Jeg er lige ved at sætte sommerhjul på, og jeg har det samme problem hvert år, at flere af hjulene sidder ALLERHELVEDES fast, når jeg har skruet boltene ud, og skal have dem af.
Både sommer- og vinterhjul er originale BMW alu’er. Og det er ikke fordi jeg spænder boltene specielt hårdt, typisk 110 Nm.
Indtil nu er det dog lykkedes at få dem af uden at køre på værksted, ved at rive og flå og rykke i dem som en vanvittig, og evt. slå meget hårdt på kanten, med et bræt imellem, med en meget stor hammer.
Nogen, der kender problemet? Gør jeg noget galt? Noget, der skal smøres - eller renses? Findes der et særligt værktøj, der kan hjælpe?
Eller skal jeg bare overlade lortet til et værksted fremover?
Vinterhjul sidder fast - E60 [LØST]
Vinterhjul sidder fast - E60 [LØST]
-------------------
Mvh. Henrik T
G30 540i 2020 (pre-LCI)
Tidligere: E60 (LCI) 525i aut. 2008
Mvh. Henrik T
G30 540i 2020 (pre-LCI)
Tidligere: E60 (LCI) 525i aut. 2008
- OleDupont
- Moderator
- Indlæg: 3912
- Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
- Navn: Ole Dupont
- By: Nordsjælland
Re: Vinterhjul sidder fast - E60
Husker du at rense navet og anlægsfladerne af hver gang?
Jeg smører gerne med en anelse fedt.
Jeg smører gerne med en anelse fedt.
De bedste hilsner
Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Re: Vinterhjul sidder fast - E60
Jeg har engang smurt anlægsflader og nav og bolte, med kobberfedt, men det var som om, det blev værre. Som om fedtet fik hjulet til at “suge” sig fast.
Desuden har jeg fået at vide, både af mekanikere og på dækværksted, at man ikke må smøre bolte (måske fordi de kan løsne sig?) eller anlægsflader (noget med varmeisolering).
Inde omkring navet må man vist gerne give den lidt fedt.
Så jeg har afrenset anlægsfladerne med en malerspartel og med petroleum. Men lige lidt har det hjulpet
Jeg tror, jeg spændte dem med 120 Nm sidst. Måske har det gjort det værre denne gang? Jeg synes nu ikke, at det lyder af specielt meget ift. hvad man ellers læser.
Desuden har jeg fået at vide, både af mekanikere og på dækværksted, at man ikke må smøre bolte (måske fordi de kan løsne sig?) eller anlægsflader (noget med varmeisolering).
Inde omkring navet må man vist gerne give den lidt fedt.
Så jeg har afrenset anlægsfladerne med en malerspartel og med petroleum. Men lige lidt har det hjulpet
Jeg tror, jeg spændte dem med 120 Nm sidst. Måske har det gjort det værre denne gang? Jeg synes nu ikke, at det lyder af specielt meget ift. hvad man ellers læser.
-------------------
Mvh. Henrik T
G30 540i 2020 (pre-LCI)
Tidligere: E60 (LCI) 525i aut. 2008
Mvh. Henrik T
G30 540i 2020 (pre-LCI)
Tidligere: E60 (LCI) 525i aut. 2008
Re: Vinterhjul sidder fast - E60
Så fik jeg også løsnet det mest genstridige hjul. Ved at skrue to bolte relativt løst i, sænke bilen ned, og skifte hjulet i den modsatte side. Derefter var hjulet lige til at pille af
Anlægsfladerne dér var i øvrigt ikke specielt rene, så de fik en omgang igen med spartlen og lidt rensebenzin. Jeg har også smurt lidt kobberfedt på inderkanten af fælgen, helt inde ved navet.
Anlægsfladerne dér var i øvrigt ikke specielt rene, så de fik en omgang igen med spartlen og lidt rensebenzin. Jeg har også smurt lidt kobberfedt på inderkanten af fælgen, helt inde ved navet.
- Vedhæftede filer
-
- 06CFA8DA-6FAB-4E59-A15C-363C21ADE16C.jpeg (1.95 MiB) Vist 46773 gange
-------------------
Mvh. Henrik T
G30 540i 2020 (pre-LCI)
Tidligere: E60 (LCI) 525i aut. 2008
Mvh. Henrik T
G30 540i 2020 (pre-LCI)
Tidligere: E60 (LCI) 525i aut. 2008
Re: Vinterhjul sidder fast - E60
Næste gang kører du bare forsigtigt op og ned af vejen med boltene løsnet en omgang så er hjulet også løst.
Vh Thomas
Vh Thomas
Mvh. Thomas Weng
F11 520d 2012
F11 520d 2012
- OleDupont
- Moderator
- Indlæg: 3912
- Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
- Navn: Ole Dupont
- By: Nordsjælland
Re: Vinterhjul sidder fast - E60
Selv på min relativt nye X5 så det sådan her ud, da jeg satte vinterhjul på. Det var formentlig første gang, hjulene var blevet taget af, selvom forhandleren "påstod", at den havde fået den helt store omgang
Også jeg måtte finde klodser og klaphammer frem for at få hjulene til at slippe.
Jeg undrer mig lidt over, at BMW har sparet så meget på det område, at selv nye biler ser hærgede ud under fælgene.
Jeg bruger roterende stålbørste og smergellærred.
Nu er jeg spændt på, hvordan det går, når jeg inden længe sætter de helt nye sommerhjul på
Også jeg måtte finde klodser og klaphammer frem for at få hjulene til at slippe.
Jeg undrer mig lidt over, at BMW har sparet så meget på det område, at selv nye biler ser hærgede ud under fælgene.
Jeg bruger roterende stålbørste og smergellærred.
Nu er jeg spændt på, hvordan det går, når jeg inden længe sætter de helt nye sommerhjul på
- Vedhæftede filer
-
- Sommerhjul 30 oktober 2018 nav.jpg (99.14 KiB) Vist 46765 gange
-
- Sommerhjul 30 oktober 2018 fælg.jpg (94.71 KiB) Vist 46765 gange
De bedste hilsner
Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Re: Vinterhjul sidder fast - E60
Jeg har også godt hørt det med at man ikke må bruge kobberfedt på navet, MEN jeg gør det alligevel. Jeg renser det stykke af navet som fælgen sidder ud over med smergellærred og smører det med EN ANELSE kobberfedt. Jeg gider simpelthen ikke det show med at skulle HAMRE fælgene af med en planke og en kæmpe klaphammer. Jeg kan ikke forestille mig at det er sundt for dæk & Fælge.
Med venlig hilsen Henrik Veit
E70 X5 35d 2007
E39 530i Touring 2001
E39 528i Sedan 1998
E70 X5 35d 2007
E39 530i Touring 2001
E39 528i Sedan 1998
Re: Vinterhjul sidder fast - E60
Gør som Thomas skriver længere oppe...…..løsn boltene eks 1 omgang -> start bilen -> og kør derefter øhhhh lidt frem og tilbage i indkørslen.
Det kan også hjælpe at ruske i bilen sideværts inden den donkraftes.
Det kan også hjælpe at ruske i bilen sideværts inden den donkraftes.
Mvh. Jan Ladefoged
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 årg 1984 i 11år
E30 320/325 årg 1989 i 3år
E39 523/528 årg 1996 i 6år
E39 523iA årg 1999 i 1/2år
E61 523i årg 2006 i 4år.
F36 420d årg 2015 i 5mdr -> Solgt !
Bye bye BMW
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 årg 1984 i 11år
E30 320/325 årg 1989 i 3år
E39 523/528 årg 1996 i 6år
E39 523iA årg 1999 i 1/2år
E61 523i årg 2006 i 4år.
F36 420d årg 2015 i 5mdr -> Solgt !
Bye bye BMW
- 97746117
- Super Star
- Indlæg: 1004
- Tilmeldt: ons 12. nov 2008 20:45
- Navn: Peter Kibsgaard
- By: Sundby Mors
Re: Vinterhjul sidder fast - E60
rens centernav og fælghul grundigt for rust / ir og gi det lidt alm fedt eller kobberpasta, kobberfedt og alu er en dårlig kombination, mine sidder aldrig fast, gevind på bolte skal smøres mad alm olie eller lign. konus skal ikke smøres
Mvh. Peter Kibsgaard
1 stk. E66 730ld individual `07, 2 stk. E39 525tds touring aut.´98, 1 stk. Toyota MR2 turbo´85, 1 stk. VW beach buggy´70
Tidl. Toyota Corolla van 1,8d turbo´86, Mazda mx5´90, BMW E34 525 tds van´95
1 stk. E66 730ld individual `07, 2 stk. E39 525tds touring aut.´98, 1 stk. Toyota MR2 turbo´85, 1 stk. VW beach buggy´70
Tidl. Toyota Corolla van 1,8d turbo´86, Mazda mx5´90, BMW E34 525 tds van´95
- mikesk
- Senior Bruger
- Indlæg: 430
- Tilmeldt: fre 13. jun 2008 16:29
- Navn: Mikael Eskildsen
- By: Grindsted (Billund kommune)
- Kontakt:
Re: Vinterhjul sidder fast - E60
Alu og kobber kan gå i kemisk reaktion, og “æder hinanden”.
Jeg giver anlægsflade lidt “alu-fedt” der er vamebestandig, og ødelægger ikke fælgene.
De sidder aldrig fast.
Jeg giver anlægsflade lidt “alu-fedt” der er vamebestandig, og ødelægger ikke fælgene.
De sidder aldrig fast.
Mvh. Mikael Eskildsen
BMW E39 528ia 1997
BMW F20 118ia M-sport 2018
BMW E39 528ia 1997
BMW F20 118ia M-sport 2018