BMW F10 2010/2011

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Besvar
johannes.tuxen
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: søn 16. jun 2019 14:52
Navn: Johannes Tuxen
By: Hørsholm

BMW F10 2010/2011

Indlæg af johannes.tuxen » ons 26. jun 2019 11:02

Hej alle.

Jeg overvejer at skifte min E60, 530d ud med den nyere F10.

Jeg er vant til at overvåge forskellige paramtere som kølevandstemp, partikkelfilter regenerationer, modtryk mv, så jeg ved kender bilens status.

Går ud fra, at det giver mening at overvåge de samme ting på en F10 - er der andre ting jeg bør holde øje med?

Jeg kigger pt. på et eksemplar med 180.000 km på tælleren - jeg læser noget om svage AGR ventiler og styrekæder - er det noget som der er erfaring med her på forumet?

Mange tak for alle oplysninger og gode ideer.

Hilsen
Johannes
Mvh. Johannes Tuxen
F10 530D, 12/2010, ab Werk M sportspakke, soltag, sort læderkabine, silvergrey metallic lak, head up, stort navi, 18” fælge

Brugeravatar
bphhm
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 105
Tilmeldt: søn 20. sep 2015 22:29
Navn: Hans Henrik Mosdal
By: Jyllinge

Re: BMW F10 2010/2011

Indlæg af bphhm » man 1. jul 2019 08:13

Jeg har en F10 530d med 180.000 km på tælleren og oplever ikke problemer med de punkter du nævner. Hvordan ville AGR ventiler og styrekæde give problemer?

Har ikke haft andre reparationer end hvad jeg vil kalde sliddele, udover at det har undret mig at to fjedre har været knækket. Måske pga. de meget aggressive vejbump vi har, mekanikeren mente det var normalt.

Herudover har jeg fået skiftet batteri og bremsekalibre.
Mvh. Hans Henrik Mosdal
F10 530D 2010 - 245 HK, Adaptiv Fartpilot, memory lædersæder, Hifi professional, Navi professional, HUD, 19", Xenon, Automatisk lys kontrol, DVD

Buick430
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 23
Tilmeldt: fre 3. maj 2019 09:31
Navn: K Jensen
By: Grindsted

Re: BMW F10 2010/2011

Indlæg af Buick430 » ons 3. jul 2019 09:19

Kæde "problemer" er især kendt på 2.0 diesel fra 2010 til 2014 (indtil videre) som ligger i mange modeller, og som nu er blevet en sliddel som holder ca. 200.000 KM - hvilket svarer til en tandrem. Desværre sidder kæden bagpå motoren, så motor+gearkasse skal ud når den skal skiftes. Det samme gælder vist for 3.0d, men om de holder længere skal jeg ikke kunne sige. Brug og vedligehold spiller som altid en rolle...

EGR/AGR ventilerne soder til på 2.0d og sikkert også på 3.0d, alt efter kørselsmønster. Men det gælder jo for stort set alle diesel motorer.
Mit indsug på min 520d så således ud efter små 200.000 km:
indsug1.PNG
indsug1.PNG (416.74 KiB) Vist 482 gange
Og således efter en rens:
insug2.PNG
insug2.PNG (272.4 KiB) Vist 482 gange
Pudsigt nok kunne jeg ikke mærke noget på bilen hverken før eller efter rens... :shock:

Derudover kan EGR køleren blive utæt, og dermed sende kølevand ind i din motor - hvilket jo er en dårlig ting... ;)

Og nå ja - der SKAL skiftes olie på de 8 trins auto gearkasser for hver 100.000 km - selvom BMW siger noget andet, men de forventer nok at folk bare affinder sig med det og betaler for en ny gearkasse til den tid...
Mvh. Kim Jensen
F11 520d 2010

Brugeravatar
Krone2000
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 164
Tilmeldt: fre 16. jan 2015 19:02
Geografisk sted: Struer
Navn: Ivan Kronborg
By: Struer

Re: BMW F10 2010/2011

Indlæg af Krone2000 » lør 6. jul 2019 09:00

Taktkæde problemet er mest udbredt på 2.0 motoren, men kan også forekomme på 3.0
Schmeidman i Nordborg kan skifte alle delene for Ca. 15000,- fik en pris fra dem inden jeg købte min, i sin tid.
Termostat kan være defekt, så kontroller kølevands temp, skal være omkring de 90 grader. Olie temp some er vist i instrumentbrættet skal være 103 grader når bilen er drift varm.
Styre modul til gløderør er også en komponent som ofte er defekt, kan udlæses med tester, som dog viser fejl på selve gløderørene.
Indsugnings manifolden soder til over tid på grund af AGR ventilen.
Se min vejledning her på siden,
viewtopic.php?f=14&t=16748
Hvis tester viser fejl på swirl flaps, skal du regne med at indsugnings manifolden er sodet til og skal renses.
Skiftede begge fjedre i bag her i går, da den ene var knækket.
Har endnu ikke haft problemer med DPF, som jeg havde på min E60.
Bilen har nu gået 207000, og altså ingen størrer problemer. :TU1
Mvh. Ivan Kronborg
E60 520d M47N2
F10 525d N57D30A + F30 316d N47D20C

Brugeravatar
bphhm
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 105
Tilmeldt: søn 20. sep 2015 22:29
Navn: Hans Henrik Mosdal
By: Jyllinge

Re: BMW F10 2010/2011

Indlæg af bphhm » søn 14. jul 2019 08:51

Havde min 530d på en tur til Italien sidste uge og må bare sige at den spiller så perfekt på den tyske autobahn selv med +180.000 km på tælleren.

Snit forbrug med bykørsel, varieret stau og op til 170 km/t lå på ca. 14 km/l.
Mvh. Hans Henrik Mosdal
F10 530D 2010 - 245 HK, Adaptiv Fartpilot, memory lædersæder, Hifi professional, Navi professional, HUD, 19", Xenon, Automatisk lys kontrol, DVD

Besvar

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 21 gæster