ny læderkabine i bmw e39 528I

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Brugeravatar
niller85er@hotmail.com
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 117
Tilmeldt: ons 6. okt 2010 18:04
Navn: Funder
By: Skive

ny læderkabine i bmw e39 528I

Indlæg af niller85er@hotmail.com »

Har lige købt en el læderkabine med memmery, sædevarme og el justering.
Min bil er født med standart stof sæder uden el og varme..

ved i om at der ligger leninger under sædet?

skal lige siges at det memmery sidder i dørbeklædningen.

kan sagten tage nogle billeder hvis i vil se den for at kunne svare mig på noget..
kan se kabinen er fra 1996 og min bil er fra 12 måned 1996
Mvh. Funder
Eks. BMW E92 335I
Brugeravatar
Simon
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 39
Tilmeldt: søn 16. maj 2010 14:24
Navn: Simon C
By: Horsens
Kontakt:

Re: ny læderkabine i bmw e39 528I

Indlæg af Simon »

Hej.

Hvis der ikke har været elsæder i før, er der højst sansynligt ikke nogle ledninger til disse, så de skal trækkes fra bagagerummet... husk at sætte sikringer mellem.

men det kunne vel godt tyde på der har været el-kabine, hvis der sidder memory i dørbeklædningen ellers kan det være der er skiftet dørbeklædning på et tidspunkt.

Det er hurtigt at se, hvis du stikker hovedet ind under sædet der sidder et stik der enten er fuld af ledninger (til elsæderne) ellers har det kun et par ledninger til airbag sensor mv.

håber det hele ordner sig og tillykke med den rigtige stue til en BMW

Mvh. Simon.
Mvh. Simon
E39 M5 1999
Brugeravatar
niller85er@hotmail.com
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 117
Tilmeldt: ons 6. okt 2010 18:04
Navn: Funder
By: Skive

Re: ny læderkabine i bmw e39 528I

Indlæg af niller85er@hotmail.com »

det fulgte dørbeklædninger med, da der jo er læder på dem. og det er der, der sidder memmery i.

skal jeg passe på at jeg ikke springer en airbag? og kan jeg ikke bare tage strøm fra hvor jeg lige findet noget?

der skal lige siges at der er en masse ledninger på sæderne under, så kan jeg bare prøve mig frem med strømmen eller kan der ske noget med det?

tak ind til videre
Mvh. Funder
Eks. BMW E92 335I
Brugeravatar
Simon
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 39
Tilmeldt: søn 16. maj 2010 14:24
Navn: Simon C
By: Horsens
Kontakt:

Re: ny læderkabine i bmw e39 528I

Indlæg af Simon »

Nå ok med dørbeklædningerne så er det nok en lidt større omgang, der er nok ikke noget strøm i de ledninger under sædet, hvis der er skal der være et par "tykke" ledninger da det er relativt meget støm de skal kunne trække, jeg gætter på du står i samme situation som jeg med min første e39 fra 96, altså så skal der trækkes + ledninger fra en strømkilde (jeg valgte at trække ledninger til bagarummets højre side hvor der sidder en klemmerække de kunne monteres på her satte jeg et par sikringer mellem) stel tog jeg fra karosseriet, herefter skulle de ledninger lige placeres de rigtige steder i stikket, lidt noget fumle arbejde. dette gjorde mine sæder funktionsdygtige mht. elsædejustering.

Dog er det en helt anden sag hvis du bevæger dig ud i at varme og memory skal fungere da der ved varme skal etablere kontakter mv. og med memory skal helt sikker også en masse ledningsføring samt kodning til.

Dette er dog slet ikke mit speciale.... (hvis jeg altså har sådan et )

Airbags springer umiddelbart ikke ved at pille under sæderne, da dette er en føler som gør det modsatte altså forhindrer at de springer hvis ikke aktiveret.

God fornøjelse!
Mvh. Simon
E39 M5 1999
Brugeravatar
Jakob_E39
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 50
Tilmeldt: søn 4. sep 2005 18:04
Navn: Jakob Hansen
By: Østjylland

Re: ny læderkabine i bmw e39 528I

Indlæg af Jakob_E39 »

Jeg har lavet det samme i min gamle E39, både el til sæde og ratstamme og sædevarme. Min var også uden alt det fra fabrik..
Jeg købte ledningerne fra en skadet bil fra Schöber på Als. Der er en del ledninger og stik du skal bruge til det. Der skal også et ekstra relæ bag handskerummet. Du skal nok også have et andet grundmodul og elrude/spejl justerings panel i førerdøren i og så kodet bilen og modul til memory. Men det er da muligt.. Mit virkede fint. Savner memory i min nye E61.. Men det kommer forhåbentligt også...
Hvis du vil bare vil have sæderne til at "køre", kan du bare sætte 12v på sæderne.
Brugeravatar
niller85er@hotmail.com
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 117
Tilmeldt: ons 6. okt 2010 18:04
Navn: Funder
By: Skive

Re: ny læderkabine i bmw e39 528I

Indlæg af niller85er@hotmail.com »

lyder til at være en større omgang..
Kan godt være at man skal glemme memory og sædevarme, men må lige se på det her i weekenden.. synes nu det lyder mærkeligt at jeg ikke bare kan hive strøm ud til sædet og så alt virker..
Mvh. Funder
Eks. BMW E92 335I
Brugeravatar
Mega
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 27
Tilmeldt: søn 2. aug 2009 00:56
Navn: Morten Mega
By: Brøndby Strand

Re: ny læderkabine i bmw e39 528I

Indlæg af Mega »

Hey Funder, tillykke med din kabine.
Men kan du ikke undlade at bruge mit billed samt bil til din profil?
Mvh


Mvh. Morten
E39 528i
Brugeravatar
Jakob_E39
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 50
Tilmeldt: søn 4. sep 2005 18:04
Navn: Jakob Hansen
By: Østjylland

Re: ny læderkabine i bmw e39 528I

Indlæg af Jakob_E39 »

Hvis du bare "hiver" strøm til sædet, virker indstilling af sædet fint, men bare ikke memory.. Memo knappen går til fører dørs kontaktmodulet og via i-bus til sædet. Men den skal også ha GM-high grundmodul for at memory skal virke..
Brugeravatar
Mejlby
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 58
Tilmeldt: lør 20. nov 2010 12:43
Navn: Mejlby
By: Sorø

Re: ny læderkabine i bmw e39 528I

Indlæg af Mejlby »

Hej Jacob - Jeg har læst dit indlæg om at montere EL-sæder. Jeg har netop købt et sæt El-sæder til min 525 TDS E39. Jeg købte dem hos Brdr Schøbert som fortalte, at hvis jeg havde sædevarme i de gamle så skulle sitkket blot sættes i. MEN ...nej det fungere ikke. Du fortæller at man blot skal sæte 12 V på .....Men der er mange ben i stikket ....hvordan finder jeg ud af hvilket ben jeg skal bruge ? kan du hjælpe mig med det - så vil det glæde mig meget
Alle gode hilsner
Tonny

Mvh. Tonny Mejlby
BMW 525D, E60 , 2007
Brugeravatar
Jakob_E39
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 50
Tilmeldt: søn 4. sep 2005 18:04
Navn: Jakob Hansen
By: Østjylland

Re: ny læderkabine i bmw e39 528I

Indlæg af Jakob_E39 »

Hej

I det 6 polede stik med de 6 tykke ben på stikket til sædet skal der være:..
Ben 1 er stel (Brun)
Ben 6 er 12v (Rød)(Fra sikring F13 førerside og F10 pass. side, de skal være 30A)
Disse 2 ledninger er enten 2,5 eller 4mm2, dvs. rimelig tykke, 2-3mm i diameter..
Sædevarmen har ikke noget med den 12V der bruges til sædejusteringen...
Den findes nok ikke i bilen nu, så de skal jo også monteres..

Min var uden sædevarme før jeg gik igang med mit sæde projekt, men fik alt monteret..
Du siger bare til hvis der er andre spørgsmål..

Mvh Jakob
Besvar