Side 1 af 1

Ventil “tikken” N52

: lør 3. nov 2018 17:36
af hymer
Min 523i med N52 motor er ramt af det kendte problem med tikken fra en eller flere ventiler når temperaturen nærmer sig 0 grader og derunder.
Nu har jeg forsøgt mig med 0w30 olie istedet for 5w30 og håber at det kan forbedre det.
Er der nogen der har erfaring med dette.

Re: Ventil “tikken” N52

: tirs 6. nov 2018 10:40
af janl
Blot til sammenligning har min kørt snart 290000km og tikker en brøkdel af et sek/slet ikke ved koldstart og jeg kører på Mobil 1 New Life mener jeg den hedder. Det er en 0W-40 olie.
Den kan dog godt tikke ganske svagt nogle min efter koldstart men det kan skyldes hvis man nogle gange forinden har kørt korte ture men jeg har ikke analyseret det nærmere da slet ikke er generende og jeg går højt op i at køretøjet er tip top.

Hvad har din kørt af km og kører du ofte korte ture.... er det meget og hvor længe tikker den?
Måske er kontraventilen ved oliefilterhuset utæt.
De sidste 20-30 år har ventiltikken fra de hydrauliske løftere på BMW maskiner været et issue men det forstærkes af korte ture og det kan løses (udluftning) ved at køre en lidt længere tur så evt luft der måtte være fanget i de hydrauliske kamre ventileres væk.
BMW har dog fået meget mere styr på det men ikke elimineret.

Re: Ventil “tikken” N52

: tirs 6. nov 2018 16:39
af hymer
Kørt 223000, det har helt klart også noget at gøre med koldstart og korte ture det er jeg med på. Sidste vinter, når den begyndte på det, så kunne jeg køre den gennemvarm og få “fyldt” løfterne med olie.
Men det kom så tilbage efter nogle dage. Så snart temperaturen steg til over ca. 5 grader så var problemet væk. Så nu er jeg spændt på om 0w olien kan løse problemet helt eller om den evt. begynder igen blot ved lavere temperatur. Den tikker kun fra en enkelt eller to løftere når den gør det, jo koldere jo kraftigere tikken, men nej det er ikke voldsomt, og efter en god køretur hvor den bliver godt varm så er der ikke noget.