Tak igen
1) De tre omtalte dage er der faktisk kun kørt 6 ture a ca. 10-20 km.
2) Der er ikke et orginalt batteri der er monteret på bilen nu.
3) Der er ikke monteret noget uorginalt ekstra udstyr.
Der der undre mig er at strømsvigtet kom da bil kørte, og havede kørt ca. 20 km. Jeg tror at fejlen er sket i forbindelse med at jeg starter bil, da jeg jo ikke havede noget sædevarme, og vinduesviskerne kørte lidt langsommere end de plejer.
Det virker bare som om at bilen ikke har ladet siden jeg starte den og derfor dør den efter de ca. 20 km.
Men hvorfor virker den så igen når batteriet er blevt ladet op igen?, og hvorfor kom der ingen fejl om at der ikke blev ladet på batteriet?.
Ingen strøm
- cbjn
- Almindelig bruger
- Indlæg: 35
- Tilmeldt: ons 14. okt 2009 20:13
- Navn: Christian Bech Jensen
- By: Tørring
Re: Ingen strøm
Med venlig hilsen
Christian Bech Jensen
Nuværende: F07, 535D GT, 2011
Tidligere: E61, 535D, 2005
Christian Bech Jensen
Nuværende: F07, 535D GT, 2011
Tidligere: E61, 535D, 2005
- E60Vest
- Senior Bruger
- Indlæg: 911
- Tilmeldt: man 27. sep 2010 16:27
- Navn: B. Andersen
- By: Vestjylland
Re: Ingen strøm
Mvh. B.Andersen
E60Vest
E60Vest
- DK540iA
- Senior Bruger
- Indlæg: 803
- Tilmeldt: tors 10. jul 2008 12:17
- Navn: Morten Hansen
- By: Nordsjælland
Re: Ingen strøm
Mit bud er generatoren - den er ved at løbe tør for kul.
Da det skete lyder det ikke som om batteriet blev opladet. Det kunne være fejl i generator.
Den er efterfølgende blevet testet og fundet OK.
Det indikerer for mig at kullene er ved at være slidt ned.
Hvis der er det, vil det blive oftere og oftere og til sidst kan kullene slet ikke nå ankeret mere.
Det kan også komme på en gang, men ofte er det som om kullene kan nå nogle gange og andre ikke.
Da det skete lyder det ikke som om batteriet blev opladet. Det kunne være fejl i generator.
Den er efterfølgende blevet testet og fundet OK.
Det indikerer for mig at kullene er ved at være slidt ned.
Hvis der er det, vil det blive oftere og oftere og til sidst kan kullene slet ikke nå ankeret mere.
Det kan også komme på en gang, men ofte er det som om kullene kan nå nogle gange og andre ikke.
Mvh.
Morten Hansen
Nissan Almera
Ex: E39 540iA, E32 735iA, Toyota Corolla, Opel Vectra, Nissan Micra, Mitsubishi Galant, Toyota Carina, Morris Minor 1000 Super.
Re: Ingen strøm
Har du ikke gps-overvågning? Det må betegnes som uoriginalt ekstraudstyr
En fejl i den kan godt resultere i forhøjet afladning af bilen.
Hvis IBS registrere en afladning, af batteriet, på over 80mA efter bilen er i powerdown vil den lægge en fejl på forhøjet afladning. det kan kontrolleres ved at lave en Energidiagnose med en bmwtester.
Har du haft et gult batteri symbol til at lyse i instrumentet? Det er bl.a. tegn på at der har været afladning på bilen.
Jeg vil sige din fejl ligger i at det er et uoriginalt batteri der ikke har været nulstillet ved udskiftning, sammen med et forhøjet strømforbrug pga vejret (husk også batteriets kapacitet falder drastisk i kuldegrader).
Et godt råd ville være at skifte til et 90Ah AGM batteri og få kodet bilen til det.
Derudover kan du med fordel anskaffe en vedligeholdelseslader som du montere hver anden weekend om vinteren, for at holde batteriet i topform.
Mvh Per
En fejl i den kan godt resultere i forhøjet afladning af bilen.
Hvis IBS registrere en afladning, af batteriet, på over 80mA efter bilen er i powerdown vil den lægge en fejl på forhøjet afladning. det kan kontrolleres ved at lave en Energidiagnose med en bmwtester.
Har du haft et gult batteri symbol til at lyse i instrumentet? Det er bl.a. tegn på at der har været afladning på bilen.
Jeg vil sige din fejl ligger i at det er et uoriginalt batteri der ikke har været nulstillet ved udskiftning, sammen med et forhøjet strømforbrug pga vejret (husk også batteriets kapacitet falder drastisk i kuldegrader).
Et godt råd ville være at skifte til et 90Ah AGM batteri og få kodet bilen til det.
Derudover kan du med fordel anskaffe en vedligeholdelseslader som du montere hver anden weekend om vinteren, for at holde batteriet i topform.
Mvh Per
Re: Ingen strøm
"strømsvigtet" er højst sandsynlig APM der har begyndt at afbryde forbrugere fordi det har registreret batteriet SOC har været så lav at der ikke har været kapacitet nok i bilen til at forsyne andet andet end de "livsnødvendige" systemer. Det har generatorens 160A gjort og derfor har batteriet været for afladet til du kunne starte motoren igen efter stop.
mvh Per
mvh Per
- cbjn
- Almindelig bruger
- Indlæg: 35
- Tilmeldt: ons 14. okt 2009 20:13
- Navn: Christian Bech Jensen
- By: Tørring
Re: Ingen strøm
Tak for svarene, og fejlmulighederne.
Jeg tror at du har ret Per, at det må være batteriet det er galt med.
Men hvordan kan det være at fejlen først kommer efter de 20 km`s kørsel?, samt at der ikke kom en fejl for for lav batterispænding?. (den fejl kom ikke som en af de første da fejlene begyndte at komme)
Ligeledes vil jeg jo mene at når generatoren kan lever de 160A, så burde det jo være rigeligt til at bil skulle kunne holde sig selv igang.
Med mindere at bilen selv kan kobler generatoren fra uden at man får en besked om det, men hvorfor skulle den gører det når der ikke var nogen problemer med at starte bilen?
Jeg så ved BMW at når bilen kørte i tomgang og alt varme (sæder og bagrude) var tændt, blev der ladet med ca. 85A, så der skulle jo være riglit med kapacitet i generatoren.
Ps, jeg har en GPS overvågning monteret med det bruger under 40mA i standby mode. Ligeledes er der også monteret en P-watch FS02 (er ved at undersøge hvad den bruge i standby). Men husk at problemet jo ikke var at jeg ikke kunne starte.
Jeg tror at du har ret Per, at det må være batteriet det er galt med.
Men hvordan kan det være at fejlen først kommer efter de 20 km`s kørsel?, samt at der ikke kom en fejl for for lav batterispænding?. (den fejl kom ikke som en af de første da fejlene begyndte at komme)
Ligeledes vil jeg jo mene at når generatoren kan lever de 160A, så burde det jo være rigeligt til at bil skulle kunne holde sig selv igang.
Med mindere at bilen selv kan kobler generatoren fra uden at man får en besked om det, men hvorfor skulle den gører det når der ikke var nogen problemer med at starte bilen?
Jeg så ved BMW at når bilen kørte i tomgang og alt varme (sæder og bagrude) var tændt, blev der ladet med ca. 85A, så der skulle jo være riglit med kapacitet i generatoren.
Ps, jeg har en GPS overvågning monteret med det bruger under 40mA i standby mode. Ligeledes er der også monteret en P-watch FS02 (er ved at undersøge hvad den bruge i standby). Men husk at problemet jo ikke var at jeg ikke kunne starte.
Med venlig hilsen
Christian Bech Jensen
Nuværende: F07, 535D GT, 2011
Tidligere: E61, 535D, 2005
Christian Bech Jensen
Nuværende: F07, 535D GT, 2011
Tidligere: E61, 535D, 2005
- OleDupont
- Moderator
- Indlæg: 3912
- Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
- Navn: Ole Dupont
- By: Nordsjælland
Re: Ingen strøm
P-Watch oplyser ikke forbrug, men påstår, at "den bruger så lidt strøm, at det ikke påvirker bilens batteri".
Det må så være et mirakel, for ethvert forbrug påvirker batteriet i større eller mindre grad Men P-Watch er sikkert nok meget økonomisk, hvad forbrug angår.
Det må så være et mirakel, for ethvert forbrug påvirker batteriet i større eller mindre grad Men P-Watch er sikkert nok meget økonomisk, hvad forbrug angår.
De bedste hilsner
Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Re: Ingen strøm
Generatoren bliver styret af din DDE via BSD og bruger IBS til at overvåge batteriet, men problemet er at de data som APM har på dit batteri ang tolerancer og tilstand ikke er korrekte og derfor kan det ikke virke optimalt i grænsetilfælde.
Jeg tror du har været ude i et af de grænsetilfælde pga dit batteri har været afladet og så har der været nogle spændingsfald der har givet nogle kommunikationsfejl mellem styreenhederne hvilket har fået fejllamperne til at lyse. Evt også derfor din motor gik istå hvis ikke der var en anden faktor der var skyld i det. Men ihvertfald kunne den ikke startes igen pga afladet batteri.
Men jo generatoren burde kunne holde liv i bilen ved at den frakobler de forbrugere der ikke er "livsvigtige".
Men en komplet energidiagnose af bilen samt udmåling af hvilestrøm ville nok være en god ide sammen med en udskiftning af batteri og kodning.
Mvh Per
Jeg tror du har været ude i et af de grænsetilfælde pga dit batteri har været afladet og så har der været nogle spændingsfald der har givet nogle kommunikationsfejl mellem styreenhederne hvilket har fået fejllamperne til at lyse. Evt også derfor din motor gik istå hvis ikke der var en anden faktor der var skyld i det. Men ihvertfald kunne den ikke startes igen pga afladet batteri.
Men jo generatoren burde kunne holde liv i bilen ved at den frakobler de forbrugere der ikke er "livsvigtige".
Men en komplet energidiagnose af bilen samt udmåling af hvilestrøm ville nok være en god ide sammen med en udskiftning af batteri og kodning.
Mvh Per
Re: Ingen strøm
Sidste år skiftede jeg til et 90A AGM batteri, som er et "must" til en 530d med "en masse udstyr".
Bilen holder ude sommer og vinter, og starter uden problemer (Også efter -15 grader).
Men Per: "...Derudover kan du med fordel anskaffe en vedligeholdelseslader som du montere hver anden weekend om vinteren, for at holde batteriet i topform..."
Har du eet eller flere bud på en god vedligeholdelseslader til BMW, og hvor den evt kan købes ??
Man kan jo lige så godt passe godt på sine ting, og forlænge levetiden hvis muligt
Bilen holder ude sommer og vinter, og starter uden problemer (Også efter -15 grader).
Men Per: "...Derudover kan du med fordel anskaffe en vedligeholdelseslader som du montere hver anden weekend om vinteren, for at holde batteriet i topform..."
Har du eet eller flere bud på en god vedligeholdelseslader til BMW, og hvor den evt kan købes ??
Man kan jo lige så godt passe godt på sine ting, og forlænge levetiden hvis muligt
----------------------------------------------------------
Med venlig hilsen
Jesper Albech.
Tidligere BMW’er:
BMW E39 530da 2001 Sedan
BMW F34 318d GT
BMW F31 320d
BMW F31 320d LCI
BMW F36 420i Gran Coupé
Med venlig hilsen
Jesper Albech.
Tidligere BMW’er:
BMW E39 530da 2001 Sedan
BMW F34 318d GT
BMW F31 320d
BMW F31 320d LCI
BMW F36 420i Gran Coupé