Side 1 af 2

Eftermontering af ratvarme på BMW e39 facelift

: man 1. okt 2018 14:10
af BMWFanatic
Hej med jer

Jeg har besluttet mig for at importere en rigtig fin e39 525i eller 530i årgang 2001-2003 fra Tyskland.
I den forbindelse, kunne jeg godt tænke mig en model med alt i udstyr fra den årgang (heriblandt ratvarme, PDC, Fartpilot osv), samt lavt km tal.
Mange af modellerne har alt i udstyr pånær varme i rattet.
De modeller som har varme i rattet, mangler så til gengæld nogle af de andre ting, og har i de fleste tilfælde kørt mange km.
I dette tilfælde, tænker jeg, at jeg gerne selv vil gå i krig med at installere ratvarme.

Jeg kunne godt tænke mig at høre, om nogle af jer selv har prøvet at kaste jer ud i at installere ratvarme, om det kunne lade sig gøre og hvor svært det var osv?

Tak

Hilsen

Mario

Re: Eftermontering af ratvarme på BMW e39 facelift

: man 1. okt 2018 18:08
af OleDupont
Hej Mario,

Velkommen i forum :V

Hvis jeg var dig, ville jeg lige klappe hesten lidt med hensyn til ratvarme. Jeg er nok den største frossenpind nord for Alperne, og især fryser jeg om fingerne, men jeg har aldrig følt noget behov for at have ratvarme :mrgreen:

BMW har jo nogle meget lækre og tykke læderrat, som ikke virker særlig kolde om vinteren. Og desuden skal du vel have en Bimmer med oliefyr ;)

Held og lykke med købet, håber du finder det helt rigtige!

Re: Eftermontering af ratvarme på BMW e39 facelift

: man 1. okt 2018 19:24
af Barnholdt
Jeg har haft en firmabilbil med ratvarme,-og jeg tænkte: ja ja det er fint det er med i pakken. Der var jo også oliefyr i den...
Det endte med at jeg selv mega glad for det,- det er mega fedt og "næsten" ikke til at undvære.

Og jeg fryser sjældent..

Re: Eftermontering af ratvarme på BMW e39 facelift

: tirs 2. okt 2018 16:36
af PeterZ
Hej,

Jeg havde en E39 med ratvarme for nogle år siden, savner det hver gang jeg sætter mig i en kold bil om vinteren.

Re: Eftermontering af ratvarme på BMW e39 facelift

: tirs 2. okt 2018 16:58
af BMWFanatic
Tak for svarene alle sammen.
Den primære årsag til, at jeg ønsker at købe en model med ratvarme eller eftermontere efterfølgende, er selvfølgelig fordi, at det er super rart om vinteren. Men også fordi, at jeg synes, at det er en cool feature for en så "gammel" bil, som så meget andet ved denne model :).

Hvad er egentlig jeres holdning til dette problem, som primært rammer m54b30 motorer:

https://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=833891

Det drejer sig hovedsageligt om, at møtrikken som sidder på olie pumpen godt kan løsne sig og smadre motoren efterfølgende grundet manglende olietryk. I følge de forskellige forumemner, kan dette opstå ved længere tids kørsel med høje omdrejninger 6000+ rpm.

Synes jeg har læst en del om det på internationale forums, men kan ikke rigtig finde noget om det i Danmark, er modellerne heroppe bare bedre eller :) ?

Spørgsmålet er om jeg skal holde mig væk fra 530i og i stedet gå efter 525i...

Re: Eftermontering af ratvarme på BMW e39 facelift

: fre 12. okt 2018 17:22
af janl
Det er vidst kun dem der kører "track day" :mrgreen:

De skriver at problemet øges ved omdr >6000 så der ligger man vel hovedsageligt ikke.

Snup endeligt den 3,0'er....

Re: Eftermontering af ratvarme på BMW e39 facelift

: tirs 6. nov 2018 10:00
af BMWFanatic
Tak for hjælpen gutter.
Jeg er stadig på udkig efter den rette model i Tyskland, men er i mellemtiden stødt på denne i DK.

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/bmw/5 ... 5d/4098827

Har prøvekørt den.
Den har stort set ALT i udstyr heriblandt massagesæder, ratvarme, PDC, termoruder osv, hvilket jo er sjældent i e39.
Det er en bil, som jeg har overvejet at købe, idet at jeg kan spare ca 20.000 - 30.000 kr i forhold til at importere, da jeg er ude efter en med tilsvarende udstyr.
Derudover så er der det med tab i værdi, bøvl med import osv.
Jeg synes dog umiddelbart, at det er nogle høje km, så har ikke besluttet mig endnu.

Hvad tænker I om denne bil, er det en I kunne finde på at købe?

Re: Eftermontering af ratvarme på BMW e39 facelift

: tirs 6. nov 2018 10:51
af janl
Ikke for at knuse dine drømme men SÅ meget fedt ekstra udstyr men på en 18år gammel bil kan blive dyrt hvis det svigter og holdes up-to-date ved udskiftning. Det er jo en chance man tager men man er jo "låst" af at skulle skifte til andet originalt hvis det svigter.
Dog er der nogle som har speciliseret sig i at reppe gl auto elektronik.

Den ser jo rigtigt godt ud og hvis den kører godt og styrer godt har tidligere ejer passet den godt.
Vær 100% obs på bremserør bag, lige ved kaliperne. De tærer og koster +4000kr at få skiftet.
Desuden de 4 store bagbros bøsninger som ikke holder længe på E39 touring'en.
Bagklap rustvand ser ud til at have løbet videre ned på kofangeren så den er nok godt sprød.

Re: Eftermontering af ratvarme på BMW e39 facelift

: tirs 6. nov 2018 11:41
af HenrikV
Den du linker til er ALT for dyr, selv med det udstyr.
Der har lige været en ny model E39 530i til salg for 26.000 kr., der skulle laves lidt, men man kommer et pænt stykke for 25K. Desuden er 530i motoren MARKANT bedre end 528i (jeg har en af hver)

Re: Eftermontering af ratvarme på BMW e39 facelift

: tirs 6. nov 2018 17:26
af BMWFanatic
Hej Henrik
Hvis muligt, så vil jeg meget gerne se et opslag/annonce over den du nævner, da jeg umiddelbart ikke lige kan finde nogle tilsvarende til under 35.000 kr, og som dog stadig har mangel på udstyr.
Ud fra dem på bilbasen, så synes jeg da prisen for 528'eren er rimelig nok.

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/BMW/5 ... asing=true

Er godt klar over at motoren i 530'eren er bedre, men grundet det generelt dårlige udstyrsniveau i DK, vil jeg være tvunget til at importere, som ville ende på mellem 70-80k kr + værditab osv. Det var her at jeg tænkte, at 528'eren ville være en fordel.