Motorstyringsfejl

Alle 3'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Besvar
Brugeravatar
Maring
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 14
Tilmeldt: tors 26. jan 2012 07:46
Navn: Martin Nielsen
By: Aarhus

Motorstyringsfejl

Indlæg af Maring »

Hej!

Min kontrollampe for "motorstyringsfejl" har lyst et par gange af kort varighed med ca. en måneds mellemrum. Har erfaring for, at kontrollamper bare lyser mere og mere, hvis man ikke får gjort noget ved det - og der er jo altid en grund til, at de lyser. Har nu fået min lokale mekaniker til at udlæse fejlen og får følgende fejlkoder:

E4 blandingsafvigelse (bænk 2)
E3 blandingsafvigelse (bænk 1)

Har ikke selv så meget teknisk indsigt, men har fået at vide, at det med stor sandsynlighed kan være lambdasonden der enten er slidt eller bare trænger til at blive renset. Ellers kunne det måske være luftmassemåleren (oplever dog ikke ujævn tomgang). Ellers en fejl i VANOS reguleringen eller noget med O2 pre-cap/post-cap...

Min udfordring er, at jeg stadig har garanti på bilen, men ikke har den store tillid til stedet hvor jeg købte den. Har altså fået min lokale mekaniker til at udløse fejlen og først derefter kontaktet sælger og berettet om fejlen. Det der bekymrer mig lidt er, at sælgers umiddelbare kommentar var, at jeg bare skal have renset lambdasonden...

Bør de ikke tjekke den og måle på den? Og hvad bør de med udgangspunkt i ovenstående fejl tjekke og måle?

Synes iøvrigt den suger en del benzin. Kører blandet kørsel og ligger på en god dag omkring 10 km/l.

(E46 320i touring årgang 2000)
Martin Nielsen
530d Xdrive Touring 2015
Brugeravatar
Kurt
Super Star
Super Star
Indlæg: 1525
Tilmeldt: fre 9. mar 2007 09:55
Navn: Kurt Larsen
By: Odense

Re: Motorstyringsfejl

Indlæg af Kurt »

Velkommen til
Det er sjældent der meldes fejl pga. tilsodet lamda.. så som jeg ser det, er 1 eller flere defekte, men er de sodet til, kan en tur med rigtig frisk kørsel hjælpe, evt. kør en tur på 10 km kun i 3. gear, den skal op i omdr. for at fjerne evt. sod..
Mvh. Kurt
E39 520 1996 solgt

Volvo S40 2.4 2004
Brugeravatar
lund8200
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 334
Tilmeldt: tirs 13. apr 2010 20:07
Navn: Thomas Lund
By: Århus

Re: Motorstyringsfejl

Indlæg af lund8200 »

En normal fungerene motor skal ikke have renset sine lambdasonder, hvis de er sodet til er der en grund til det.
Jeg har lige kæmpet med min egen E39 som meldte noget hen ad samme fejl, jeg havde en defekt termostat som gjorde at bilen aldrig blev ordenligt varm, derfor sodede mine sonder til. Efter termostaten er skiftet og nogle friske køreture virker sonderne igen.
Læg mærke til at det er begge sonder, både bank 1&2 der er fejl på, altså må der være noget galt med din benzin/luft blanding.


Mvh. Thomas Lund
E39 523i/2.8
Brugeravatar
Maring
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 14
Tilmeldt: tors 26. jan 2012 07:46
Navn: Martin Nielsen
By: Aarhus

Re: Motorstyringsfejl

Indlæg af Maring »

Nu er det godtnok ved at være noget tid siden jeg startede denne tråd, men tænke at andre måske kunne få glæde af at høre løsningen på problemet...

Har fået skiftet indsugningsslange og vacumslange. De var begge møre og utætte. Efter de er blevet skiftet har fejlen ikke været der
Martin Nielsen
530d Xdrive Touring 2015
Brugeravatar
HenrikV
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 575
Tilmeldt: søn 28. feb 2010 18:14
Navn: Henrik V
By: Nordsjælland

Re: Motorstyringsfejl

Indlæg af HenrikV »

Det er ALTID fedt når folk vender tilbage med en update af problemet når det er løst, så "thumps up" herfra
Med venlig hilsen Henrik Veit
E70 X5 35d 2007
E39 530i Touring 2001
E39 528i Sedan 1998
Besvar