Side 1 af 2

Lambdasonde værdi alt for høj

: man 9. jan 2017 23:07
af Fem23
Hej.

Min Bmw 523i fra 2009 er dumpet til syn på lambdasonde værdi på 2.9. Grænsen er vist omkring 1.

Hvordan skal synsmanden aflæse denne korrekt ? Er det ved tomgang eller ved 2.000 omdr ?

Jeg har haft tester på som melder 0 fejl. Havde ellers håbet den viste fejl på en sensor.

Nogen der har ideer eller råd til hvad problemet er ?

Kan det hjælpe at hælde noget addictiv og kører en lang tur inden syn?

Udstødning er tæt og bilen står original og snorlige.

Re: Lambdasonde værdi alt for høj

: tirs 10. jan 2017 00:55
af plpoulsen
Tror ikke synsmanden tester din bmw korrekt.

Lambda må være mellem 0,7-4,0 på 523i med N53 motor.

Re: Lambdasonde værdi alt for høj

: tirs 10. jan 2017 00:58
af Fem23
Jeg har hørt en anden sige noget lign. faktisk.

Men virker til synsmanden har et generelt tal han bare forholder sig til 0.97 og 1.02 eller lign. som bilen så bare skal ku levere.. han virket meget overrasket over bilens højde lambda værdi og målte flere gange og i begge afgangsrør..

Re: Lambdasonde værdi alt for høj

: tirs 10. jan 2017 01:07
af plpoulsen
Tror du skal bede ham om at kontakte deres tekniske afdeling og få noget hjælp til at slå bilen rigtig op i systemet.

Lambda værdi måles i tomgang (610-760 rpm) og forhøjet tomgang (2300-2700 rpm)

CO% og HC måles både ved tomgang (610-760 rpm) og ved forhøjet tomgang (2300-2700 rpm)

Havde det været en 523i med N52 motor skulle Lambdaværdien være 0,91-1,05

Men 523i med N53 motoren kører ikke kun homogen drift men også mager drift og derfor kan lambdaværdien være 0,7-4,0

Samtidig skal man også være opmærksom på om der foregår en regenerering af NOx katalysatoren mens målingen foretages, for så skal den tages om da den proces giver høj CO% og meget lav Lambdatal.

Re: Lambdasonde værdi alt for høj

: tirs 10. jan 2017 01:48
af Fem23
Hej Per.

Tak for dit brugbare svar. Jeg har været noget på bar bund idag i forhold til dette. Vil tag en snak med synsmanden imorgen. Jeg giver en Update :-)

Re: Lambdasonde værdi alt for høj

: tirs 10. jan 2017 14:16
af Fem23
Synsmanden fik et opkald idag. Så han også selv lige kunne undersøge sagen. Fik forelagt ham de informationer jeg har fået. Han var dog ret afvisende og sikker i sin sag :?
Bilen skal overholde gældende euro norm på 0.97 - 1.03. For at den kan synes blev jeg forklaret..

Så nu ved jeg ikke lige hvad næste skridt bliver..

Re: Lambdasonde værdi alt for høj

: tirs 10. jan 2017 14:31
af plpoulsen
Han skal nok lige læse detailforskrifter for køretøjer.

Der står: "Lambda skal være 1 +- 0,03 eller i overensstemmelse med fabrikantens anvisninger."

Skriv lige en mail til mig med stelnr og telefonnummer så skal jeg nok hjælpe dig med dokumentationen.

per@carwizard.dk

Citat fra Vejledning om syn af køretøjer - Januar 2017:

"Fabrikantanvisning om afvigende lambda-værdi anvendes f.eks. for motorer,
der ved dellast kører med stort luftoverskud (mager blanding). Fabrikantanvisning
skal på forlangende forevises synsvirksomheden.
Flere nye bilmodeller er konstrueret sådan, at det ikke er muligt af foretage kontrolmåling
ved forhøjet tomgang og evt. også ved almindelig tomgang, f.eks. visse
hybridbiler. Kontrollen (målingen) må så undlades (kontrollen begrænses så
til den normale kontrol af, at OBD-lampen ikke melder fejl, samt evt. almindelig
tomgangsmåling, hvis dette er muligt)."

Re: Lambdasonde værdi alt for høj

: tirs 10. jan 2017 15:17
af Fem23
Tak Per. Har sendt dig en mail

Re: Lambdasonde værdi alt for høj

: tirs 10. jan 2017 21:42
af BoLarsen
Det er for ringe at en synsmand ikke engang kender til de mest almindelige gængse regler omkring de forholdsvis simple ting han skal tjekke for at se om en bil kan synes eller ej.

Den slags motorer er jo ikke ligefrem et nyt fænomen. Det er sq for ringe at en synsmand ikke har den tekniske kendskab til at vide at der findes motorer der kører med lambdaværdier der kan gå langt højere op end "normalt"

Re: Lambdasonde værdi alt for høj

: tors 12. jan 2017 13:20
af Fem23
Bilen blev synet igår. En kæmpe tak til Per, som har sparet mig for en masse tid og dyre værkstedstimer. Han gav sig tiden til at undersøge sagen og har fremsendt mig, de brugbare oplysninger og detailforskrifter jeg skulle bruge, for at give synsmanden røde ører.....


Det har været småt med hjælp fra diverse værksteder, som ikke har stillet spørgsmål til synsresultet, men blot ville tag den ind til fejlsøgning. Har snakket med flere som mente bilen, måtte være problemet med enten utæt udstødning eller fejl på lambdasonde eller lign.