Side 1 af 4

Bmw e30 ryster

: fre 12. maj 2017 12:18
af Ole
Hej
Jeg kæmper virkelig med min e30 (325i). Efter min kobling blev skiftet sidste år, begyndte min kardan at ryste. Min kardan blev dengang skilt ad uden at blive mærket op😳. Til at starte med var det kun under accelleration (kraftig) at kardanen rystede/bankede. Efterfølgende har jeg skiftet midterleje og hardyskive. Nu banker den ikke mere, men ryster under accelleration og nu også ved kørsel omkring 100 km/t. Jeg har også prøvet med en anden kardanaksel uden held. Jeg var forbi et "kardanværksted" og fik tjekket krydsledene og de er ok. Skal kardanakslen afbalanceres så skulle han ha midterlejet med og det havde jeg ikke medbragt. Jeg har skilt akslen ad og har "drejet" den 180 grader i håb om at den var samlet forkert. Jeg har kigget billeder på nettet som viser hvordan kardanakslen er samlet og det ser ud til at "den faste del" af krydsledene på hver del er drejet 90 grader i forhold til den anden del af kardanen. Kan nogen af bekræfte at det er korrekt?
Jeg har også en teori om det ka være svingningdæmperen der enten er monteret forkert (er skruet sammen med hardyskive og flange på kardan) eller er defekt. Jeg kan se at flere helt fjerner den.
Ellers jeg jeg virkelig ved at løbe tør for ideer til hvad jeg kan gøre.
Nogen foreslag? 😳🙏🏻?

Re: Bmw e30 ryster

: fre 12. maj 2017 13:14
af Kurt
Når midterleje bliver skiftet, bliver kardan skilt af på midten og der er mange stråler den kan sidde forkert på, så hvis den ikke blev mærket op der, så skal den skilles af på midten igen og drejes en stråle af gangen, så det vil tage rigtig lang tid :-) jeg ville få den afvejet.. og husk når midterleje spændes, skal den helst stå på hjulene, eller det skal sidde samme sted som før..

Re: Bmw e30 ryster

: fre 12. maj 2017 13:33
af Ole
Hej Kurt
Jeg var ude ved et værksted som afbalancerede kardanaksler og han sagde at kardanen kun kunne sidde på 2 måder. Der er derfor jeg skriver det omkring de to faste dele af krydsledene og hvordan de skal sidde i forhold til hinanden. Det var sådan at man afbalancerede kardaner sagde han.
Nu har jeg bilen oppe og hænge igen og har kørt den mens den hang og jeg ka ikke visuelt se vibrationer på kardanakslen eller på midterlejet men jeg mærke vibrationerne. Det som om de kom fra den bagerste del af bilen.

Re: Bmw e30 ryster

: fre 12. maj 2017 21:21
af janl
Det kan være drivaksel led der binder. Løbet tør for fedt.
Har hjulene været af eller skiftet?
Er der centreringsringe på hjulene?

Re: Bmw e30 ryster

: lør 13. maj 2017 09:13
af Ole
Hej Jan

Jeg prøvede lige at sætte vinterhjulene på (stålfælge) og det var som om at det blev en smule bedre med dem på. Men den rystede stadig. Primært under accelleration. Har du haft lign problem?

Re: Bmw e30 ryster

: lør 13. maj 2017 10:23
af janl
Hej Ole

Nej det har jeg ikke i den grad du nævner og det kan være mange ting.
Har du mulighed for at klodse den op uden hjul og så køre den i gearene?
I så fald kan du evt udelukke hjul ubalance.

Re: Bmw e30 ryster

: lør 13. maj 2017 11:16
af Kurt
Det passer altså ikke det med at kardan kun kan sidde på 2 måder, jo på bilen, men ikke der hvor man skiller den af på midten..
Ang rysten, kan det være dine støddæmper der ikke er helt optimale længere..

Re: Bmw e30 ryster

: søn 14. maj 2017 11:30
af Ole
Hej

Så har jeg lige klodset bilen op og kørt den uden hjul. Den ryster stadig. Og der er heller ingen vægt på støddæmperne så det ka nok også udelukkes. Eneste udvej er nok en tur til afbalancering med kardanakslen.

Re: Bmw e30 ryster

: søn 14. maj 2017 14:07
af Kurt
At der ikke er vægt på støddæmper udelukker dem ikke.. skru dem af forneden og mærk hvor meget modstand der er i dem..

Re: Bmw e30 ryster

: søn 14. maj 2017 23:17
af janl
Jeg læser først nu at du har prøvet med en anden kardan uden bedring.

Et forslag mere kunne være et defekt centreringsleje og det sidder i kardan enden mod gearkassen.
Et forslag mere (som kunne være interessant) var at løsne Hardy skiven....væk med alle bolte......og igen køre motoren i de forskellige gear.
Ryster den stadig er kardanen udelukket og så er det kobling/svinghjul.
Hardy skiven er vel monteret rigtigt?

Er koblingen monteret med alle boltene på svinghjulet?