Ingen strøm

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Brugeravatar
cbjn
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 35
Tilmeldt: ons 14. okt 2009 20:13
Navn: Christian Bech Jensen
By: Tørring

Ingen strøm

Indlæg af cbjn »

Hej

Er der evt. nogen der hjælpe med at løse følgende problem, eller har et forslag til hvad der kan være sket.

Efter at have kørt på arbejde hvor alt virkede, skal jeg ud at kører 3 timer senere.
Da bilen er starte uden problemer, kommer der ingen varme i sæderne selv om at de 3 lamper lyser i kontakten, jeg konstatere også at vinduesviskerne ikke køre med samme hastighed som den plejer, med da der ingen fejl er, gør jeg ikke mere ved det.
Efter ca. 20 km kørsel begynder der at kommer en masse fejlalarmer (ca 10-15 stk.), og info display slukker. Efter ca 2 km køre jeg ind til siden hvor motoren så stopper, og da jeg forsøger at starte igen er der ingen strøm på bilen.
Blien bliver kørt til et BMW værksted, hvor de efter at have ladet bil op, ikke kan konstatere nogen fejl, generatoren bliver belastet op til 160A, batteriet bliver belastnings testet, kontrol af ledningsforbindelser, men der er ingen fejl at konstatere. De eneste fejl de kan udlæse er at der har været spændingssvigt ved en masse sikkerhedssystemer, og at batteriet kun har været ladet op til ca. 30% de sidste 3 dage.
Er der nogen der har et forslag til hvad der kan være galt, da jeg meget gerne vil undgå at det sker igen

Mvh

Christian

E61 535d
Med venlig hilsen

Christian Bech Jensen

Nuværende: F07, 535D GT, 2011
Tidligere: E61, 535D, 2005
Brugeravatar
ST
Super Star
Super Star
Indlæg: 1246
Tilmeldt: fre 16. jan 2009 22:07
Navn: ST (Semir Tesnjak)
By: Vejle

Re: Ingen strøm

Indlæg af ST »

Enten batteri eller generator. Jeg vil skyde mest på der skal ny batteri på.

Havde samme problem hvor min bil lige pludseligt gik ned, generator gik af, efter jeg satte generator på gik der 7 dage, så begyndt den at kører dårligt i tomgang og den viste alle mulige fejl meddelser. Efter jeg skiftede batteri så kørte det bare.
Mvh. Semir Tesnjak
E61 525d 1/2008
E61 530d 7/2004 Tidl. bil
E60 520i 8/2004 Tidl. bil
E39 523i 4/1999 Tidl. bil
Brugeravatar
ottedk
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 281
Tilmeldt: tirs 26. maj 2009 00:24
Navn: Claus Ortvald
By: Nordsjælland

Re: Ingen strøm

Indlæg af ottedk »

hvis du kan starte og køre og den taber strøm skal fejlen findes ved dine generator.

hvis generator kunne levere 160a under test, så tror jeg mest på du har en fejl in forbindelse omkring dit laderelæ enten stel eller plus.

det kan ikke være batteri, da du med startet motor leverer nok strøm til at holde bilen igang.

hold øje med din lade spænding, kan ses i en e39 under test nr 6 når du kører.


Mvh. Claus Ortvald
530 dA mit alles
Brugeravatar
plpoulsen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1708
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:55
Navn: Per Legarth
By: Randers

Re: Ingen strøm

Indlæg af plpoulsen »

Hvordan har dit kørselsmønster været de sidste 3 dage? Korte ture med fuld varme, sædevarme, elbagrude, spejlvarme osv tændt?

Hvis det er tilfældet kan det godt være det der er skyld i et aflade batteri, da du for hver tur har brugt mere strøm end den har ladet på batteriet.

Læste bmw ikke ud hvornår batteriet sidst har været skiftet? Skal ikke regne med meget mere end 5 år på et originalt batteri når bilen er kodet og nulstillet korrekt ved batteriskift.

Grunden til din sædevarme ikke varmede er fordi apm går ind og slår det fra pga strøm forbruget på bilen er for høj.

Mvh Per
Mvh. Per

Mail: per@carwizard.dk
Brugeravatar
plpoulsen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1708
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:55
Navn: Per Legarth
By: Randers

Re: Ingen strøm

Indlæg af plpoulsen »

En generator i E61 bliver ikke styret af et laderelæ, men af DDE/DME via BSD.

rent faktisk bliver generator overvåget af IBS og der bliver lagret en fejl hvis generator ikke virker som den skal.

De "nye" bmw'er køre med Advanced Power Management og det er et ret kompliceret system. Det er også derfor man kun får den optimale driftsikkerhed ud af bilen hvis man bruger originale batterier og bilen bliver kodet/nulstillet ved batteriskift.

Mvh Per
Mvh. Per

Mail: per@carwizard.dk
Brugeravatar
hijack
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 93
Tilmeldt: tors 26. mar 2009 11:02
Navn: Indsæt for- og efternavn her
By: Slagelse

Re: Ingen strøm

Indlæg af hijack »

Husk lige: uanset avancerede ladesystemer kan en generator kun lige akkurat levere nok power til at holde skidtet kørende når motor går i tomgang. D.v.s. at hvis du tænder lys (kørelys) sædevarme, fyr, el-bagrude, navigation/musik og hvad der ellers er fyldt i bilen,så kommer der altså ikke ekstra strøm på batteriet. der skal omdrejninger (og tid) til hvis du skal køre strøm på et afladet batteri. En vekselstrømsgenerator er spændingsafhængig og skal have spænding fra et opladet(over 12,5 v) batteri for at kunne levere max A.

Venligst Jack
BMW E39 540iA 6/97 SOLGT - nu Seat Altea FR Van
Tidl. E39 523iA, HARTGE H 5 S, E30 320i, E21 323i
Brugeravatar
plpoulsen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1708
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:55
Navn: Per Legarth
By: Randers

Re: Ingen strøm

Indlæg af plpoulsen »

Hijack, det er faktisk ikke helt korrekt for modellerne med advanced power management kan selv øge omdrejningerne på motoren i tomgang hvis der er brug for mere strøm. Det er dog kun på benzinudgaverne da udvekslingen på generator til diesel faktisk gør at den kan give fuld ladestrøm i tomgang. Derudover kan det hvis det er nødvendigt reducere strømforbruget på forskellige forbrugere og tilsidst helt afbryde dem for at holde strøm på de vigtige funktioner.

Er det så en af de modeller med IGR vil generatoren under normal drift kun lade strøm på batteriet under påløb og nedbremsninger.

Mvh Per
Mvh. Per

Mail: per@carwizard.dk
Brugeravatar
cbjn
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 35
Tilmeldt: ons 14. okt 2009 20:13
Navn: Christian Bech Jensen
By: Tørring

Re: Ingen strøm

Indlæg af cbjn »

Tak for de mange svar og spørgsmål.

1) Generelt køres der flest lange ture. Ca. 35.000 km pr. år.
2) Værkstedet fortale mig at de kunne se at batteriet er blevet udskiftet i marts 2009, dog uden at man har nulstillet computeren i bilen. (jeg fik først bil i september 2009)
3) Der har ikke været nogen problemer med strømmen når jeg starter, og fejlen kom da jeg kørte på landevejen, så motoren kørte ikke i tomgang.
4) Har nu kørt i bilen i 3 dage uden problemer.
Med venlig hilsen

Christian Bech Jensen

Nuværende: F07, 535D GT, 2011
Tidligere: E61, 535D, 2005
Brugeravatar
plpoulsen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1708
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:55
Navn: Per Legarth
By: Randers

Re: Ingen strøm

Indlæg af plpoulsen »

Nu siger du generelt længere ture, men hvad med de tre dage hvor SOC på batteriet har været ca 30%?

Er det et originalt batteri der er monteret?

Mvh Per
Mvh. Per

Mail: per@carwizard.dk
Brugeravatar
E60Vest
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 911
Tilmeldt: man 27. sep 2010 16:27
Navn: B. Andersen
By: Vestjylland

Re: Ingen strøm

Indlæg af E60Vest »

Mvh. B.Andersen
E60Vest
Besvar