Periodiske små ryk fra motor

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Brugeravatar
z-upit.dk
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 317
Tilmeldt: man 6. apr 2009 10:25
Navn: Steen Lauritzen
By: Hillerød

Re: Periodiske små ryk fra motor

Indlæg af z-upit.dk »

SNIF10; vil det sige at du ikke længere har problemet efter du er begyndt at kører på V-power?
Mvh. Steen Lauritzen
BMW 530e G30 - 2018 - Honda VF 750C
Ex: BMW 523i F10 - 2010 - BMW 523i LCI E60 - BMW 520 E39 - BMW 320i E30
Brugeravatar
SNIF10
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 102
Tilmeldt: fre 22. jan 2016 00:49
Navn: Søren Nielsen
By: Aalborg

Re: Periodiske små ryk fra motor

Indlæg af SNIF10 »

Jeps....jeg har ikke haft problemer indtil i dag, hvor den gule motorlampe begyndte at lyse og bilen lige pludselig ikke kørte på alle 6 cylindre. Så nu er bilen grounded indtil på søndag, hvor jeg skal have tester på.
Mvh. Søren Nielsen
BMW E60 523i 7/2007 LCI Tidl.
BMW F10 523i 5/2011
BMW G30 520D/2017
BMW G30 520i/2019
BMW G20 330i m sport/2020
Brugeravatar
z-upit.dk
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 317
Tilmeldt: man 6. apr 2009 10:25
Navn: Steen Lauritzen
By: Hillerød

Re: Periodiske små ryk fra motor

Indlæg af z-upit.dk »

Jeg har min egen Carly tester (kan stærkt anbefales; de bedste 700 kr jeg har givet ud i lang tid :TU2 ), jeg har ingen lysende motorlampe men kan udlæse en fejl Increased uneven running in shifts Code: 143101 , som umiddelbart handler om et ujævnt gearskifte. Jeg er 100% overbevist om, at den udlæste fejl er afledt og det faktiske problem (mærkeligt nok) ikke registreres i ODB’en.

Jeg er i gang med en større undersøgelse, da jeg ikke vil være henvist til at kører på bestemt benzin eller fylde dyre additiver i min bil og jeg har nu fundet en mekaniker der mener, at han har haft den fejl på en anden BMW før. Han mener at huske det er noget elektronik i motoren, men da det er noget tid siden han havde fejlen på en anden kundes bil, kunne han ikke lige helt huske løsningen. Han derfor lovet mig, at kikke sine arkiver igennem i weekenden for at finde den sag fra tidligere, så vi forhåbentlig kan finde en løsning.

Jeg skal nok vende tilbage og det må du også gerne gøre, specielt med hvilken fejlkode du får udlæst.
Mvh. Steen Lauritzen
BMW 530e G30 - 2018 - Honda VF 750C
Ex: BMW 523i F10 - 2010 - BMW 523i LCI E60 - BMW 520 E39 - BMW 320i E30
Brugeravatar
z-upit.dk
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 317
Tilmeldt: man 6. apr 2009 10:25
Navn: Steen Lauritzen
By: Hillerød

Re: Periodiske små ryk fra motor

Indlæg af z-upit.dk »

Nå, jeg har været på et nyt værksted i dag (hvor det faktisk virker som om de ved hvad de taler om) og lang historie kort: spolerne der sad i var uoriginale, de er nu blevet skiftet til originale. Allerede efter spolerne var blevet skiftet, kunne jeg mærke en tydelig ændring i motorgangen. Samtidig har jeg fået opdateret bilens software (fra ver. jan. 2010 til nyeste nov. 2016) og bilen kører helt anderledes.

Jeg er jo nok lige nød til at vente et par uger inden jeg dømmer fejlen for løst, men det tyder godt da jeg efter 70 km kørsel satte min Carly på bilen, var fejlen ikke kommet tilbage. :TU1
Mvh. Steen Lauritzen
BMW 530e G30 - 2018 - Honda VF 750C
Ex: BMW 523i F10 - 2010 - BMW 523i LCI E60 - BMW 520 E39 - BMW 320i E30
Brugeravatar
SNIF10
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 102
Tilmeldt: fre 22. jan 2016 00:49
Navn: Søren Nielsen
By: Aalborg

Re: Periodiske små ryk fra motor

Indlæg af SNIF10 »

Hej Steen (z-unit.dk)

Det lyder super godt. Min er hos bildoktoren nu og den fejl den udlæste på testeren var en fejl på 6. cylinder, som var identisk med en tændspole. Så den bliver skiftet. Det bliver så godt nok en uoriginal Købt ved (FTZ-reservedele), men stadigvæk en OEM del med 3 års garanti. Men hvis det fortsætter bliver jeg nødt til at få skiftet til original.

Min mekaniker mente godt nok, at det var overkill, at skifte alle 6 tændspoler på engang. Han mente, at hvis de nu kunne kører 1,2 eller 3 år mere var det bedre at vente.

Ja, det kunne godt være jeg skulle erhverve mig sådan en Carly. Har hørt en masse om dem og de er jo også ved at være med på beatet i forhold til F-modeller. Min software er pådateret til 2016.

Men lad mig endelig hører når der er gået et stykke tid om det har hjulpet. Hvad er prisen på originale tændspoler?
Mvh. Søren Nielsen
BMW E60 523i 7/2007 LCI Tidl.
BMW F10 523i 5/2011
BMW G30 520D/2017
BMW G30 520i/2019
BMW G20 330i m sport/2020
Keld
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 19
Tilmeldt: lør 21. maj 2016 12:05
Navn: Keld Andreasen
By: Solrød Strand

Re: Periodiske små ryk fra motor

Indlæg af Keld »

Jeg havde en del udfordringer med min e60'er fra 05 købt for godt et år siden med kun 65tkm på bagen. Efter softwareopdatering i Hvidovre og derfra konstant kørsel på V-Power kører den nærmest mere end fantastisk.

Opdateringen gav bedre brændstoføko, smidigere gang og blødere gearskifte (automat). Flushet gearkasse gør dette endnu bedre. Om V-Power giver lidt mere power oplever jeg subjektivt, men Faltuelt har skiftet af oktantal givet 1km/l mere i brændstoføko. Den øgede brændstoføko modsvarer den kr., som V-power er dyrere, når den nu ikke en sjældent gang er på tilbud. Men de pt 10% oveni i prisen er modsvaret af ca. 10% mere på literen og bliver benzinen dyrere end ca. 10kr literen tipper det yderligere til min fordel. Jeg har derfor konkluderet, at når prisen er den samme, så hellere en renere motor end med alm. 95 oktan.

Endelig kan nævnes at min e60'er nu konstant går længere på literen end opgivet og det både på langtur sydover med fuld oppakning og i dagligdagen med blandet kørsel. Det kan ikke mange nyere biler prale af!!
Mvh. Keld Andreasen
Pt. F20 118d aut. M-pack
Tidligere
E60 525i Steptr.
E30 325i 1986 Cabrio
E46 316i 2000
+ 15 andre biler
Brugeravatar
z-upit.dk
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 317
Tilmeldt: man 6. apr 2009 10:25
Navn: Steen Lauritzen
By: Hillerød

Re: Periodiske små ryk fra motor

Indlæg af z-upit.dk »

Tak for svar SNIF10. Jeg må nok sige, at min mekanikers anbefaling om 6 originale spoler, lyder for mig som en god ide. Dårlige spoler giver rigtige mange mystiske fejl på vores dyre og teknisk kompliceret biler. Personligt gider jeg ikke, at bilen kører andet end perfekt som nu en BMW skal gøre.

Jeg har kørt BMW i mange år og jeg er efterhånden kommet frem til, at jeg orker ikke uoriginale dele - jeg syntes ikke det giver andet end problemer. :evil: Jeg må desværre også sige, at min oplevelse er at der er MEGET langt imellem mekanikere, der rent faktisk ved hvad de tale om, når det kommer til BMW. :?

De originale spoler koster 550,-/stk og med 6 stykker, er det naturligvis mange penge. Omvendt man skifter jo heller ikke kun et tændrør og hvis en spole er defekt nu, hvad er sandsynligheden for at den næste går om lidt?

@Keld; jeg er helt med på softwareopdateringen er en go' ting, men den med V-power (og additiver i øvrigt) hopper jeg ikke på. Jeg føler mig overbevist om, det er "kejserens nye kælder". ;)

PS. Efter endnu en køretur igen i dag, har jeg udlæst 0 fejl :TU1
Mvh. Steen Lauritzen
BMW 530e G30 - 2018 - Honda VF 750C
Ex: BMW 523i F10 - 2010 - BMW 523i LCI E60 - BMW 520 E39 - BMW 320i E30
Brugeravatar
SNIF10
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 102
Tilmeldt: fre 22. jan 2016 00:49
Navn: Søren Nielsen
By: Aalborg

Re: Periodiske små ryk fra motor

Indlæg af SNIF10 »

Z-unit.dk......Nu har jeg hentet bilen og den kører fantastisk igen. Dog er jeg vidende om, at der kan gå en af de andre spoler, men umiddelbart afprøver jeg den uorginale spole og tager det som det kommer. Jeg har også fået skiftet alle 6 tændrør. Jeg gav kr. 235 for en uoriginal spole.

Du har ret. Det er ikke alle mekanikere, der er vidende om BMW og dens mekanik og det jeg hører er, at det faktisk også gælder et rigtigt BMW værksted. De får heller ikke altid ros.

Nå, men udover en spole og tændrør, knækkede min bagerste fjerdér faktisk samme dag, som pga dette krævede en sporing. Mekanikeren fandt også ud af at begge ophæng foran trængte til udskiftning, men nu kører den så også som nævnt perfekt igen.

Keld....Jeg er med på din vogn. Mere effekt og en smule længere på literen med V-power. Min kører også ca. 1 km længere pr. liter ved blandet kørsel. Derudover har jeg Shellkort, hvor hjeg får yderligere 20 øres rabat pr. liter (firmaaftale). Så jeg tror ikke det er en dyrere fornøjelse at køre på V-power. Så med en opdateret bil og V-power bliver det ikke bedre.

Husk nu den nye 5´er kommer på søndag d. 12 feb. I hvert fald hos BMW i Aalborg ;)
Mvh. Søren Nielsen
BMW E60 523i 7/2007 LCI Tidl.
BMW F10 523i 5/2011
BMW G30 520D/2017
BMW G30 520i/2019
BMW G20 330i m sport/2020
Brugeravatar
z-upit.dk
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 317
Tilmeldt: man 6. apr 2009 10:25
Navn: Steen Lauritzen
By: Hillerød

Re: Periodiske små ryk fra motor

Indlæg af z-upit.dk »

SNIF10 det er jo fint hvis du kan klare dig med de lidt billigere uoriginale. :) Jeg fortælle dig, at den forrige ejer af min bil har sat de uoriginale spoler i for bare 10.000 km siden, dem jeg så måtte skifte i forgårs. Uanset, så ved du nu hvor du skal lede, hvis bilen igen sætte momentant ud. :!:

Jeg har så også lige offeret mig en sporing og et automat-gearkasse-olie-service, så nu tænker jeg at alt er i "mint condition". :TU1

Til orientering er der kommet et service bulletin fra BMW i 2012, hvor den ellers vedligeholdelsesfrie gearkasse alligevel skal have service ved 120.000 km :?
Vedhæftede filer
2017-01-30 11.32.12.jpg
2017-01-30 11.32.12.jpg (493.27 KiB) Vist 4347 gange
Mvh. Steen Lauritzen
BMW 530e G30 - 2018 - Honda VF 750C
Ex: BMW 523i F10 - 2010 - BMW 523i LCI E60 - BMW 520 E39 - BMW 320i E30
Brugeravatar
SNIF10
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 102
Tilmeldt: fre 22. jan 2016 00:49
Navn: Søren Nielsen
By: Aalborg

Re: Periodiske små ryk fra motor

Indlæg af SNIF10 »

z-unit.dk.....Ja, nu prøver jeg lige med den her spole og ellers så skifter jeg til originalt. Den uoriginale spole må lige stå sin prøve. Men fedt du lige kunne sætte et punktum for de momentane ryk fra motoren.

Jeg fik lavet en gennemskylning af gearkassen efter jeg fik den hjem fra tyskland og det er ca. 20.000 km siden. Det vil jeg hellere ofre end alm. olieskift. Og især hvis man kan få lavet en god "Orange aftale" med en mekaniker, der har maskinen ;) . Uanset hvad skal den have en omgang for hver 80.000 til 100.000 km i min termologi. Jeg skifter også alm. olie og filter for hver 10.000 km.

Og lige en detalje i forhold til klimaanlægget, så sidder der nogle specielle studser på min N53 motor, som er en maskine, som åbenbart kun BMW har. I hvert fald i Aalborg. Her skulle jeg give. kr. 995 for rens, service og påfyldning af anlægget uanset mængde. Så det var faktisk en fair pris synes jeg. Det var ovenikøbet incl. vask, men den sparede de mig så for, da jeg også har lidt OCD i forhold til stand af bilens lak. De kunne godt se hvor god stand den var i, så helt automatisk kørte de den ikke i vaskehal. Det var da trods alt meget betænksomt :TU2 .

Nå, men den Carly. Er det sådan man kan læse koderne selv uden man skal have specielviden indenfor hvad de betyder?
Mvh. Søren Nielsen
BMW E60 523i 7/2007 LCI Tidl.
BMW F10 523i 5/2011
BMW G30 520D/2017
BMW G30 520i/2019
BMW G20 330i m sport/2020
Besvar