Expert søges, hvis han findes.....

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Besvar
Brugeravatar
Steff427
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 13
Tilmeldt: fre 12. dec 2008 17:45
Navn: Steffen
By: Viborg

Expert søges, hvis han findes.....

Indlæg af Steff427 »

Hej, jeg har et stort problem, måske flere med min 2001 X5 e53 med 3,0i.
Min motorlampe lyser og har lyst et stykke tid, og fejlen kan ikke rigtig findes, motorgangen er perfekt uden mislyde eller bøvser. Når lampen er blevet slukker kan der gå måske 50km inden den begynder og lyse igen, men fejlen kommer altid i tomgang.

Hvis jeg laver en egendiagnose kommer følgende fejl:

Brændstofjustering, gruppe 2 overskredet
Brændstofjustering, gruppe 1 overskredet
Grænseværdi, brændstofindstilling, gruppe 2
Grænseværdi, brændstofindstilling, gruppe 1
Enkelte gange også med lambasonde fejl

Vognen har gennem et stykke tid været hos BMW men de har ikke rigtig nogen løsning, følgende er blevet udskiftet:

-Indsugningsslange mellem gasspjæld og luftmængdemåler
-Omskifter spjæld mellem kort og lang manifold
-2 stk lambasonder før kat
-hele over-undertryk styringen med alle slanger
-oliepind konsol
-alle pakninger i forbindelse med indsugningen
-alle slanger til vacum og lign er gennemgået og skiftet hvis det mindste tegn har været på slid.
-6 nye org. bmw tændspoler

nogen der har den mindste ide om hvor fejlen kan ligge?


Mvh. Steffen
X5 E53 3.0i 2001
Brugeravatar
plpoulsen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1708
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:55
Navn: Per Legarth
By: Randers

Re: Expert søges, hvis han findes.....

Indlæg af plpoulsen »

Prøv at få lavet en 4-gas test. Den vil kunne indikere om motoren reelt kører for mager eller om der kan være en anden fejl.

Mvh Per
Mvh. Per

Mail: per@carwizard.dk
Brugeravatar
LarsHansen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1965
Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 22:54
Navn: Lars Hansen
By: Arlöv
Kontakt:

Re: Expert søges, hvis han findes.....

Indlæg af LarsHansen »

Hey Steff


Har ikke nogle idéer til en diagnose, andet at din styreelektronik MÅSKE er defekt, men jeg har en indtrængende bøn til dig: SKIFT OMGÅENDE VÆRKSTED !!!

Jeg tør kun gætte på hvor mange af de "lange" du var nødt til at give for den bunke reservedele de har skiftet og åbenbart uden den store virkning på dit reele problem og det er det jeg kalder at fægte i blinde...

Der findes altså mange værksteder som er mindst ligeså kompetente til at rode med din bil som et autoriseret BMW-værksted og der tilmed gør det til en noget reduceret pris. Derfor skriger det til himlen at de har skiftet et hav af reservedele uden at de har løst dit problem.

Dette er IKKE en kritik af dig eller din beslutning om at gå til sagkundkaben, den sagkundskab du med rette burde forvente har kompetancen til at fikse din bil...


MVH. Lars H
Mvh. Lars
E39 540i Touring
Brugeravatar
Steff427
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 13
Tilmeldt: fre 12. dec 2008 17:45
Navn: Steffen
By: Viborg

Re: Expert søges, hvis han findes.....

Indlæg af Steff427 »

plpoulsen: jeg bliver nød til at spørge hvad en 4-gas test er? Er det samme som en røggas måling?

Lars H: Jeg vil sige at jeg er fint tilfreds med værkstedet, min historie er kortet meget ned. Her lidt ekstra info...... Da de begyndte og rode i bilen viste der sig og være mange små problemer, det hele startede med en utæt indsugningsslange, denne blev skiftet, her blev det opdaget at kort/langindsugnings spjældet var defekt, selve spjældet var brækket. Under samme reperation fandt de også ud af at der var et enormt undertryk i motoreren, dette er er meget normalt problem da over- undertryk styrringen samt slanger bliver fyldt med olie slam gennem tiden (10 år gammel bil) og derfor er der ingen vacum styrring tilbage. For at komme til denne styreboks og vacum slanger, skal hele indsugningen afmonteres.
Motoreren havde også en fejludskrift med fejltænding på 3 ud af de 6 cylindere, ved udskift af tændspolerne forsvandt dette problem.
Udskiftningen af delene har fjernet den ujævne tomgang samt udsætterne er forsvundet. Så udskiftningen af delene har været helt på sin plads.
Bilen køre helt perfekt, skal bare have fundet løsningen på det sidste problem.


Mvh. Steffen
X5 E53 3.0i 2001
Brugeravatar
Steff427
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 13
Tilmeldt: fre 12. dec 2008 17:45
Navn: Steffen
By: Viborg

Re: Expert søges, hvis han findes.....

Indlæg af Steff427 »



Mvh. Steffen
X5 E53 3.0i 2001
Brugeravatar
plpoulsen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1708
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:55
Navn: Per Legarth
By: Randers

Re: Expert søges, hvis han findes.....

Indlæg af plpoulsen »

En 4-gastest er ikke det samme som røggastest. Røggasttest er for dieselbiler mens 4-gas er for benzin.


Ved en 4-gastest måles indholdel af fire stoffer i udstødningen samt beregnes en lambda værdi.

Det er HC, CO, CO2 og O2 der måles på og forholdet mellem de fire tal kan give en indikation om hvordan motoren køre og hvad der kan være fejlkilden.

Mens 4-Gastesten foretages vil det være en fordel at have en BMWtester på samtidig og udlæse livedata fra motorstyringen.

Hvis ikke luftmassemåler er skiftet vil den også være en sandsynlig fejlkilde, men også DME eller fejl på ledningsnet kan være grund til problemet.

Men det er bedst at få lave målingerne først og se om livedata og 4-gas stemmer overens eller om de evt er modstridende.

Mvh Per
Mvh. Per

Mail: per@carwizard.dk
Brugeravatar
bay
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 203
Tilmeldt: man 23. nov 2009 21:52
Navn: Jens Bay
By: Skive

Re: Expert søges, hvis han findes.....

Indlæg af bay »


Har haft en kundebil med samme problem, ny luftmassemåler så kører den igen.

Mvh. Jens Bay Jensen
///E34 M5 6 speed 1995 - E39 530da 2001
Brugeravatar
Steff427
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 13
Tilmeldt: fre 12. dec 2008 17:45
Navn: Steffen
By: Viborg

Re: Expert søges, hvis han findes.....

Indlæg af Steff427 »

Gode ideer, jeg vil prøve med gastester og en ny luftmængde måler....


Mvh. Steffen
X5 E53 3.0i 2001
Brugeravatar
ottedk
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 281
Tilmeldt: tirs 26. maj 2009 00:24
Navn: Claus Ortvald
By: Nordsjælland

Re: Expert søges, hvis han findes.....

Indlæg af ottedk »

jeg er også en del forundret over at luftmasse måler ikke er provet skiftet.

netop med den fejl du beskriver i diagnose

"Brændstofjustering, gruppe 2 overskredet
Brændstofjustering, gruppe 1 overskredet"

dette indikerer for meget benzin, dette kan netop komme af at lmm melder mere luft end der faktisk kommer. lamdsonde fejlen tror jeg er følge fejl, ved for meget benzin kan du godt komme til at smide benzin i udstødning.

4 gas testen skulle også meget gerne afspejle at du ikke har en ren forbrænding.

er din udstødning helt ren ?

for meget benzin skulle som jeg husker det give sort røg.

men at teste med en anden lmm er en 5 min test


Mvh. Claus Ortvald
530 dA mit alles
Besvar