Side 1 af 2

535i GT - ny motor efter 139.000 km

: man 8. jan 2018 11:17
af ThomasWS
Havde en motorlampe der lyste i september, og fik en tid på Bayern Autogroups værksted. De konstaterede at der var problemer med brændstofforbrænding.
Da de fik åbnet til motoren, kunne de se at knastaksel, vippearme og øvrige omkringliggende dele var hårdt angrebet af rust og tæring – så efter at have blæst ventilerne rene (kostede DKK 18.000) – meldte de ud at motoren skulle skiftes.
Jeg betalte et andet værksted for at stille en diagnose – og de anbefalede også at motoren skulle skiftes. Iflg. dem havde de aldrig set en motor af denne type i sådan en tilstand, og de kunne slet ikke komme med et bud på, hvad der kunne forårsage rust og tæring på netop disse dele, som altid er omgivet af olie. De havde kun set denne tilstand på biler som havde stået stille i årevis – f.eks. veteranbiler. De skriver til mig at : ”Det er endog meget usandsynligt at knastaksel og omkringliggende dele, kan blive så hårdt angrebet af rust og tæring, uden at der har været fejl på motoren ved overtagelsen af bilen”.

Bilen er købt hos Bayern AutoGroup.
Service er overholdt hos Bayern AutoGroup.
Motorlampen begyndte at lyse 7-8 uger efter garantiens udløb – og Bayern AutoGroup frikender sig selv, når jeg henviser til min reklamationsret iht. købeloven – Iflg. Bayern AutoGroup fejlede bilen intet ved overtagelsen.

Er der nogen, der har hørt om lignende problemer med denne type motor?

Har på fornemmelsen at denne situation er temmelig usædvanlig, og jeg er naturligvis interesseret i at vide, om BMW tidligere har deltaget økonomisk i at løse et problem som dette.

535i GT - ny motor efter 139.000 km

: man 8. jan 2018 21:41
af bakhoj
Hej Thomas

Har du haft fat i BMW Danmark ?

https://www.bmw.dk/da/generelt/kontakt/bmw-danmark.html

Jeg har før fået afvist en reklamation hos Bayern Autogroup Aarhus godt nok kun på en bagklap men efter jeg talte med Bmw Danmark var sagen klar - Bayern Autogroup skulle sætte ny bagklap på og ikke reparere på den gamle som de havde gjort en gang før.

Hvor lang tid havde du haft bilen da fejllampen begyndte at lyse ?

Hvis vi snakker 7-8 måneder er det i mine øjne helt usandsynligt at tingene kan gå så galt på så kort tid - medmindre der er hældt noget i motoren som har ødelagt legeringen på delene.

Jeg ville kæmpe med næb og klør og da især hvis bilen er serviceret i hele dens levetid.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: 535i GT - ny motor efter 139.000 km

: ons 10. jan 2018 11:59
af Mogensr
Det lyder vildt.

Hvor gammel er bilen ?
Har du købt den brugt og hvor langt havde den kørt da du købte den ?

Re: 535i GT - ny motor efter 139.000 km

: søn 14. jan 2018 19:09
af Krone2000
Det lyder jo helt vanvittig, hvorfor konkludere de at eneste løsning er en ny motor, vi taler om 2 knastaksler, værste fald et nyt topstykke og nye knaster?
Eller er der andre fejl?
Hvorfor blæste de ventilerne rene,?
Har du betalt 18k for det uden det løste problemet, eller var det et aftalt forsøg?

Re: 535i GT - ny motor efter 139.000 km

: man 15. jan 2018 22:17
af Mogensr
Hvis toppen ser ud som beskrevet, kunne jeg forestille mig at olien hurtigt er blevet forurenet med metalrester, så resten af motoren, samt turbo også er beskadiget.
Man kan få en fin brugt motor med turbo mv. med 25.000 km. på tælleren, til det samme som et nyt topstykke.

En komplet fabriksny motor er voldsom dyr og på et autoriseret værksted vil regningen være over 100.000,- med udskiftning.

Man har dog 24 måneders reklamationsret på en brugt bil, så hvad fejlen skyldes er nød til at blive undersøgt til bunds, så man kan vurdere om det er dækket af reklamationsretten. Værkstedet har naturligvis en stor interesse i at sende regningen til kunden, så vil mene at FDM skal på banen og det vil være fornuftigt at få lavet en olieanalyse, som det første, for at se hvad motorolien indeholder.



EDIT : Man kan få lidt mere overblik over sagen her :
https://dk.trustpilot.com/review/bayernautogroup.dk

Till trådstarter, så gælder en 24 måneders garanti fra leveringsdato og 24 måneder frem.
Kan ikke helt se hvordan de kan slange sig uden om den, når der netop er givet 24 måneders garanti på din bil.

En 24 måneders garanti er klart bedre end de 24 måneders reklamationsret som loven siger.

Re: 535i GT - ny motor efter 139.000 km

: tirs 16. jan 2018 10:36
af Lars N
Lidt skræmmende at læse. hvor mange dårlige anmeldelser BAG har fået :oops:
Håber for dig Mogens, at du får dem til at betale det

Re: 535i GT - ny motor efter 139.000 km

: tirs 16. jan 2018 11:34
af Mogensr
Det er Thomas Sørensen som skal have dem til at betale.
Jeg har intet med sagen at gøre. ;)

Re: 535i GT - ny motor efter 139.000 km

: tirs 16. jan 2018 11:43
af Mogensr
Forstår dog ikke dette :
Motorlampen begyndte at lyse 7-8 uger efter garantiens udløb
På Trustpilot står der at bilen er købt som en Premium Selection med 24 måneders garanti i oktober 2015.
Motorlampen lyser i september 2017 og der bestilles tid til at kigge på problemet (altså efter 23 måneder).

Re: 535i GT - ny motor efter 139.000 km

: tirs 16. jan 2018 22:49
af ThomasWS
Tak for svar og kommentarer.

Bilen havde kørt 99.000 km da jeg købte den - den var 5 år gammel.
Efter motorlampen havde lyst, og Bayern AutoGroup havde åbnet til motoren, meddelte de mig at knastaksel var slidt, og at rensning af ventiler ville afhjælpe problemet med forbrænding. Efter reparationen var motorlampen slukket, men jeg blev anbefalet at skifte motoren!?!

Forløbet omkring disse reparationer har været mildest talt kritisabelt.
Jeg købte bilen i den tro, at der fulgte 24 mdr. garanti med købet (det var hvad sælgeren oplyste) - min kone og min kollega deltog også i mødet. Vi prøvekørte og købte bilen samme dag, og vi havde alle den opfattelse, at vi havde købt en Premium Selection-bil. Vi kendte ikke til konceptet før sælgeren forklarede os fordelene ved køb af en bil med dette prædikat.

Jeg modtog mail fra Bayern AutoGroup straks efter nytår, hvori de oplyser, at de IKKE har registreret bilen som Premium Selection, og at sælgeren desværre ikke længere er ansat i firmaet. Mht. garantien, oplyses at den ophørte i Juli 2017.. altså ca. 21 mdr. efter salget. Garantien var oversat til en såkaldt "repair-pack".. jeg kendte ikke til dette begreb.

Jeg har efterfølgende fundet min kopi af slutsedlen frem, og der står desvære intet om garanti. Det burde jeg naturligvis have opdaget inden jeg skrev under.. men det gjorde jeg ikke.

Seneste udvikling i sagen.
Iflg. Bayern AutoGroup har de været i dialog med BMW, og de vil kreditere DKK 26.000 - svarer til 25% af de samlede omkostninger.

Jeg havde en anden tekniker til at stille en diagnose inden motoren blev skiftet - han havde aldrig set et lignende tilfælde.
De øvrige fagpersoner jeg har har haft kontakt til, har heller ikke noget bud på hvad der kan være gået galt.
Jeg har nul forstand på teknikken i en motor som denne, men havde nok forventet at den kunne holde længere end 139.000 km.

Hvis der skulle være hældt noget forkert i den - ville man så ikke opdage det ved næste service/olieskift? ..jeg har aldrig selv hældt olie på den, og iflg. service-bog er den udelukkende blevet serviceret på autoriserede BMW-værksteder.

Re: 535i GT - ny motor efter 139.000 km

: ons 17. jan 2018 22:44
af PeterZ
Hej Thomas,

Hvis du er medlem af FDM kan de hjælpe dig, som jeg ser det har du en god sag da det er indenfor 24 måneder og det må formodes at være en fejl bilen er leveret med.

Alternativt kan du formodentlig få det lavet i Tyskland med en brugt motor til en mere rimelig pris selv om en sådan motor koster lidt, det lyder ikke som om du selv kan skifte motoren.