Hej
Jeg synes at min turbo er begyndt at larme. Biler er en F11 520dA km 119000. Jeg synes at jeg kan høre turboen mere og mere, men jeg ved også godt at når først man er blevet opmærksom på en lyd, så kan man høre den hele tiden. Jeg var en tur forbi BMW, men de mener ikke at der er noget galt. Men jeg synes bare ikke at jeg burde kunne høre turbo-lyd indefra kabinen. Når motoren er kold så er der en ekstra lyd nærmest som en støvsuger.
Idag var jeg en tur forbi Ketner i Aalborg. Her var deres turbo-mekaniker ikke videre meddelsom om hvad det kunne være. Han ville ikke med ud og høre den. Det kunne være alting. Samme sted talte jeg med en anden som var noget mere kundevenlig. Han lyttede til en lydfil jeg har af lyden og hans bud var at det måske var en utæthed. Og med 119000 km var det meget tidligt hvis turboen er på vej til at stå af.
Så nu vil jeg gerne høre jeres mening om lyden. Jeg håber at i kan afspille filen. (m4a)
Turbo hyler/suser
- Ole
- Meget Aktiv Bruger
- Indlæg: 252
- Tilmeldt: man 15. dec 2008 22:14
- Navn: Ole Schmidt Sørensen
- By: Aalborg
Turbo hyler/suser
- Vedhæftede filer
-
[Filtypen m4a er deaktiveret og kan ikke længere vises.]
Mvh Ole
2014 F31 330dA M-paket
1986 E30 325 i Cabriolet
2014 F31 330dA M-paket
1986 E30 325 i Cabriolet
- BoLarsen
- Senior Bruger
- Indlæg: 568
- Tilmeldt: lør 2. nov 2013 09:35
- Navn: Bo Sloth Larsen
- By: Frederikshavn
Re: Turbo hyler/suser
Jeg kan også høre min lidt når den er kold især. Den har osse gået 261.
Min erfaring som mekaniker er, at når det bare er en svag susen når motoren er iskold, og især her om vinteren, og lyden blir næsten utydelig når motoren bliver varm, så er der ingen ballade. Det er først hvis den blir permanent og udpræget tydelig, du har et problem.
Du er ikke i tvivl hvis du har en hylende turbo. Hyleriet er næsten altid relateret til de yderste spidser på bladende på kompressorsiden. Dem har jeg ihvertfald set flere gang, bukke bagover i forhold til rotationsretningen. Så HYLER den som en ulv med sennep i måsen. Du er slet ikke i tvivl.
Hvis det bare er en svag hvislen, som forsvinder når motoren blir varm, så no probs. Bare sørg for at skifte olie ved maks 20000 km og ellers servicer som normalt.
Min erfaring som mekaniker er, at når det bare er en svag susen når motoren er iskold, og især her om vinteren, og lyden blir næsten utydelig når motoren bliver varm, så er der ingen ballade. Det er først hvis den blir permanent og udpræget tydelig, du har et problem.
Du er ikke i tvivl hvis du har en hylende turbo. Hyleriet er næsten altid relateret til de yderste spidser på bladende på kompressorsiden. Dem har jeg ihvertfald set flere gang, bukke bagover i forhold til rotationsretningen. Så HYLER den som en ulv med sennep i måsen. Du er slet ikke i tvivl.
Hvis det bare er en svag hvislen, som forsvinder når motoren blir varm, så no probs. Bare sørg for at skifte olie ved maks 20000 km og ellers servicer som normalt.
Mvh. Bo Sloth Larsen
E60 525d 2004
E60 525d 2004
Re: Turbo hyler/suser
Den går kun på 4-cyl kan jeg høre, ej sorry
Jeg tror der er en lækage et sted. Føles den langsommere end normalt, eller mangler den kraft nogle steder i registeret?
Jeg tror der er en lækage et sted. Føles den langsommere end normalt, eller mangler den kraft nogle steder i registeret?
F11 530dA mit alles
- BoLarsen
- Senior Bruger
- Indlæg: 568
- Tilmeldt: lør 2. nov 2013 09:35
- Navn: Bo Sloth Larsen
- By: Frederikshavn
Re: Turbo hyler/suser
Så fik jeg hentet lydfilen
Den ringende tone i baggrunden er den lyd jeg omtaler, og den er ganske normal.
Fiselyden er ikke normal. Det er en utæthed, som jeg hører det.
Den ringende tone i baggrunden er den lyd jeg omtaler, og den er ganske normal.
Fiselyden er ikke normal. Det er en utæthed, som jeg hører det.
Mvh. Bo Sloth Larsen
E60 525d 2004
E60 525d 2004
- Ole
- Meget Aktiv Bruger
- Indlæg: 252
- Tilmeldt: man 15. dec 2008 22:14
- Navn: Ole Schmidt Sørensen
- By: Aalborg
Re: Turbo hyler/suser
Hej
Tak Simon for kommentaren om de manglende 2 cylindre
Bilen har ikke mærkbart mistet noget kraft, men selvfølgelig mærker jeg det ikke, hvis det er noget der sker gradvist.
Selv hyle-lyden fra turboen har været der længe, men ikke så tydelig som nu. Og nu er "støvsuger-lyden" så kommet.
Men jeg er glad for at høre at jeres bud er en utæthed. Så jeg må igang med at tjekke det.
Tak Simon for kommentaren om de manglende 2 cylindre
Bilen har ikke mærkbart mistet noget kraft, men selvfølgelig mærker jeg det ikke, hvis det er noget der sker gradvist.
Selv hyle-lyden fra turboen har været der længe, men ikke så tydelig som nu. Og nu er "støvsuger-lyden" så kommet.
Men jeg er glad for at høre at jeres bud er en utæthed. Så jeg må igang med at tjekke det.
Mvh Ole
2014 F31 330dA M-paket
1986 E30 325 i Cabriolet
2014 F31 330dA M-paket
1986 E30 325 i Cabriolet
- Ole
- Meget Aktiv Bruger
- Indlæg: 252
- Tilmeldt: man 15. dec 2008 22:14
- Navn: Ole Schmidt Sørensen
- By: Aalborg
Re: Turbo hyler/suser
Hej igen
Så har jeg lige haft hovedet nede i motorrummet. Den slange (11617810614) der går fra turboen og til intercooler sidder løs oppe på turboen. Jeg kan dreje den. Skal den kunne det? Jeg kan ikke bare hive den fra turboen.
Så har jeg lige haft hovedet nede i motorrummet. Den slange (11617810614) der går fra turboen og til intercooler sidder løs oppe på turboen. Jeg kan dreje den. Skal den kunne det? Jeg kan ikke bare hive den fra turboen.
Mvh Ole
2014 F31 330dA M-paket
1986 E30 325 i Cabriolet
2014 F31 330dA M-paket
1986 E30 325 i Cabriolet
- BoLarsen
- Senior Bruger
- Indlæg: 568
- Tilmeldt: lør 2. nov 2013 09:35
- Navn: Bo Sloth Larsen
- By: Frederikshavn
Re: Turbo hyler/suser
Nej, den skal gerne sidde fast. Der er nok 2 bars ladetryk på inde i slangen/røret.. Så nej, den skal du ikke kunne dreje, vil jeg da mene.
Mvh. Bo Sloth Larsen
E60 525d 2004
E60 525d 2004
- Mogensr
- Aktiv Bruger
- Indlæg: 68
- Tilmeldt: tors 8. aug 2013 12:58
- Geografisk sted: Aalborg SV
- Navn: Mogens Riis
- By: Aalborg SV
- Kontakt:
Re: Turbo hyler/suser
Slangen sidder med en lås, så den ikke ryger af og den skal kunne drejes.BoLarsen skrev:Nej, den skal gerne sidde fast. Der er nok 2 bars ladetryk på inde i slangen/røret.. Så nej, den skal du ikke kunne dreje, vil jeg da mene.
Holdes tæt af to kraftige o-ringe.
M.v.h. Mogens
F11 520d 2012
F11 520d 2012