Hjælp til valg af F10

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Markschou
Ny bruger
Ny bruger
Indlæg: 4
Tilmeldt: tors 7. feb 2019 22:52
Navn: Mark Schou
By: København

Hjælp til valg af F10

Indlæg af Markschou » fre 8. feb 2019 21:20

Hej allesammen.

Jeg skal have min første bmw og mit valg faldt på en 5 serie F10. Det skal være en diesel model med noget power.
Jeg har set på følgende modeller: 525d, 530d ssamt 535d.
jeg har kørt dem alle tre og fandt selvfølgelig 535d til at køre bedst. Jeg synes dog også at 525d samt 530d kørte fint. Det var dog en 6 cylindret 525d jeg har kørt altså en 3 liters.
Jeg har søgt og søgt efter biler, det er dog rigtig svært at finde den rette, da jeg har en del krav til udstyr. Mit budget er op til 400.000 kr, men så skal det også være den helt rigtige model og helst ikke mere end 5 år gammel.
Jeg har fundet en enkelt 525d i danmark fra 2013 til ca 300000 kr. Den står faktisk rigtig flot med alt udstyr, der er dog det problem at det er en 4 cylindret 2.0 motor.
Jeg har læst lidt om at 4 cylindret dieselmotorer skulle have problemer med kædestrammeren. Jeg har tidligere oplevet dette problem og det er enormt dyrt at reparere, det skal selvfølgelig helst undgås. Desuden har jeg også hørt at 6 cylindret dieselmotorer fra BMW er langt mere holdbare end de 4 cylindret.
Grunden til at jeg er i tvivl om den 525d 2.0 jeg har fundet er, at den har kørt en del kilometre. Den har i skrivende stund kørt 210.000, jeg bliver lidt bange for km-tallet nu, hvor jeg læser en masse om de 4 cylindrede dieselmotorer.

Sagen er den at der ikke rigtigt er andet på markedet med mine kriterier, der er en 530d på markedet men den har meget mindre udstyr er kørt 170.000 også (40.000 km mindre end 525’eren) og den er samtidigt 2 år ældre. Så står den iøvrigt 40.000 kr dyrere end 525’eren.

Jeg kan finde en del eksemplarer i Tyskland som passer til mine krav. Her har jeg fundet både 535d samt m550d, som passer til mit budget, da jeg så skal flexlease.
Jeg vil dog helst gerne købe min bil frem for at flexlease.

Er der nogle af jer, som har erfaring med 525d eller en anden 4 cylindret diesel bmw med det km-tal. Er der grund til bekymring? Hvad kan man forvente af dyrere reparationer?

Ville i hellere tage en 6 cylindret på trods af at de er langt dyrere?

Brugeravatar
Jcm Bmw 525d
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 14
Tilmeldt: søn 27. jul 2014 16:13
Navn: Jesper Merrild
By: Sakskøbing

Re: Hjælp til valg af F10

Indlæg af Jcm Bmw 525d » lør 9. feb 2019 10:24

Hvis du har store krav til udstyr, så skal du kigge i Tyskland. Hvis du spørger mig, ja så skal den havde 6 ben at gå på. Men om du vælger en 530 el 535, så bliver alt jo en hverdag at køre i. Tror man skal holde sig lidt væk fra 550’er, har hørt at de ikke kan holde, spec gearkassen skulle være et problem fordi den har X-drive(4x4).
Men pas på med at købe i Tyskland, det er meget udbredt at justere på klokken. Kedeligt at købe en man tror har kørt 120000km, men viser sig at den har gået 340000 km når der kommer en tester på.
Så brug sin sundfornuft.. måske få fat i nogen der kan hjælpe en med at finde en, og betale dem for det.
Mvh. Jesper Merrild
E70 X5 2012

Markschou
Ny bruger
Ny bruger
Indlæg: 4
Tilmeldt: tors 7. feb 2019 22:52
Navn: Mark Schou
By: København

Re: Hjælp til valg af F10

Indlæg af Markschou » lør 9. feb 2019 13:17

Tak for svar.
Det er lige netop det jeg også tænker, det er simpelthen så begræsnet et marked vi har på denne type biler i Danmark - specielt når man skal have en sedan.
Mht. At importere fra Tyskland, så er problemet finansieringen. Jeg har bestemt mig for at jeg skal købe og finansiere bilen. Problemet er at man skal betale kontant i Tyskland og betale afgiften kontant, kender i nogle firmaer som er behjælpelige med import af bilen samt udlæg for bilen, hvor man så kan få finansieret hele bilens pris efter at der er blevet betalt afgift

Brugeravatar
OleDupont
Moderator
Moderator
Indlæg: 3783
Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
Navn: Ole Dupont
By: Nordsjælland

Re: Hjælp til valg af F10

Indlæg af OleDupont » lør 9. feb 2019 13:57

Hej Mark,

Velkommen i forum :V

Har du tjekket Bilbasen, hvor der er en del til salg?

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/BMW/5 ... sing=false
De bedste hilsner

Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5

Brugeravatar
Jcm Bmw 525d
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 14
Tilmeldt: søn 27. jul 2014 16:13
Navn: Jesper Merrild
By: Sakskøbing

Re: Hjælp til valg af F10

Indlæg af Jcm Bmw 525d » lør 9. feb 2019 14:14

Ved ikke lige hvor du kommer fra i landet. Jeg han en ven der ejer H-biler i Nykøbing F, han kan hjælpe dig med det hele. Han har et netværk i Tyskland han kan trække på. Hvis du vil flexlease, så brug Nykredit Leasing, de kan også klare det hele, også hvis du selv finder bilen. Har ikke mødt nogen der kunne slå dem på prisen endnu.
Mvh. Jesper Merrild
E70 X5 2012

Markschou
Ny bruger
Ny bruger
Indlæg: 4
Tilmeldt: tors 7. feb 2019 22:52
Navn: Mark Schou
By: København

Re: Hjælp til valg af F10

Indlæg af Markschou » lør 9. feb 2019 14:53

Jeg vil lige netop ikke flexlease, det har jeg besluttet mig for.
Men hvis din kammerat kan være behjælpelig med at importere bilen og sælge den med fuld afgift, så kontakter jeg ham da.

Brugeravatar
Krone2000
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 150
Tilmeldt: fre 16. jan 2015 19:02
Geografisk sted: Struer
Navn: Ivan Kronborg
By: Struer

Re: Hjælp til valg af F10

Indlæg af Krone2000 » lør 9. feb 2019 19:40

Hej Mark
Jeg har en F10 525d 3.0 og har også netop købt en 316d 2.0
Har aldrig haft problemer med min F10, det er en af de allersidste 6 cyl (August 2011) før de går over til 4 cyl. udgaven. den kører rigtig godt, det er med N57 motoren.
Den 316d som vi netop har købt (n47d20c motor), har lige været igennem den store tur med udskiftning af alle 3 taktkæder, det er heldigvis blevet lavet på den garanti som fulgte med ved købet.
Det er en reparation som ligger omkring 17-18000,- Kr.
Jeg købte bilen da jeg troede at kæde problemet kun var på de første modeller fra 2007 - 2009.
Men må nu konstatere at problemet også er der på en 2013 model, så mit bud er at problemet er på alle n47 motorer, hvilket vil sige fra 2007 og helt frem til 2016.
Jeg vil holde mig langt fra den motor model, og hvis jeg havde vist hvad jeg ved nu, havde jeg ikke købt den 316d.
Mvh. Ivan Kronborg
E60 520d M47N2
F10 525d N57D30A + F30 316d N47D20C

Peter
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: man 10. dec 2018 11:18
Navn: Peter Toft
By: Virum

Re: Hjælp til valg af F10

Indlæg af Peter » lør 9. feb 2019 19:42

Hej, jeg har lige importeret en F11 525d fra 2015 fra en BMW forhandler fra Nurenberg . Meget pålidelig og kan helt sikkert hjælpe med at finde den bil du søger, hvis de ikke har den på lager. Du er velkommen til at skrive til mig hvis du vil have kontakt med dem og høre om mine erfaringer.
Hilsen Peter
Mvh. Peter Toft
F11 525d 2015

Markschou
Ny bruger
Ny bruger
Indlæg: 4
Tilmeldt: tors 7. feb 2019 22:52
Navn: Mark Schou
By: København

Re: Hjælp til valg af F10

Indlæg af Markschou » lør 9. feb 2019 20:18

Hej

Det er lige netop det jeg også har hørt mht. De 4 cylindrede n47 motorer, var det en 530d eller en 525d med 6 cylindre som din havde jeg taget den med det samme.
Men denne er en 4 cylindret 2.0, det er derfor jeg tvivler.
Peter tusind tak for svar, jeg har sendt dig en privat besked som jeg håber du vil besvare

Brugeravatar
bakhoj
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 194
Tilmeldt: søn 2. maj 2010 19:34
Navn: Morten Bækhøj
By: 8382 Hinnerup

Re: Hjælp til valg af F10

Indlæg af bakhoj » søn 10. feb 2019 11:11

Hej Mark

Jeg vil fra start sige at jeg aldrig har haft en 4 cylindret Bmw diesel og det er af den årsag at jeg synes de støjer noget mere end de 6 cylindrede samt det med kædeproblemer. Jeg tror dog mange af kædeproblemerne skyldes de alt for høje olieskift intervaller (30000 km) smøringen jo ændres over tid.

Jeg har selv haft 335d, F10 530d og nu G30 530d og i de 2 førstnævnte har jeg aldrig haft problemer med motorerne - de kørte bare rigtig godt - men fik også olieskift for hver 15000 km - men min opfattelse er at de 6 cylindrede er meget mere stabile og rolige i deres motorgang - og en anden ting er at brændstofforbruget er altså ikke væsentlig højere i forhold til de 4 cylindrede - det er jo store tunge biler. I min F10 530d fra 2011 kørte jeg nemt 16-17 km/l.

Hvis jeg var dig ville jeg se om jeg kunne finde en 530d og så måske gå lidt ned på noget af udstyret - måske det udstyr som kan kodes/ eftermonteres relativt nemt og så med tiden få det gjort - evt via bimmerupgrade.

Jeg tror du bliver mere glad i længden fir det valg fremfor det andet.

Det var bare mine input



BMW G30 530D M sport og BMW E30 325i Cabriolet
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh. Morten Bækhøj
Nuværende: G30 530d M-sport/ Hobbybil E30 325i cabriolet
Tidligere: BMW E21, E30, 2x E34, E39, E91 335d, E60 530i LCI og F10 530D.

Besvar

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] og 20 gæster