Hej
Jeg har en nyindkøbt 2006 530d med aut gear med kun 147.000 km.
Har læst en del på tyske motor-talk.de ang vedligehold af aut gear men er stadig lidt usikker - derfor spørger jeg om råd her.
Bør der skiftes olie i gearkassen evt med skyldning? Nogle gør det på forkant og oplever en forværring i skiftemønstret mens andre gør det, når der er opstået problemer.
Hvad anbefaler i? Jeg kan læse at nogle gør det og andre ikke gør det og alligevel holder gearkassen meget længe.
Men hvordan slides gearkassen? Hvis man kører pænt uden kick Down og ikke belaster converteren for hårdt kan olien vel godt klare det uden skift? Eller tager mekatronik skade af en aldrende olie?
Hvordan slides skifte mekanikken i gearkassen?
Hvordan køres en aut gearkasse bedst muligt hvis man vil forlænge levetiden?
Tak for råd og vejledning.
Hilsen
Johannes
E60 530d aut
- PerT
- Aktiv Bruger
- Indlæg: 154
- Tilmeldt: man 21. nov 2016 14:45
- Navn: Per Tropp-Christiansen
- By: Aarhus
Re: E60 530d aut
En BMW skal have frisk olie, være driftsvarm og så ha' masser af klø
Tillykke med bilen! Du bliver glad for og af at køre BMW![Super :TU1](./images/smilies/desismileys_3266.gif)
![Godt :TU2](./images/smilies/desismileys_3267.gif)
Tillykke med bilen! Du bliver glad for og af at køre BMW
![Super :TU1](./images/smilies/desismileys_3266.gif)
Mvh. Per Tropp-Christiansen
BMW 525dA, F11, 3.0 6cyl, sophistograu, olie fyr, bi-xenon, læder, navi business, M-rat, Breyton 19"
MINI Cooper Clubman D
BMW 525dA, F11, 3.0 6cyl, sophistograu, olie fyr, bi-xenon, læder, navi business, M-rat, Breyton 19"
MINI Cooper Clubman D
- mikesk
- Senior Bruger
- Indlæg: 430
- Tilmeldt: fre 13. jun 2008 16:29
- Navn: Mikael Eskildsen
- By: Grindsted (Billund kommune)
- Kontakt:
Re: E60 530d aut
Jeg skiftede præventivt ved 100.000 km. uden skyldning. Jeg kunne ikke mærke nogen forskel, den skiftede perfekt både før og efter. Jeg gjorde gjorde i øvrigt det samme med bagtøjsolien, og servo-olien er også skiftet.
Jeg tror ikke at der er egentlige serviceintervaller på disse dele, men jeg tror det er givet godt ud.
Jeg tror ikke at der er egentlige serviceintervaller på disse dele, men jeg tror det er givet godt ud.
Mvh. Mikael Eskildsen
BMW E39 528ia 1997
BMW F20 118ia M-sport 2018
BMW E39 528ia 1997
BMW F20 118ia M-sport 2018
- pedemari
- Ny bruger
- Indlæg: 3
- Tilmeldt: tirs 6. sep 2011 09:27
- Navn: Peder Møgelberg
- By: Solrød Strand
Re: E60 530d aut
De kloge hoveder jeg kender,siger det er penge ud af lommen, hvis den skifter blødt og uden problemer, men når man læser om andre der har skyllet og skiftet, er det som og få en ny bil - - sååå ? BMW siger den holder bilens tid. Min gamle 530d er ikke forkælet med gear olie skift, og den kører stadig som en drøm - skøn bil !!
Mvh. Peder Møgelberg
- mikesk
- Senior Bruger
- Indlæg: 430
- Tilmeldt: fre 13. jun 2008 16:29
- Navn: Mikael Eskildsen
- By: Grindsted (Billund kommune)
- Kontakt:
Re: E60 530d aut
BMW i Flensborg (Bauer) anbefaler skift af gearkasse-olie, selvom den egentlig er liftetime.
Det var deres erfaring at gearkasserne i f.eks. taxaer hvor gearkassen lever et hårdt liv, holder meget længere når olien skiftes f.eks. for hver 100.000 km. Skylning har jeg ingen erfaring med, men har læst at nogen ikke anbefaler det.
Det var deres erfaring at gearkasserne i f.eks. taxaer hvor gearkassen lever et hårdt liv, holder meget længere når olien skiftes f.eks. for hver 100.000 km. Skylning har jeg ingen erfaring med, men har læst at nogen ikke anbefaler det.
Senest rettet af mikesk man 7. aug 2017 21:09, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Mikael Eskildsen
BMW E39 528ia 1997
BMW F20 118ia M-sport 2018
BMW E39 528ia 1997
BMW F20 118ia M-sport 2018
- Krone2000
- Aktiv Bruger
- Indlæg: 182
- Tilmeldt: fre 16. jan 2015 19:02
- Geografisk sted: Struer
- Navn: Ivan Kronborg
- By: Struer
Re: E60 530d aut
Det er ZF som har produceret og leveret Aut. til til din BMW. (ZF6Hp26)
BMW siger at olien er lifetime, ZF som produceres Aut. siger olieskift mellem 80.000-120.000 Km. eller hver 8 år.
Det er koblingspladerne og bremsepladerne som slides i din Aut. hvilket forurener olien med små partikler.
Filteret i bundkaret filtrere urenhederne fra, men over tid vil olien blive forurenet med bitte små partikler som filteret ikke kan fange hvilket nedsætter smøreevnen og køleevne.
Har indsat et link til ZFs beskrivelse.
http://www.apra-europe.org/dateien/down ... ronics.pdf
Her er også en video som viser hvordan.
https://www.youtube.com/watch?v=ZRrgmfM8VlQ
BMW siger at olien er lifetime, ZF som produceres Aut. siger olieskift mellem 80.000-120.000 Km. eller hver 8 år.
Det er koblingspladerne og bremsepladerne som slides i din Aut. hvilket forurener olien med små partikler.
Filteret i bundkaret filtrere urenhederne fra, men over tid vil olien blive forurenet med bitte små partikler som filteret ikke kan fange hvilket nedsætter smøreevnen og køleevne.
Har indsat et link til ZFs beskrivelse.
http://www.apra-europe.org/dateien/down ... ronics.pdf
Her er også en video som viser hvordan.
https://www.youtube.com/watch?v=ZRrgmfM8VlQ
Mvh. Ivan Kronborg
E60 520d M47N2
F10 525d N57D30A
F30 316d N47D20C
E60 520d M47N2
F10 525d N57D30A
F30 316d N47D20C
- PerT
- Aktiv Bruger
- Indlæg: 154
- Tilmeldt: man 21. nov 2016 14:45
- Navn: Per Tropp-Christiansen
- By: Aarhus
Re: E60 530d aut
BMW Service Partner, Arne Poulsen i Herning anbefaler også olieskift på gearkassen.
Og man kan spørge sig selv - hvad holder evigt? Gearkasseolie? Det skulle da være det eneste.... Hvorfor siger BMW det ene og ZF det andet? Fra en BMW-mekaniker har jeg hørt, at det er for at fordi BMW vil være konkurrencedygtig, når man ser på økonomien ved at at have en BMW. Ved at holde posten ude af regnestykket (måske gør Audi og Mercedes det også), ja så ser ejerskabet af en BMW billigere ud, og måske er det i mange tilfælde ikke den første ejer, som har udgiften/mærker konsekvensen![Flov :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Og man kan spørge sig selv - hvad holder evigt? Gearkasseolie? Det skulle da være det eneste.... Hvorfor siger BMW det ene og ZF det andet? Fra en BMW-mekaniker har jeg hørt, at det er for at fordi BMW vil være konkurrencedygtig, når man ser på økonomien ved at at have en BMW. Ved at holde posten ude af regnestykket (måske gør Audi og Mercedes det også), ja så ser ejerskabet af en BMW billigere ud, og måske er det i mange tilfælde ikke den første ejer, som har udgiften/mærker konsekvensen
![Flov :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Mvh. Per Tropp-Christiansen
BMW 525dA, F11, 3.0 6cyl, sophistograu, olie fyr, bi-xenon, læder, navi business, M-rat, Breyton 19"
MINI Cooper Clubman D
BMW 525dA, F11, 3.0 6cyl, sophistograu, olie fyr, bi-xenon, læder, navi business, M-rat, Breyton 19"
MINI Cooper Clubman D
Re: E60 530d aut
I bund og grund bestemmer man selv, hvor god man vil være ved sin BMW. Jeg skifter motorolie for hver km. 10.000 og har fået foretaget en gennemskylning af aut. kassen i min gamle E60 og i min nuværende F10.
Mht. gennemskylning, kan jeg kun anbefale det. Sidste gang jeg fik det gjort var ved en ældre herre i Aalborg med eget automatgearværksted. Han har udelukkende arbejdet med aut. gearkasser i 50 år og anbefalede at få den gennemskyllet. Han er nu gået på pension. Bilen er meget mere letkørende og gearskiftet kører som "smurt" i olie. Det koster en slags penge, at få det gjort, men igen op til en selv.
Man kan tydeligt se på olien i den maskine der bliver brugt til det, at den gamle olie er sort som tjære og det at se hvor lys og sund den blir efterhånden som den bliver skylle igennem er en fornøjelse. Der bliver nok brugt ml. 12 - 15 liter olie, før den er skyllet igennem.
Det er jo ikke sådan, at fordi man ikke får det gjort, at så går bilen i stykker. Den kan sagtens kører. Min gamle E60´er havde rundet km. 240.000 da jeg fik det gjort første gang. Sikke en forandring
Så....UP TO YOU....og hvor pernitten man er.
Mht. gennemskylning, kan jeg kun anbefale det. Sidste gang jeg fik det gjort var ved en ældre herre i Aalborg med eget automatgearværksted. Han har udelukkende arbejdet med aut. gearkasser i 50 år og anbefalede at få den gennemskyllet. Han er nu gået på pension. Bilen er meget mere letkørende og gearskiftet kører som "smurt" i olie. Det koster en slags penge, at få det gjort, men igen op til en selv.
Man kan tydeligt se på olien i den maskine der bliver brugt til det, at den gamle olie er sort som tjære og det at se hvor lys og sund den blir efterhånden som den bliver skylle igennem er en fornøjelse. Der bliver nok brugt ml. 12 - 15 liter olie, før den er skyllet igennem.
Det er jo ikke sådan, at fordi man ikke får det gjort, at så går bilen i stykker. Den kan sagtens kører. Min gamle E60´er havde rundet km. 240.000 da jeg fik det gjort første gang. Sikke en forandring
Så....UP TO YOU....og hvor pernitten man er.
Mvh. Søren Nielsen
BMW E60 523i 7/2007 LCI Tidl.
BMW F10 523i 5/2011
BMW G30 520D/2017
BMW G30 520i/2019
BMW G20 330i m sport/2020
BMW E60 523i 7/2007 LCI Tidl.
BMW F10 523i 5/2011
BMW G30 520D/2017
BMW G30 520i/2019
BMW G20 330i m sport/2020