jens Ostenfeld
F11 535d Touring 2014
E39 520d Touring 2001
Brugeravatar
OleDupont
Moderator
Moderator
Indlæg: 3911
Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
Navn: Ole Dupont
By: Nordsjælland

Re: F11 oliesprøjt op fra oliepind

Indlæg af OleDupont »

Det ved jeg desværre ikke, men prøv at kigge her: https://www.realoem.com/bmw/enUS/partgr ... N-BMW-535d
De bedste hilsner

Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Besvar