Side 1 af 1

Tuning af 540 I TU M62 4,4 l

: ons 21. feb 2018 18:32
af JM540466
Skrev sidste år at jeg var ved at ændre indsugningskanalerne i manifolden således at de fik retning mod gasspjældet. Åbnede den forreste kant ca 2,5 til 3 cm og den bagerste ca 2-3 mm. Det blev udført på alle indsugningskanalerne i manifolden. Bilen blev rullet og nu havde den kun 295 hk men 50,5 kg i moment ved 1800 omdrejninger. Før ændringen havde jeg 306 hk og knap 46 kg i moment ved 3500 omdrejninger. Med ændringen knækkede kurven ved 3500 omdrejninger hvor momentet blev mindre end med den oprindelige manifold. For at forbedre med mere luft monterede jeg et gaspjæld fra N 62 motoren . Dette spjæld har 84 mm i dia mod M62 79,5 mm. Plastflangen skulle afdrejes en smule så der ikke var kant på. N 62 hunstikket fik jeg købt ved audi som et magen til og hanstikket på M62 købte jeg i Illinois USA. Den elektriske forbindelse mellem N 62 spjældet og ledningerne på M62 fandt jeg på nettet. Det fungerede udmærket. Ingen fejlkoder. Bilen blev rullet og nu viste den 277 hk og 46 kg i moment. Dvs jeg havde mistet 18 hk. Monterede det gamle spjæld igen og når vejret bliver bedre monteres også det oprindelige manifold . Det er åbenbart ikke sådan lige at trylle flere hk ud af en V8. Gonzo nosen blev også retableret. Den indvirker på luftens svingninger fra ventilerne der åbner og lukker. Alt i alt har jeg ikke fået noget ud af mit besvær, ikke andet end noget erfaring. Min gamle 525 I24 v kunne modificeres til 230-235 hk men det er jo også en række 6er. Det var Dbilas spjældanlæg Schrieck knaster Dbilas chip, bananudstødning og masser af kold luft til indsugningen.

Re: Tuning af 540 I TU M62 4,4 l

: ons 21. feb 2018 19:27
af PeterZ
Hej Torben,

Du skal da bare have sådan et kit monteret: http://www.vfengineering.com/540-740-1997-03/

Re: Tuning af 540 I TU M62 4,4 l

: ons 21. feb 2018 19:54
af JM540466
Jo, det ville da være godt. Men så kan den ikke synes , overskrider 30% og det næste er holdbarheden. Der skal oliekøler på og motoren skal omprogrammeres i styreboks samt gearboks skal omprogrammeres . Og kan det så spille sammen med motoren uden de store problemer? Det kan meget let gå hen og blive meget bøvlet. Så vil jeg hellere vente lidt og købe en 10 cylindret med 507 hk og 337 km/t på toppen.
Men det må komme senere. Men tak for linket.

Re: Tuning af 540 I TU M62 4,4 l

: ons 21. feb 2018 22:06
af PeterZ
Hej Torben,

Det var en joke fra min side, men du kan få meget ekstra power for en relativ lille pris men det er som du skriver ulovlig og vil formodentlig ødelægge Aut. gearkassens skiftemekanisme og evt. andet.

Jeg har lige skiftet fra 540i med M62TUB44 som du kører, til en 530XI med 272 HK 3.0, det er slet ikke det samme at starte sådan en motor, men fin power og 50% bedre brændstoføkonomi med 4 hjulstræk, men lyd og fornemmelse er slet ikke den samme.

Re: Tuning af 540 I TU M62 4,4 l

: tors 22. feb 2018 16:45
af janl
Hej Torben

Det er meget interessant det du skriver (og ærligt) men også "ærgerligt" kan man sige :mrgreen:
Som du er inde på kan man have de bedste hensigter mht optimering....luft og atter luft og væk med kanter og div restriktioner i indsugningen og op med spjælddiameteren for at ende ud med dårligere resultat.
BMW (+ div andre mrk) har jo i flere år haft fat i det rigtige med DISA på indsugningen som er skarp kontrol med indsugningsluften i hele omdr området og de har selvfølgelig adgang til både udstyr og kompetencer til at skabe de gode resultater hvor imod man som hjemmetuner sigter i blinde.

Ang din første mod så ville jeg da være ret tilfreds da du ganske vidst gik lidt ned i hk men OP i Nm?!

Re: Tuning af 540 I TU M62 4,4 l

: ons 20. mar 2019 19:49
af JM540466
Har haft forkofangeren af og ændret på luftindtaget. Nu er der ført en 90 mm slange ud til frontspoileren og lavet hul i gitteret samt net foran og slangen er koblet på med spændebånd til den originale 90 mm rørbøjning. Skal have den rullet for at se om det har ændret noget på hk og momentkurven. Håber jeg kan undgå at kurven knækker ved 3500 omdrejninger . Ellers må jeg prøve med et andet amifold hvor jeg ikke tager så meget af tragtene.

Re: Tuning af 540 I TU M62 4,4 l

: ons 20. mar 2019 19:57
af OleDupont
Hej Torben,

Du nævner overskridelse af 30 %, men mener du ikke 20 %?

https://www.fstyr.dk/DA/Krav-til-koreto ... uning.aspx

Re: Tuning af 540 I TU M62 4,4 l

: tirs 2. apr 2019 20:30
af JM540466
Jo, det er da korrekt. Man må ikke går over 20% i HK forøgelse.

Re: Tuning af 540 I TU M62 4,4 l

: tirs 15. dec 2020 20:00
af JM540466
Hej
Efter at have udskiftet taktkæden og begge vanoskæder samt monteret nye glideskinner , siemering i krumtaphus og nye pakninger i vanos og olietyve på 30 ventilstammer. Den bagerste i højre ov venstre side kan man ikke komme til så skal motoren ud og eller toppene af. Fulgte Besisans system men det er forkert da vanos grundstillingen skal være mod uret og ikke med uret som Beisan skriver. Nok om det. Bilen startede i andet forsøg efter omjustering. Den blev rullet til 301 Hk men ikke noget momment desværre. Monterede efterfølgende en anden modificeret amifold hvor kanterne mod lmm blev afkortet ca 5 mm. Bilen er nu blevet rullet og det gav
307 HK ved 5518 omdr. og 48,2 NM ved 2574 omdr. Nu kan der ikke hentes flere HK. mEN ALLE TIDLIGERE PROBLEMER ang HK skyldes vanos pakningerne og en for lang kæde.