Bremserør udsk. E46 330d Touring

Alle 3'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Besvar
Brugeravatar
bmw entusiasten
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 45
Tilmeldt: ons 2. feb 2011 09:32
Navn: Kristoffer - INDSÆT EFTERNAVN
By: Fyn

Bremserør udsk. E46 330d Touring

Indlæg af bmw entusiasten »

Hej folkens.

Jeg står og skal have skiftet de to bagerste bremserør, da de er blevet lidt rustne.

- Er det en kæmpe operation, og skal jeg have tanken ned osv? :S

Nogen der har en opskrift eller nogle gode råd, inden jeg giver mig i kast med det.
Mvh. Kristoffer
BMW e60 530d Lci 09'
Brugeravatar
bay
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 203
Tilmeldt: man 23. nov 2009 21:52
Navn: Jens Bay
By: Skive

Re: Bremserør udsk. E46 330d Touring

Indlæg af bay »


Du skal ha udstødning og kardan ned, tanken behøver ikke at komme helt ned, men kan vippes et godt stykke når det andet er af.

Jeg har skiftet mange af dem på E46 og jeg bruger mellem 3,5 & 4,5 time på det. Har du ikke gjort det på en E46 før, så sæt en dag af til det.

Mvh. Jens Bay Jensen
///E34 M5 6 speed 1995 - E39 530da 2001
Brugeravatar
OleDupont
Moderator
Moderator
Indlæg: 3912
Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
Navn: Ole Dupont
By: Nordsjælland

Re: Bremserør udsk. E46 330d Touring

Indlæg af OleDupont »

Man kan da få godkendte bremserør i metermål og derved spare en del af de demonteringer
De bedste hilsner

Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Brugeravatar
bmw entusiasten
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 45
Tilmeldt: ons 2. feb 2011 09:32
Navn: Kristoffer - INDSÆT EFTERNAVN
By: Fyn

Re: Bremserør udsk. E46 330d Touring

Indlæg af bmw entusiasten »

Okay, det må jeg hellere sætte en dag af til. Jeg har aldrig pillet en kardan af, er det noget der er "lige" til, eller er det besværligt. Skal den spændes igen, med moment osv?

Kan jeg med fordel lave en krave på rørerne, så jeg slipper for at skifte dem hele vejen, da det kun er ca.5cm af dem, der er rustne. Eller er det ikke en holdbar løsning, og kan man evt. Overhovedet komme til med det forskellige værktøj osv?

Jeg har fundet en bremserørssæt, hos schmiedmann, er det evt. Noget jeg med fordel kan bruge, da jeg sjældent roder med bremserør, og ikke vil have for meget af det liggende. (Helt nede i bunden af siden)


http://www.schmiedmann.dk/3er_serien/E4 ... .htm#20271

Mange tak, for de hurtige svar.
Mvh. Kristoffer
BMW e60 530d Lci 09'
Brugeravatar
OleDupont
Moderator
Moderator
Indlæg: 3912
Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
Navn: Ole Dupont
By: Nordsjælland

Re: Bremserør udsk. E46 330d Touring

Indlæg af OleDupont »

Jeg fik det lavet på min E39 på et lille værksted, og det var til en brøkdel af prisen for bremserørene alene.

Men nu har jeg set prisen hos Schmiedmann, og det er godt nok biligt

Jeg tror ikke på løsningen med kun at udskifte det rustne stykke.

I modsætning til mine, ser bremserørssættet ud til at være fleksibelt, hvor de originale til E39 er i næsten 2 meter lange stive stykker.

Jeg ville kigge endnu engang under bilen og vurdere opgaven i forhold til, dit know-how. Kardanen ville jeg ikke være bange for at adskille, husk blot nye selvlåsende møtrikker.

På TIS er der lidt, men der vises rørene ikke rigtigt, men der er noget om bremseslangerne:

http://tis.spaghetticoder.org/e46/330d_ ... ake_lines/
De bedste hilsner

Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Brugeravatar
bmw entusiasten
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 45
Tilmeldt: ons 2. feb 2011 09:32
Navn: Kristoffer - INDSÆT EFTERNAVN
By: Fyn

Re: Bremserør udsk. E46 330d Touring

Indlæg af bmw entusiasten »

Jeg har besluttet, at skifte rørene hele vejen, da jeg mener det er den rigtige løsning.
Og har nu skaffet stumper til udskiftningen, og regner med at gå igang her i weekenden.

Har haft den på liften, og inspicerer arbejdet, som ser ud til at være en større operation, og jeg må hellere som nævnt, sætte en dag af til det.

Angående bremserørssættet, fra schmiedmann, er det som vist på billedet, 4 ruller med kobberrør, med krave og det hele.
Så bliver det spændende, at se om de passer i længden, da de skal bukkes temmelig nogle gange.

Jeg vender tilbage, med resultaterne, at operationen, når den forhåbentlig er veloverstået.
Mvh. Kristoffer
BMW e60 530d Lci 09'
Brugeravatar
OleDupont
Moderator
Moderator
Indlæg: 3912
Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
Navn: Ole Dupont
By: Nordsjælland

Re: Bremserør udsk. E46 330d Touring

Indlæg af OleDupont »

Hvis der er plads, er det en godt ide at bukke de nye rør efter de gamle, inden du afmonterer dem. Så ved du jo også allerede der, om de leverede rør er lange nok

God arbejdslyst!
De bedste hilsner

Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Brugeravatar
bmw entusiasten
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 45
Tilmeldt: ons 2. feb 2011 09:32
Navn: Kristoffer - INDSÆT EFTERNAVN
By: Fyn

Re: Bremserør udsk. E46 330d Touring

Indlæg af bmw entusiasten »

Så kom opdateringen, på min lille bremserørs udskiftning.

Så er projektet veloverstået, og gik nogenlunde, som jeg havde planlagt.

Det er godtnok en større operation, da det er svært tilgængeligt, mange at stederne.

Af med alle plast/alu skjolde under bilen, så det er til at komme til.

Ved at løsne midterlejet, på kardanen kunne jeg med lidt snilde komme til at vippe tanken så meget, at jeg kunne få de gamle rør ned og de nye på plads. Og derved undgå, at pille tank, kardan og håndbremsekabler af.

I motorrummet, var der heller ikke meget plads, og måtte skilde en del af afdæknings plasten ad, samt en del af ledningsnettet.

Bremseforstærkeren sidder nede i et "hul" sammen med omdeleren, og kunne kun med lidt tålmodighed og snilde komme til med løsne og monterer, rørerne med en kragefods nøgle og en skralde.

Så en udluftning, og så er den klar igen.

Man skal som nævnt nok sætte en dags tid af til det, da det er en større omgang, end man måske lige forventer.

Jeg lavede det alene, (bortset, fra udluftningen) Men det er nok nemmere, at være to. Men det kan lade sig gøre.

Bremserørene fra schmiedmann, passede fint i længden, og der står på rørene, hvilket hjul de passer til.

Brugte ca. 0,5 liter bremsevæske.

Det er også en god idé at kører tanken næsten tør, da den så er lidt nemmere at stå og "tumle" med.

Og mange tak for hjælpen, til jer der kommet med god og brugbar viden.

Håber det kan give lidt hjælp, og inspiration hvis der er andre der også skal have skiftet bremserør.
Mvh. Kristoffer
BMW e60 530d Lci 09'
Besvar