Ja, emnet har været oppe nogle gange, men et gennemsyn af alle indlæg giver et overordentligt grumset billede
En del sværger til at få det udført på et værksted med den slags ekspertise.
En del mener, at man "bare" køber en boks - plug and play.
En del mener, at man skal være meget varsom i forhold til drive-line.
Hvem har ret? Alle 3 segmenter?
Af bare kedsomhed overvejer jeg en såkaldt Power Box (se link: http://www.ebay.de/itm/290783928884?_tr ... EBIDX%3AIT ). I følge leverandøren er det i allerhøjeste grad plug and play, ligesom man lynhurtigt kan pille boksen af igen.
Prisen er € 159 (kr. 1.200) inklusiv forsendelse.
Denne her lover en effektforøgelse på ca. 20 % - Øget moment med ca. 15 % - Og en forbedret brændstoføkonomi på ca. 15 %. Alt i alt meget tiltalende
Det vil i mit tilfælde betyde:
218 HK > 257 HK
500Nm > 575 Nm
10,8 km/l > 12,4 km/l - med mit kørselsmønster p.t. vil boksen være tjent ind på 8-9 måneder.
Men hvad vil det mon betyde for min ZF (6-trin) automatgearkasse og fordelerkassen? Motoren har stadigvæk ikke rundet 190.000 km., men det sker snart
Kom gerne med Jeres erfaringer - gode som dårlige - måske til glæde for andre end mig
Chip-tuning / Power Box
- OleDupont
- Moderator
- Indlæg: 3912
- Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
- Navn: Ole Dupont
- By: Nordsjælland
Chip-tuning / Power Box
- Vedhæftede filer
-
- chiptuning.JPG (38.57 KiB) Vist 19842 gange
De bedste hilsner
Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Re: Chip-tuning / Power Box
En plug and play boks, går jo egentlig bare ind og snyder motorstyringen hvilket gør at den aflæser forkerte værdier og sender derfor et "falsk" signal til de forskelige enheder. Det virker skam også fint i praksis. Mit råd vil helt klart være at få den på rullefelt hos en professionel og lade dem om programmere motorstyringen. På den måde er der mere "kontrol" over hvad der sker med din motor.
Jeg ved der er et værksted i Nordjylland der specialisere sig for BMW, dem kan jeg varmt anbefale. Sidst jeg var på besøg hos dem havde de en kunde fra Norge og en kunde fra københavn.
Min e39 530d gik fra de standard 184 (målt til 185) endte på 228hk.
Det koster dog noget mere end de 1200.- men er også overbevist om det er alle pengene værd
Jeg ved der er et værksted i Nordjylland der specialisere sig for BMW, dem kan jeg varmt anbefale. Sidst jeg var på besøg hos dem havde de en kunde fra Norge og en kunde fra københavn.
Min e39 530d gik fra de standard 184 (målt til 185) endte på 228hk.
Det koster dog noget mere end de 1200.- men er også overbevist om det er alle pengene værd
Mvh. David Hvarregaard
E39 530d
E39 530d
- OleDupont
- Moderator
- Indlæg: 3912
- Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
- Navn: Ole Dupont
- By: Nordsjælland
Re: Chip-tuning / Power Box
Hej David, velkommen i forum og tak for din kommentar
Selvom jeg kommer nordenfjords fra, er der nok lige lovlig langt derop
Og egentlig klarer jeg mig fint, som det er, så jeg ser nok tiden lidt an.
Selvom jeg kommer nordenfjords fra, er der nok lige lovlig langt derop
Og egentlig klarer jeg mig fint, som det er, så jeg ser nok tiden lidt an.
De bedste hilsner
Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
- PerT
- Aktiv Bruger
- Indlæg: 154
- Tilmeldt: man 21. nov 2016 14:45
- Navn: Per Tropp-Christiansen
- By: Aarhus
Re: Chip-tuning / Power Box
Jeg vil til enhver tid køre forbi Scantune. Han laver mange BMW'er, også leasingbiler.
Han virker seriøs og grundig. Hvis man følger ham på Facebook, så ser man M5'ere, skrappe MB'ere, Porscher - plus selvfølgelig mange mere mainstreambiler. Han har et godt ry.
Min 525d (3,0) gik fra 204hk og til 315hk, 450nm og til 660nm. Det behøver jeg ikke sige, at dem mærker man Og det til en anden pris end listeprisen hos BMW AG...
Min blev programmeret gennem motorstyringen og var på rullefelt både før og efter, med check af udstødningsværdierne - så ved du, at partikelfiltret også kan følge med.
Han virker seriøs og grundig. Hvis man følger ham på Facebook, så ser man M5'ere, skrappe MB'ere, Porscher - plus selvfølgelig mange mere mainstreambiler. Han har et godt ry.
Min 525d (3,0) gik fra 204hk og til 315hk, 450nm og til 660nm. Det behøver jeg ikke sige, at dem mærker man Og det til en anden pris end listeprisen hos BMW AG...
Min blev programmeret gennem motorstyringen og var på rullefelt både før og efter, med check af udstødningsværdierne - så ved du, at partikelfiltret også kan følge med.
Mvh. Per Tropp-Christiansen
BMW 525dA, F11, 3.0 6cyl, sophistograu, olie fyr, bi-xenon, læder, navi business, M-rat, Breyton 19"
MINI Cooper Clubman D
BMW 525dA, F11, 3.0 6cyl, sophistograu, olie fyr, bi-xenon, læder, navi business, M-rat, Breyton 19"
MINI Cooper Clubman D
Re: Chip-tuning / Power Box
Fik min chippet hos cartrends i rødovre, de lagde et Landberg tun i den, og den gik fra 143 til 180 hk, som tydeligt mærkes
F11 - 2013
E90 LCI
E39
E90 LCI
E39
-
- Almindelig bruger
- Indlæg: 20
- Tilmeldt: tirs 3. okt 2017 17:52
- Navn: Andreas Thomsen
- By: Brønderslev
Re: Chip-tuning / Power Box
Personligt kunne jeg aldrig drømme om at putte en tuningsbox på min bil, hverken JB4 eller andet. Hvad nu hvis der er et eller andet ved din bil der gør, at de værdier i boksen ikke er godt for den, eller bare ikke optimalt?
Min tidligere bil, E90 320d blev optimeret af RH motorsport da den havde kørt 150.000. Mine forældre har den nu, den har i skrivende stund kørt 365.000, og den snurrer stadig derud af... på den originale turbo, vel at mærke.
Min seneste bil, en Skoda Octavia blev optimeret hos Landberg. Det blev også en helt ny bil. Den blev dog solgt videre ret hurtigt. Har ikke en finger at sætte på hans arbejde.
Min nuværende 530d skal også optimeres, jeg kan bare ikke bestemme mig for hvem der skal gøre det
Jeg vil mene, at hvis man ikke er villig til at ofre de 3000-4500 kr det koster at få en dygtig tuner til at skræddersy et program SPECIFIKT til din bil, bør man acceptere den som den er standard.
Min tidligere bil, E90 320d blev optimeret af RH motorsport da den havde kørt 150.000. Mine forældre har den nu, den har i skrivende stund kørt 365.000, og den snurrer stadig derud af... på den originale turbo, vel at mærke.
Min seneste bil, en Skoda Octavia blev optimeret hos Landberg. Det blev også en helt ny bil. Den blev dog solgt videre ret hurtigt. Har ikke en finger at sætte på hans arbejde.
Min nuværende 530d skal også optimeres, jeg kan bare ikke bestemme mig for hvem der skal gøre det
Jeg vil mene, at hvis man ikke er villig til at ofre de 3000-4500 kr det koster at få en dygtig tuner til at skræddersy et program SPECIFIKT til din bil, bør man acceptere den som den er standard.
Mvh. Andreas Thomsen
F11 530d 2010
F11 530d 2010
Re: Chip-tuning / Power Box
En tuningsboks snyder med railtrykket. Det bevirker at at den kører med et højere tryk og der derfor bliver sprøjtet mere diesel ind. Det snyder din bordcomputer som tror du kører længere på literen.
En del tunere snyder også lidt med åbningstiden på dyserne, som igen giver bedre økonomi på bordcomputeren.
Kører man pænt vil en tuning give bedre økonomi ellers ikke og man skal ikke stole på bordcomputeren.
En del tunere snyder også lidt med åbningstiden på dyserne, som igen giver bedre økonomi på bordcomputeren.
Kører man pænt vil en tuning give bedre økonomi ellers ikke og man skal ikke stole på bordcomputeren.
Mvh. Kristian Høgh
E61 525i lavet om til 530i
E61 525i lavet om til 530i
-
- Aktiv Bruger
- Indlæg: 102
- Tilmeldt: tors 1. aug 2019 13:21
- Geografisk sted: Ballerup
- Navn: Michael Ravnholt
- By: Ballerup
Re: Chip-tuning / Power Box
hej alle
Ja der er flere måder at lave de justeringer, for at få mere power....
Det jeg har forholdt mig til, var kort og godt, at den gav noget mere Nm ved lave omdrejninger, den svinder mindre og køre længere på literen ca 1,5 km.
momentet bruger jeg til at trække en campingvogn..... som vejr 2 ton, her sparet jeg ca 2 km.
det jeg fik lavet, var en "motorjustering" nogen kalder det en tuning og det kan man sagtens kalde det, men jeg bruger ikke hastighed kun trækkraften
en af min bekendte bruger denne tunings enhed, den virker for mig, som det er en ens ændring der er lavet.
Begge biler er ens 530 d 2013 og forurener ca 20 % mindre.... det er målt før og efter
kh mc
Ja der er flere måder at lave de justeringer, for at få mere power....
Det jeg har forholdt mig til, var kort og godt, at den gav noget mere Nm ved lave omdrejninger, den svinder mindre og køre længere på literen ca 1,5 km.
momentet bruger jeg til at trække en campingvogn..... som vejr 2 ton, her sparet jeg ca 2 km.
det jeg fik lavet, var en "motorjustering" nogen kalder det en tuning og det kan man sagtens kalde det, men jeg bruger ikke hastighed kun trækkraften
en af min bekendte bruger denne tunings enhed, den virker for mig, som det er en ens ændring der er lavet.
Begge biler er ens 530 d 2013 og forurener ca 20 % mindre.... det er målt før og efter
kh mc
Mvh. Michael Ravnholt
BMW 530xd F11 2012/10
BMW 530xd F11 2012/10