LØST mangler HK og NM - ingen fejl ved udlæsning?? Alpina B10 4,6  [LØST]

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Brugeravatar
ffr
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 194
Tilmeldt: tors 19. nov 2009 14:32
Navn: Frederik Frederiksen
By: Vangede/Gentofte

mangler HK og NM - ingen fejl ved udlæsning?? Alpina B10 4,6

Indlæg af ffr »

Kære forum medlemmer,
For at gøre en lang historie kort - jeg er på vej hjem fra ferie (tour de øst europa) - nu med fly
Alpinaen står på et værksted i polen.
Bilen er begyndt at miste kræfter så jeg har kørt den på værksted, værkstedet (Polen - bmw specialist), kan ikke finde nogen fejl ved udlæsning. Der er lavet en dyna test af bilen, der viser 290 Hk xx NM, det er alt for lidt, bilen burde have 340 hk. Jeg oplever bilen som "død" særligt ved lave omdrejninger.
Værkstedet har lavet kompressionstest, målt på udstødning og finder alle værdier normale - altså undtaget tabet af HK.
Jeg har fået et rigtigt godt tilbud på alt muligt andet de har fundet på bilen (lidt rust, et par kødben, skiver, klodser, ny bagklap, malerarbejde, rep af radio, periodisk "strømtyv" etc). Jeg overvejer at takke ja til tilbuddet, men vil være lidt ked af at smide 30.000,- (+) i en bil og så stadig stå med et motorproblem af ukendt art.
Nogen her der har nogen ideer? til hvad værkstedet bør søge efter?
Symptomer er som sagt oplevelse af manglende moment, ikke de HK hjemme der skal være, lidt urolig i tomgang.
Værkstedet har forsøgt en anden luftmassemåler (gjorde ingen forskel).
Undrer mig at der ikke er fejl ved udlæsning af fejl.
Jeg overvejer at bede værkstedet om at skifte knastakselføler ud, idet jeg tidligere har haft en 528i, der opførte sig på samme måde (også uden at melde fejl), her afhjalp et skift af føler problemet fuldstændigt - men jeg aner ikke om sådan en v8'er har en tilsvarende føler?
Ideer er kærkomne - i det jeg ellers skal have bilen kørt hjem på fejeblad (eller flyve ned og hente den, værkstedet mener sagtens jeg kan køre den hjem som den er.
Ideer tips og tricks modtages med kys hånd.
Mvh. Frederik
E39 Alpina B10 4.6i Touring 1998
Brugeravatar
ST
Super Star
Super Star
Indlæg: 1246
Tilmeldt: fre 16. jan 2009 22:07
Navn: ST (Semir Tesnjak)
By: Vejle

Re: mangler HK og NM - ingen fejl ved udlæsning?? Alpina B10 4,6

Indlæg af ST »

Håber ikke de vil have 30.000 kr. For det arbejde der. Det burde ikke koste mere end 10.000 i Polen.

Det skal lige siges benzin har meger at sige og jeg ved benzin i Polen og Bosnien er ikke godt.
Mvh. Semir Tesnjak
E61 525d 1/2008
E61 530d 7/2004 Tidl. bil
E60 520i 8/2004 Tidl. bil
E39 523i 4/1999 Tidl. bil
Brugeravatar
ffr
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 194
Tilmeldt: tors 19. nov 2009 14:32
Navn: Frederik Frederiksen
By: Vangede/Gentofte

Re: mangler HK og NM - ingen fejl ved udlæsning?? Alpina B10 4,6

Indlæg af ffr »

Kender ikke meget til de polske priser, men der er ret meget der skal laves. Desværre skal der 23% moms oven i de 37kg
Mvh. Frederik
E39 Alpina B10 4.6i Touring 1998
Brugeravatar
ffr
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 194
Tilmeldt: tors 19. nov 2009 14:32
Navn: Frederik Frederiksen
By: Vangede/Gentofte

Re: mangler HK og NM - ingen fejl ved udlæsning?? Alpina B10 4,6

Indlæg af ffr »

Kære Torben,
JEg er principielt eng med dig:-)
Mit liv er bar sådan i øjeblikket at jeg ikke har 1 time om ugen til hobby / mig selv (har lille barn i huset, samt et arbejde der stjæler meget mere end hvad godt er).
Bilen er (og har altid været), løbende serviceret. Jeg kører ikke ret meget i den og har, hvor jeg bor nu desværre ikke en garage/carport, så bilen står ude .
Det har ikke været de bedste forhold for de små rustpletter, der var da jeg købte bilen (den har ellers fået de store Dinitrol omgange). Jeg er 100 sikker på at de ting der er givet tilbud på i Polen vil blive væsentligt dyrere herhjemme i DK. Nå jeg kigger på de 50-60.000 jeg har brugt de sidste 2 år på bilen (kører 10000 om året), så er det altså ikke ret meget jeg har fået for de penge).
Tøndrørene svømmer ikke rundt i olie - de omtalte pakninger sveder bare lidt. Tændrør og filtre er max et år gamle, tændrørerens tilstand er der ikke noget at sætte fingre på - men indgår i et "service 2" til udskiftning.

Jeg håber at nogen herinde kunne have et par ideer til hvad værkstedet skal kigge efter?
Kunne det være en knastakselføler den er galt med?
Mvh. Frederik
E39 Alpina B10 4.6i Touring 1998
Brugeravatar
ffr
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 194
Tilmeldt: tors 19. nov 2009 14:32
Navn: Frederik Frederiksen
By: Vangede/Gentofte

Re: mangler HK og NM - ingen fejl ved udlæsning?? Alpina B10 4,6

Indlæg af ffr »

Kære Torben,
Jeg har haft tændspoler med videre af for nylig (en skulle skiftes), så jeg er ret sikker på at der ikke er store problemer med olie her - ellers et rigtig godt bud.
M5 er kendt for at LMM ikke holder længe, det er ikke et normalt problem på min model, der faktisk har næsten den samme motor som der ligger i din bil (bare andre knaster, krumtap motorstyring, blok og stempler).
Luftmassemåleren er forsøgt ombyttet uden ændring af effekttabet.
Jeg stoler faktisk en del på det værksted jeg har fundet - har fundet en del gode anmeldelser over andre fora på nettet. De laver ret meget arbejde for skandinaver (har en bekendt, der har benyttet dette værksted med stor succes - de er ikke billigst i Polen, men har ry for at være gode og grundige).
Jeg ville ønske at jeg havde mere tid til at rode i bil selv, mine tidligere biler klarede jeg i meget stor udstrækning selv (det samme galt huset), men nu kniber det simpelthen med tiden.

De skiver/klodser og kalibre (originalt som alt andet), der sidder på bilen har kørt små 20.000 km - det synes jeg er relativt lidt - men jeg har kunnet mærke en smule uro i styrtøjet ved nedbremsning på det seneste, så der er noget ved bremserne, der ikke er 100%

Nogen der har erfaring med hvordan en knastakselføler, der er ved at være træt opfører sig på en v8'er - kan den drille uden at melde fejl?
Mvh. Frederik
E39 Alpina B10 4.6i Touring 1998
Brugeravatar
Kurt
Super Star
Super Star
Indlæg: 1521
Tilmeldt: fre 9. mar 2007 09:55
Navn: Kurt Larsen
By: Odense

Re: mangler HK og NM - ingen fejl ved udlæsning?? Alpina B10 4,6

Indlæg af Kurt »

Knastføler og toppunktføler kan sagtens være slidte/defekte uden det ses på en tester og med den regning du er på vej med, så ville jeg få skiftet disse føler samtidig, men de kunne jo starte med knastføler og se om det ikke hjælper på de manglende hk..
Mvh. Kurt
E39 520 1996 solgt

Volvo S40 2.4 2004
Brugeravatar
OleDupont
Moderator
Moderator
Indlæg: 3912
Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
Navn: Ole Dupont
By: Nordsjælland

Re: mangler HK og NM - ingen fejl ved udlæsning?? Alpina B10 4,6

Indlæg af OleDupont »

Ærgerligt at du ikke selv har tiden Frederik, for f.eks. bremser og stabilisatorarme er lette at gå til

Omkring rysteriet ved bremsning er vi en del, der har den erfaring, at det ikke behøver at være bremserne, men at det også kan skylde slidte bærekugler, styrekugler eller måske netop stabilisatorarme.

Jeg håber, at du får has på de værste problemer inden længe, så du kan nyde bilen
De bedste hilsner

Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Brugeravatar
Denraretiger
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 145
Tilmeldt: tors 13. mar 2014 19:03
Navn: Emil Gregersen
By: Aalborg

Re: mangler HK og NM - ingen fejl ved udlæsning?? Alpina B10 4,6

Indlæg af Denraretiger »

Synes umiddelbart heller ikke den regning virker urealistisk. De vil have 300kr i arbejde for at skifte skiver og klodser foran, synes det vidner om fair beløb de arbejder med dernede.

Tilsvarende ville hurtigt løbe op i 1200kr i DK.


Halvdelen af regningen er for rust og lak arbejde.

Noget jeg studser over ved den rulning er hvordan kurven hopper og ned, det burde den vel ikke?



.


Mvh. Emil Gregersen
E39 523i Step. 1998 154.000
E36 323Ti OpenAir´98 175.000
Brugeravatar
ffr
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 194
Tilmeldt: tors 19. nov 2009 14:32
Navn: Frederik Frederiksen
By: Vangede/Gentofte

Re: mangler HK og NM - ingen fejl ved udlæsning?? Alpina B10 4,6

Indlæg af ffr »

Hej Kurt med flere,
Jeg har selv god eerfaringer med at skifte knastfølere (har tidligere selv gjort det tidligere pr. automatik ved skift af bil, men har kun haft rækkeseksere).
Nu forsøger jeg at kommunikere på engelsk med en polak, der ikke er meget bedre til engelsk end mig
Jeg vil bede værkstedet om at skifte knastakselføler og toppunktføler - er disse følere de samme som disse og der er kun en af hver på en v8'er uden vanos ikke?:

CAMSHAFT POSITION SENSOR

PULSE GENERATOR, CRANKSHAFT

Beder naturligvis om nye originaldele.
Undrer mig selv en del over det meget ujævne momentforløb der er på grafen, men det passer meget godt til den måde bilen opleves på.
Har besluttet mig for at, såfremt skift af følerne giver bilen hestene tilbage, så får værkstedet "go" til at lave alt det de kan finde. Alternativt var bilen blevet eksporteret - det er den simpelthen for god til, jeg ville stå overfor at købe en lille familliebalje ala suzuki et eller andet, så hellere friske Alpinaen op
Mvh. Frederik
E39 Alpina B10 4.6i Touring 1998
Brugeravatar
ffr
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 194
Tilmeldt: tors 19. nov 2009 14:32
Navn: Frederik Frederiksen
By: Vangede/Gentofte

Re: mangler HK og NM - ingen fejl ved udlæsning?? Alpina B10 4,6

Indlæg af ffr »

Kære Torben,
Min bil er uden VANOS (den er fra midt i 98 - Vanos kom først sidst i 1998, her fik modellen bedre momentforløb, mindre forbrug og 7 ekstra hk).
Mvh. Frederik
E39 Alpina B10 4.6i Touring 1998
Besvar