Side 1 af 1

Olieforbrug

: fre 31. maj 2019 12:26
af bimmercarl
Hej 5rrklub
Jeg er lidt bekymret for mit olieforbrug. Den spiser ca en liter pr 1000km. Der er lidt sod ved udstødningen. Bilen kører upåklageligt og har for nylig fået skiftet vanoshjul og NOx.

Hvad siger I?
Mvh
E61 530xi 2007 n53

Re: Olieforbrug

: fre 31. maj 2019 13:11
af Kurt
Det kan være din CCV ventil der er defekt.

https://www.youtube.com/watch?v=_yPDytErQJs

Evt. søg på flere klip ang. CCV ventil.

Re: Olieforbrug

: søn 2. jun 2019 23:02
af janl
Som Kurt skriver kan det være CCV'en og den er et helvede at skifte da manifolden skal af :x

EDIT : Din er jo en N53 og vidst lavet på en anden og mere tilgængelig måde hvor kun membranen behøves skiftet.

Min N52'er tog også godt for sig og var meget lig dit forbrug men det er tilsyneladende blevet nedbragt dels ved at skifte CCV'en men også ved at gå fra 0-40 Mobil-1 New Life til 5-40 Ardecca.
Det hele blev gjort samtidigt så jeg kan ikke udpege den præcise afhjælpning og måske har begge tiltag bidraget.
Pointen er at du kan overveje en anden olie til at starte med dvs komplet olieskift med filter og så bare derudaf :TU1

Re: Olieforbrug

: tirs 4. jun 2019 10:07
af bimmercarl
Tak for jeres svar! Jeg kører lidt videre og ser hvordan tingene udvikler sig. Skifter olie hver 15k så måske ved næste skift skifter jeg den CCV. Mvh

Re: Olieforbrug

: tirs 4. jun 2019 10:31
af Wengostar
Jeg har skrevet det før og gør det igen...
Kør nu på castrol 10-60 racing

Re: Olieforbrug

: tirs 4. jun 2019 20:41
af HenrikT56
Lige en bemærkning til CCV membranen:

Jeg tror, at det er det, man også kalder PCV membranen (Positive Crank Valve). Og den er altså ikke “bare lige” til at skifte på en N53-motor.

Det er en kontraventil - en fjederbelastet gummimembran - der sørger for, at overtryk i krumtaphuset ledes ind i indsugningsmanifolden, men omvendt må undertrykket i manifolden ikke SUGE luft ud af krumtaphuset.

På N53-motoren er den indbygget i ventildækslet, og hos BMW skifter man hele dækslet, og det koster ca. Kr 13.000 med arbejdsløn og moms :shock: Det tager 4-5 timer for en mekaniker at skifte det, f.eks går brændstofrørene til indsprøjtningsdyserne hen over dækslet.

Hvis man er fingernem findes der reparationskit, men så skal man BRÆKKE (er limet på) plastlåget over membranen af, skære den gamle membran ud, lime en ny membran i (og håbe det holder), og skrue et nyt alu-låg på i stedet for det gamle. Og jeg tvivler på, at det kan lade sig gøre uden at afmontere ventildækslet først.

Så det er ikke noget man gør bare for at prøve, om det skulle virke.

Da min var defekt brugte motoren godt nok lidt mere olie, måske 0,2l/1000km i stedet for 0,1l/1000km, men ikke noget i nærheden af, hvad du beskriver.

Det er i øvrigt ganske nemt at finde ud af, om ventilen er defekt: Efter at du har kørt en lille tur, lader du motoren gå i tomgang, og prøver at åbne oliepåfyldningsdækslet. Hvis PCV er defekt, vil du næsten ikke kunne skrue dækslet af pga undertryk i motorblokken. Hvis du uden videre kan åbne oliedækslet er der intet galt :TU1 Se videoen her:

https://youtu.be/0f22aPacKRI

Re: Olieforbrug

: lør 15. jun 2019 22:01
af ReneDK
Hej

Min BMW bruger os olie ca. 1L på 2500 km, og min CCV gik os i stykker, men det ændrede ikke olieforbruget, da jeg skiftede den.
Kører på den BMW olie 5w-30