m62TU hvilken olie?

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Besvar
BMWFanatic
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: tirs 18. sep 2018 22:43
Navn: Mario Mijan
By: Nørresundby

m62TU hvilken olie?

Indlæg af BMWFanatic » tirs 9. jul 2019 15:39

Hej med jer

Jeg har lige fået importeret en fin e38 735i m62tu årg. 2000 med kun 114.000 km på klokken, den samme motor som i en e39 535i.

Hvilken motorolie vil I anbefale til denne type motor året rundt?

Jeg kører små 8-9000 km om året, mest by og af og til motorvej.
Helt almindelig cruising.

Jeg har spurgt på adskille forums tyske/amerikanske, og der ser ud til at være delte meninger.

De fleste påpeger at 30'er er for tynde grundet den høje temperatur på 104 grader når motoren er driftsvarm (hvilket castrol anbefaler), og i stedet peger på f.eks 0w-40 el.lign..

Så jeg står imellem 0w-40, 5w-40 eller 5w-50, personligt vil jeg nok vælge 0w-40, men er lidt i tvivl om denne bliver for tynd om sommeren selvom det kun er ved koldstart, (vil helst bruge samme olietype hele året rundt, hvis muligt og samtidigt forlænge kæden/glideskinnerne, hvilket jo er et kendt problem på disse motorer).

Tak.

Hilsen

Mario
Mvh. Mario Mijan
E38 735iA 2000

Brugeravatar
janl
Super Star
Super Star
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tirs 6. jan 2009 11:02
Navn: Jan Ladefoged
By: Brønshøj

Re: m62TU hvilken olie?

Indlæg af janl » tirs 9. jul 2019 21:26

Jeg ville lægge mig i midten dvs en 5W-40 BMW approved olie.
Den vil snildt kunne dække hele året.

Nok så vigtigt for kæde og kædeguides er skifteintervallet som kunne være 10000km.
Mvh. Jan Ladefoged
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 1984 i 11år
E30 320/325 1989 i 3år
E39 523/528 1996 i 6år
E39 523iA 1999 i 1/2år
E61 523i 2006

BMWFanatic
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: tirs 18. sep 2018 22:43
Navn: Mario Mijan
By: Nørresundby

Re: m62TU hvilken olie?

Indlæg af BMWFanatic » ons 10. jul 2019 17:25

Tak for svaret Jan :), det må jeg genoverveje.
Jeg har yderligere læst, at 0w-40 skulle være bedst, da den bedst beskytter motoren ved koldstart, mens 5w-50 er bedst når motoren er driftsvarm.

Er der en speciel grund til, at du netop ville vælge 5w-40 fremfor 0w-40 eller 5w-50 (med håb om, at du kan overtale mig til at købe 5w-40 :)) ?
Senest rettet af BMWFanatic tors 11. jul 2019 15:56, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Mario Mijan
E38 735iA 2000

Wengostar
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 43
Tilmeldt: tirs 8. jan 2019 11:41
Navn: Thomas Weng
By: Haslev

Re: m62TU hvilken olie?

Indlæg af Wengostar » ons 10. jul 2019 19:13

Jeg er enig
5-40 er et rigtigt godt valg.
Vælg en C3 olie der også overholder bmw LL04

Glem alt om 5-30 og 0-30
Mvh. Thomas Weng
F11 520d 2012

BMWFanatic
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: tirs 18. sep 2018 22:43
Navn: Mario Mijan
By: Nørresundby

Re: m62TU hvilken olie?

Indlæg af BMWFanatic » tors 11. jul 2019 15:02

Tak for svaret Thomas :).
Jeg har brug for lidt argumenter for, hvorfor jeg skulle vælge en 5w-40 fremfor en 0w-40, som efter sigende skulle smøre bedst ved koldstart.
Mvh. Mario Mijan
E38 735iA 2000

Wengostar
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 43
Tilmeldt: tirs 8. jan 2019 11:41
Navn: Thomas Weng
By: Haslev

Re: m62TU hvilken olie?

Indlæg af Wengostar » fre 12. jul 2019 20:39

Jeg har personlig ikke meget fidus til de såkaldte 0-xx olier.
En 5-xx eller en 10-xx olie bliver pumpet rigeligt hurtigt rundt i en motor.
Vi har jo ikke -35 grader halvdelen af året.
Det er derimod vigtigt at køre en motor varm inden der sparkes til den.
Castrol har lige lavet en ny olie.
Det er en olie der lige som deres 10-60 er udviklet til folk der vil det bedste uden at tænke på brændstof økonomi.
Det et en 5w-50. Den har jeg personlig store forventninger til. Det kunne også være et godt valg.
Bmw ved ikke meget om olie. De slår op i et katalog. Det siger 5-30 eller 0-30.
Min egen f11 520d kører på 5w-40 fra castrol. Spørger du bmw så går det slet ikke. Men nærlæser du hvad olien kan så vil du se at den har alle de godkendelser der skal til. Og et bedre bæretal....
Kæden på min som ellers er et svagt punkt har praktisk talt ikke strukket sig. Det på trods af at bilen snart runder 160 tkm.
Min kammerats 320d med samme motor har nu rundet 320 tkm uden kædeproblemer overhoved....
Og den har fra den var næsten ny kørt 5-40 castrol. Ligeledes har den kørt 30 tkm mellem skift. Jeg anbefaler selv 15tkm.
5-40 olien er lidt mere drøj i brug og vil derfor bruge lidt mere sovs fra tanken.
Men om det er muligt at måle. Ved jeg ikke.
Jeg udtaler mig på baggrund af 25 års brug af disse olier. for 25 år siden hed de bare moget andet. De er jo også blevet forbedret siden.Jeg har aldrig haft problemer.
Hvis du f.eks skal have olie til en m3 så er det sjovt nok en castrol 10-60 bmw anbefaler. Med en m3 går man jo heller ikke op i brændstof økonomi men holdbarhed i stedet.....
Du er velkommen til at skrive en pb hvis du vil have yderligere uddybet.
Vh Thomas
Mvh. Thomas Weng
F11 520d 2012

Brugeravatar
janl
Super Star
Super Star
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tirs 6. jan 2009 11:02
Navn: Jan Ladefoged
By: Brønshøj

Re: m62TU hvilken olie?

Indlæg af janl » tors 25. jul 2019 16:37

Mario.....det man læser at en 0W vs 5W "smører bedst ved koldstart" er noget flueknepperi i mine øjne.
"Ja" viskositeten er lavere på en 0W olie ved koldstart meeeen motoren har jo stadig en film fra sidste kørsel.

Min N52 maskine er olie tørstig på en 0W-40 men det rasler ned med en 5W-40.
Mvh. Jan Ladefoged
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 1984 i 11år
E30 320/325 1989 i 3år
E39 523/528 1996 i 6år
E39 523iA 1999 i 1/2år
E61 523i 2006

BMWFanatic
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: tirs 18. sep 2018 22:43
Navn: Mario Mijan
By: Nørresundby

Re: m62TU hvilken olie?

Indlæg af BMWFanatic » tors 25. jul 2019 20:55

Hej Jan

Tak for svaret.
Jeg besluttede mig for at købe en god 5w-40 olie med LL-98 og ACEA B4.
Ingen brok fra motoren endnu :).
Mvh. Mario Mijan
E38 735iA 2000

Brugeravatar
JM540466
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 136
Tilmeldt: lør 29. sep 2012 09:24
Geografisk sted: Skagen
Navn: Torben Larsen
By: Skagen

Re: m62TU hvilken olie?

Indlæg af JM540466 » søn 28. jul 2019 08:45

Som svar på dit indlæg har jeg en 540 4,4 l TU med vanos på indsugningsiden. Jeg kører på 5/50 Mobil olie og skifter filter for hver 2500 - 3000 km med filter fra Thansen. derudover skiftes både filter og olie for hver 10.000.
Motoren har jo endriftstemperatur på 104 grader hvilket er meget. derfor 5/50 olien . Og Moteren efter min dvs M5 kører på 10/60 olie . hAR VALGT EN MELLEMLØSNING MED 5/50 OLIE. Kører i snit 10,5 km/l. Min hedengange 525 I 24 v. fik Mobil 0/40 men den havde jo heller ikke den høje driftstemperatur. Solgte den ved 395.000 og den brugte overhovedet ikke olie. -anvendte også der de samme skifteintervaller. Og vigtigt er skift af gearkassolie for hver 60.000 samt bagtøjsolie også for hver 60.000. Så kan det ikke gøres bedre. Det er meget vigtigt at du kører stille og roligt inden motoren bliver gennemvam. Jeg kører ca 20 km førend den får rigtig gas. Det samme skal <M5 behandles og grundkonstruktionenerne i motorerne er jo ens . M5 går noget højee op i omdrejninger. Husk også at BMw SIGER LIFTE tIME OLI I GEARKASSE OG BAGTØJ. mEN LIFETIME I TYSKLAND ER CA 6 ÅR. sÅ SKIFTES DER TIL NY BIL.
Mvh. Torben Larsen
E 39 540 I V 8 M62 TU B44

Brugeravatar
JM540466
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 136
Tilmeldt: lør 29. sep 2012 09:24
Geografisk sted: Skagen
Navn: Torben Larsen
By: Skagen

Re: m62TU hvilken olie?

Indlæg af JM540466 » søn 28. jul 2019 08:46

Som svar på dit indlæg har jeg en 540 4,4 l TU med vanos på indsugningsiden. Jeg kører på 5/50 Mobil olie og skifter filter for hver 2500 - 3000 km med filter fra Thansen. derudover skiftes både filter og olie for hver 10.000.
Motoren har jo endriftstemperatur på 104 grader hvilket er meget. derfor 5/50 olien . Og Moteren efter min dvs M5 kører på 10/60 olie . hAR VALGT EN MELLEMLØSNING MED 5/50 OLIE. Kører i snit 10,5 km/l. Min hedengange 525 I 24 v. fik Mobil 0/40 men den havde jo heller ikke den høje driftstemperatur. Solgte den ved 395.000 og den brugte overhovedet ikke olie. -anvendte også der de samme skifteintervaller. Og vigtigt er skift af gearkassolie for hver 60.000 samt bagtøjsolie også for hver 60.000. Så kan det ikke gøres bedre. Det er meget vigtigt at du kører stille og roligt inden motoren bliver gennemvam. Jeg kører ca 20 km førend den får rigtig gas. Det samme skal <M5 behandles og grundkonstruktionenerne i motorerne er jo ens . M5 går noget højee op i omdrejninger. Husk også at BMw SIGER LIFTE tIME OLI I GEARKASSE OG BAGTØJ. mEN LIFETIME I TYSKLAND ER CA 6 ÅR. sÅ SKIFTES DER TIL NY BIL.
Mvh. Torben Larsen
E 39 540 I V 8 M62 TU B44

Besvar

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster