E39 ryster efter skift hjulskift

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Besvar
Der Meister
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 22
Tilmeldt: søn 21. okt 2018 21:44
Navn: Rasmus L
By: Storkøbenhavn

E39 ryster efter skift hjulskift

Indlæg af Der Meister » lør 27. apr 2019 19:33

Jeg skiftede til sommerdæk for en lille måneds tid siden, og siden da har jeg haft problemer med at bilen ryster - jo mere, jo hurtigere jeg kører og rimelig mærkbart ved motorvejsfart.

Jeg havde efterspændt efter ca 100 km kørsel (dvs. for 2-3 uger siden). Da jeg for en uges tid siden prøvede at tjekke hjulboltene, var de næsten alle sammen lidt løse. Jeg strammede dem (til 110 NM selvom manualen kun siger 100) og prøvede at køre en tur - problemet var løst. Men allerede ved næste tur begyndte problemet igen. Jeg prøvede derfor igen at tjekke boltene, som allerede var løse igen. Jeg strammede igen, men jeg synes det bliver ved med at ryste. Nu har jeg så lige kørt igen, hvor det stadig ryster, men denne gang var boltene faktisk stramme, da jeg tjekkede efter.

Fælgene er købt brugt, og der er tale om helt nye Conti-dæk, som er afbalanceret. Jeg mistænker at det er fælgene, der er skæve, og/eller at der evt. skal nye hjulbolte til.

Nogen ideer til hvad man kan gøre for at finde den præcise kilde til rystelserne?
E39 525iA 2001

Wengostar
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 28
Tilmeldt: tirs 8. jan 2019 11:41
Navn: Thomas Weng
By: Haslev

Re: E39 ryster efter skift hjulskift

Indlæg af Wengostar » lør 27. apr 2019 22:45

Passer følge til bilen?
Passer konus på bolte til fælge?
Noget er helt galt.
Hvis ting passer sammen går det ikke løs.
Mvh. Thomas Weng
F11 520d 2012

Der Meister
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 22
Tilmeldt: søn 21. okt 2018 21:44
Navn: Rasmus L
By: Storkøbenhavn

Re: E39 ryster efter skift hjulskift

Indlæg af Der Meister » søn 28. apr 2019 09:21

Fælgmodellen passer - de er originale og er magen til dem, jeg har kørt med vinterdæk på. Jeg vil derfor også tro, at boltene passer.
E39 525iA 2001

Brugeravatar
janl
Super Star
Super Star
Indlæg: 1677
Tilmeldt: tirs 6. jan 2009 11:02
Navn: Jan Ladefoged
By: Brønshøj

Re: E39 ryster efter skift hjulskift

Indlæg af janl » søn 28. apr 2019 22:21

Kan du se på boltene....hvis du tager 1 eller 2 ud.....om der gnavet en frisk ny ring?
Jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare det men hvis boltene ikke passer til fælgene pga forskel i vinklen, så vil der komme en ekstraordinær høj belastning på et for lille kontaktareal bolt/fælghul og muligvis lave et mærke som en ring.
Passer navdiameter til fælgene?
Har du eller tidligere ejer fået dem afbalanceret?

Kan ellers anbefale hjulfabrikken (mener jeg de hedder) på Søborg Hovedgade.
Han kan også måle bløde/hårde punkter på dækkene når hjulet sidder i afbalanceringsmaskinen :TU2
Mvh. Jan Ladefoged
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 1984 i 11år
E30 320/325 1989 i 3år
E39 523/528 1996 i 6år
E39 523iA 1999 i 1/2år
E61 523i 2006

Der Meister
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 22
Tilmeldt: søn 21. okt 2018 21:44
Navn: Rasmus L
By: Storkøbenhavn

Re: E39 ryster efter skift hjulskift

Indlæg af Der Meister » man 29. apr 2019 07:56

Jeg har ikke kigget på boltene, men det kunne jeg selvfølgelig prøve. Det er mig, der har fået dem afbalanceret. Har ikke tjekket om navdiameter passer, men igen: Det er originale fælge, så det bør den vel (medmindre tidligere ejer har rodet med dem).

Jeg tror, jeg prøver at tage fat i Hjulfabrikken. Tak for tippet!
E39 525iA 2001

Der Meister
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 22
Tilmeldt: søn 21. okt 2018 21:44
Navn: Rasmus L
By: Storkøbenhavn

Re: E39 ryster efter skift hjulskift

Indlæg af Der Meister » tors 13. jun 2019 09:49

Jeg hiver lige denne frem igen, da mit problem stadig ikke er løst.

Jeg havde bilen en tur forbi Hjulfabrikken i Søborg. De meddelte, at fælgende IKKE er skæve, og at afbalanceringen var lavet OK (han rettede en lille smule, men vist ikke meget).

Efter råd fra anden side prøvede jeg derefter at rengøre anlægsfladerne på fælgene. Jeg tog først en stålbørste, derefter noget rensebenzin og til sidst noget tjærefjerner. Selvom det da fjernede noget skidt, så har det ikke hjulpet. Jeg har vedhæftet nogle før og efter billeder - hvordan tænker I det ser ud?

Jeg har prøvet at kigge på nogle af boltene, men jeg synes ikke rigtig, der er noget "mærkeligt" at se. Jeg overvejer dog at prøve at købe nogle nye alligevel, da det jo kunne være en relativt billig løsning.

Er der nogen andre bud inden jeg modvilligt må køre forbi en mekaniker?

EDIT: En ting jeg pludselig kommer i tanke om: Kort tid efter jeg købte bilen i efteråret havde jeg den forbi Jan Nygaard for at få hjælp til at finde div. som skulle laves. En ting, som de fandt, men som jeg ikke har fået udbedret, var slør i begge de øverste bærearme bagved. Jeg tænker, om dette måske kunne være en forklaring? Det taler vel lidt imod det at bærearmene har siddet der hele tiden, men jeg har som tidligere nævnt godt først oplevet rystelserne efter jeg skiftede til nye fælge og dæk i foråret.
Vedhæftede filer
IMG_3382(Edited).jpg
IMG_3382(Edited).jpg (606.44 KiB) Vist 41 gange
IMG_3381(Edited).jpg
IMG_3381(Edited).jpg (850.89 KiB) Vist 41 gange
IMG_3380(Edited).jpg
IMG_3380(Edited).jpg (738.76 KiB) Vist 41 gange
IMG_3379(Edited).jpg
IMG_3379(Edited).jpg (954.8 KiB) Vist 41 gange
IMG_3378(Edited).jpg
IMG_3378(Edited).jpg (750.53 KiB) Vist 41 gange
IMG_3377(Edited).jpg
IMG_3377(Edited).jpg (793.62 KiB) Vist 41 gange
IMG_3370(Edited).jpg
IMG_3370(Edited).jpg (642.07 KiB) Vist 41 gange
IMG_3369(Edited).jpg
IMG_3369(Edited).jpg (876.71 KiB) Vist 41 gange
IMG_3368(Edited).jpg
IMG_3368(Edited).jpg (546.5 KiB) Vist 41 gange
IMG_3366(Edited).jpg
IMG_3366(Edited).jpg (917.6 KiB) Vist 41 gange
E39 525iA 2001

Besvar

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 11 gæster