Køb af E61 / N53 - spørgsmål

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Brugeravatar
Alfa156
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 75
Tilmeldt: tirs 15. jul 2014 21:30
Navn: Per Toft
By: Thy

Køb af E61 / N53 - spørgsmål

Indlæg af Alfa156 »

Hejsa

Efter min gamle diesel E60 brændte i foråret er det nu tid til at finde en værdig afløser.
Er kommet så langt at det skal være en benzina og er pt. lidt lun på en 523 - 190 hk LC1
Så lidt spørgsmål til de kloge hoveder herinde:
Ved at det er en 2500 ccm men hvad er ellers så forskellen op til 218 Hk version?
Da det er en N motor har den så samme svaghed ved knaststrammer som dieseludgaven (der kommer selvfølgelig ikke sod - så det løser sig måske af sig selv!)
er +200.000 km et problem for benzinerne (tænker på olieforbrug).
Er der noget at være opmærksom på med aut.gearkassen (den "nye") når den ellers har været serviceret?

Måske der ligger en tråd i forvejen :idea:
Mvh. Per Toft
E60 520d 2006
Brugeravatar
hymer
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 145
Tilmeldt: fre 20. aug 2010 18:35
Navn: Anders Sørensen
By: Køge

Re: Køb af E61 / N53 - spørgsmål

Indlæg af hymer »

N53 motoren i 523i 190hk er med direkte indsprøjtning i forbrændingkammer. 2,5 motoren med 218hk er en N52 motor der har dyser monteret så der indsprøjtes foran insugningsventiler. Derudover har N53 ikke valvetronic. N53 218hk er en 3,0 motor, med direkte indsprøjtning.
Mvh. Anders Sørensen
E60 523i
Brugeravatar
janl
Super Star
Super Star
Indlæg: 1740
Tilmeldt: tirs 6. jan 2009 11:02
Navn: Jan Ladefoged
By: Brønshøj

Re: Køb af E61 / N53 - spørgsmål

Indlæg af janl »

Jeg kan hermed supplere med.... ingen knastkæde/strammer problemer overhovedet og har aldrig rigtigt været det på benzin R6'ere gennem tiden.
Kender ikke til olieforbrug "issue" på N53 men det er der på N52!

Ellers er det yderst kultiverede motorer der ikke giver meget lyd fra sig og uden tidligere tiders vanos problemer.
Mvh. Jan Ladefoged
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 årg 1984 i 11år
E30 320/325 årg 1989 i 3år
E39 523/528 årg 1996 i 6år
E39 523iA årg 1999 i 1/2år
E61 523i årg 2006 i 4år.
F36 420d årg 2015 i 5mdr -> Solgt !
Bye bye BMW :shock:
Brugeravatar
Alfa156
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 75
Tilmeldt: tirs 15. jul 2014 21:30
Navn: Per Toft
By: Thy

Re: Køb af E61 / N53 - spørgsmål

Indlæg af Alfa156 »

Tak for hurtig respons
Okay så er det uden tvivl N53 man skal gå efter - om det så er 2,5 el 3,0 er lidt ligegyldigt
Kigger efter en Touring "mitt den ganse schweineri", så hvis i kender en der skal af med en så tøv ikke...
Måske er der en som har et tip til import, kontakt mv :)
Mvh. Per Toft
E60 520d 2006
Brugeravatar
Alfa156
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 75
Tilmeldt: tirs 15. jul 2014 21:30
Navn: Per Toft
By: Thy

Re: Køb af E61 / N53 - spørgsmål

Indlæg af Alfa156 »

Kan se I begge har/har haft 523 - synes I der er nok bund i dem i dagligdagen? (har ikke prøvet en endnu)
Mvh. Per Toft
E60 520d 2006
Brugeravatar
janl
Super Star
Super Star
Indlæg: 1740
Tilmeldt: tirs 6. jan 2009 11:02
Navn: Jan Ladefoged
By: Brønshøj

Re: Køb af E61 / N53 - spørgsmål

Indlæg af janl »

Jeg vil sige det går lige an men jeg tør ikke tænke på hvis en E61 kunne fåes som 520’er som før.
Så skulle det “reddes” med en lavere gearing.
Mvh. Jan Ladefoged
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 årg 1984 i 11år
E30 320/325 årg 1989 i 3år
E39 523/528 årg 1996 i 6år
E39 523iA årg 1999 i 1/2år
E61 523i årg 2006 i 4år.
F36 420d årg 2015 i 5mdr -> Solgt !
Bye bye BMW :shock:
Brugeravatar
hymer
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 145
Tilmeldt: fre 20. aug 2010 18:35
Navn: Anders Sørensen
By: Køge

Re: Køb af E61 / N53 - spørgsmål

Indlæg af hymer »

Enig, det går an, men jeg kommer fra en 530i E39 med 231 HK og 300nm så det er selvfølgelig slet ikke det samme. 523eren skal køres helt anderledes hvis den skal afsted, dvs. ved noget højere omdrejningstal før den har moment.
Mvh. Anders Sørensen
E60 523i
Brugeravatar
bakhoj
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 207
Tilmeldt: søn 2. maj 2010 19:34
Navn: Morten Bækhøj
By: 8382 Hinnerup

Køb af E61 / N53 - spørgsmål

Indlæg af bakhoj »

Har selv haft en E60 LCI som 530i med N53 motoren.

Af de ting som jeg ofte har læst ang. svagheder på N53 motoren er:
Dyser
Tændspoler
NOx sensor
NOx katalysator (står af grundet defekt sensor)
Højtrykspumpe
Tilsodning af indsugningsmanifold og ventiler grundet EGR og direkte indsprøjtning i forbrændingskammer

Jeg oplevede ikke noget unormalt olieforbrug på min som havde gået 180000 da jeg solgte den. Jeg skiftede olie for hver ca 14000 km og mellem olieskift efterfyldte jeg ca 0,5 liter

Men køb en med garanti og få den checket for ovennævnte fejl da det er en pebret omgang.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh. Morten Bækhøj
Nuværende: G30 530d M-sport/ Hobbybil E30 325i cabriolet
Tidligere: BMW E21, E30, 2x E34, E39, E91 335d, E60 530i LCI og F10 530D.
Brugeravatar
Alfa156
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 75
Tilmeldt: tirs 15. jul 2014 21:30
Navn: Per Toft
By: Thy

Re: Køb af E61 / N53 - spørgsmål

Indlæg af Alfa156 »

Er der evt. nogen som har nogle gode og anbefalingsværdige import kanaler?
Mvh. Per Toft
E60 520d 2006
PeterA
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 43
Tilmeldt: man 23. maj 2016 08:24
Navn: Peter Abildgaard
By: Nordsjælland

Re: Køb af E61 / N53 - spørgsmål

Indlæg af PeterA »

Hej.

Der er ingen ben i at gøre det selv. Slet ikke hvis du køber hos en forhandler. De er så vant til det i DE.

Har også prøvet hos en privat, det gik også smooth.
E91, 335d 2010 * E91, 335i 2007 * E61, 535d 2008 LCI * E91, 325i 2007 * E61, 530d 2007 LCI
E60, 520i 2003
Besvar