Side 1 af 1

Det uopslidelige emne: dæk

: lør 19. jan 2019 02:45
af bimmercarl
Tak for at blive optaget her på sitet.
Jeg eŕ ny i bimmer verdenen og har for nylig erhvervet mig en e61 3.0 touring xi fra 2007.
Efter en noget drøj start med en større motorrenovation er bilen nu på vejene og er en drøm at køre.
Jeg kører pt med Goodyear 17" runflat vinterdæk som fulgte med bilen.
De fungerer ok men jeg synes de føles lidt tunge og holder ikke luften særlig godt.
Så er spørgsmålet om hvilke dæk som BMW folket kører med?
I min fortid som Saabejer kørte jeg med Pirelli som jeg var glad for, men min nye meget strenge mekaniker bryder sig ikke om Pirelli og siger at Dunlop er de dæk man bruger på en BMW. Dunlop ligger mig dog fjernt så kom gerne med nogle tips og erfaringer med jeres dæk.

Bedste bimmer hilsener, bimmercarl

Re: Det uopslidelige emne: dæk

: lør 19. jan 2019 04:21
af HenrikV
Hej Frands

Velkommen til :)
Jeg har personligt ikke de store erfaringer med Pirelli, men i min verden hører det med blandt de 6-8 bedste dæk på markedet, så hvis du er glad for dem, så kan du (i min verden) sagtens montere dem på din BMW.

Jeg har ikke selv en bil med "run-flat" dæk, men har ofte hørt fra andre, at det er meget stive at skøre med, og mange vælger at købe "Ikke-run Flat" dæk, når de skifter dæk.

Mht mine personlige erfaringer med dæk, så kører jeg pt. på Goodyear. Mine sommerdæk er Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 (fra sommeren 2017) og mine vinterdæk (købt i november 2018) er Goodyear Ultragrip performance. Begge disse dæk er jeg rigtigt godt tilfreds med. Før Goodyear sommerdækkene, kørte jeg på Dunlop, og de var faktisk også rigtigt gode. Jeg husker dog ikke hvilken model fra Dunlop de var, men der er sikkert også kommet nyere modeller siden.

Re: Det uopslidelige emne: dæk

: lør 19. jan 2019 15:10
af HenrikT56
Jeg droppede run-flat sidst jeg skiftede dæk. Nogle værksteder kan ikke håndtere dem. Og hvor tit er det lige, at man punkterer? Og når man så har en bil, der kan måle hvis et dæk taber luft, og evt. et vejhjælp-abonnement, så føler jeg ikke rigtigt behovet.

Jeg tror ikke, at jeg har haft en punktering de sidste 30 år, hvor jeg ikke bare kunne fylde lidt luft i, og så køre hen på et dækcenter og få den lappet. Sidst var her i sommer, hvor bilens computer fortalte, at et dæk havde tabt luft. Det var højre baghjul, der var punkteret, og havde tabt ca 1/2 atm. Man kunne ikke engang se det visuelt, så det virker fint :TU2

Jeg køber altid et af de 3-4 bedst performende i ADAC’s eller FDM’s dæktest. Og når man så kører en luksusbil med 6-cylindret benzinrækkemotor, så er det vel også fordi, man lægger vægt på komforten. Så jeg kigger altid lidt ekstra efter dækstøj.

Ud over de andre nævnte dæk, har jeg gode erfaringer med Continental og Michelin, og jeg kører nu (tilfældigvis) på Michelin både sommer (Primacy ...) og vinter (Alpin et-eller-andet).

Jeg tror ikke på, at man kan sige noget generelt om Dunlop eller Pirelli er bedst til BMW.

Kunne i øvrigt være interessant at høre, om nogen BMW-kørere har valgt at køre med den nye type helårsdæk, der skulle være (næsten) lige så gode som vinterdæk om vinteren?

Re: Det uopslidelige emne: dæk

: lør 19. jan 2019 22:51
af 97746117
jeg har i mange år kørt dunlop dæk, også vinter, men sidste år satte jeg pirelli vinter dæk 245/45-19 på min e66, de larmer ad h til i forhold til dunlop, jeg skal ikke ha flere pirelli, der er naturligvis IKKE runflat, :TU2

Re: Det uopslidelige emne: dæk

: søn 20. jan 2019 19:02
af EGBKN
Jeg bruger helårsdæk til min 523i f10
Det er Michelin Crossclimate str 245/45 18ˋ
Det har fungeret fint indtil videre, men der har jo heller ikke været så meget sne og is endnu.

Re: Det uopslidelige emne: dæk

: tors 24. jan 2019 17:41
af bimmercarl
Tak for jeres svar!

Har nu skiftet til et sæt Continental Winter Contact TS 860
Og må sige at det føles som at komme i et par Adidas efter et par træskostøvler.
Runflat var bestemt IKKE nogen god oplevelse.

Så nu svæver min e61 videre ud på vejene.

Fortsat god vinter til alle BMW fans.

Mvh, Frands