Efterfyldning af olie

Alle 3'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Besvar
Brugeravatar
kss
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 30
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 08:04
Navn: Kim Schmidt Sørensen
By: Aalborg

Efterfyldning af olie

Indlæg af kss »

Jeg står foran en sommerferie-tur til Italien 2*1800 km og vil selvfølgelig sikre mig at der er olie nok på motoren.
Iflg. oliepinden og indikator på min naviskærm, så er standen midt mellem højest og lavest. Jeg mener at have læst i instruktions-bog, at man IKKE skal efterfylde olie, før bilen selv beder om det ? Er der nogle der har kendskab til dette ?
Tidligere har jeg altid efterfyldt olie på mine biler, når standen begyndte at nærme sig minimum.
Til orientering er der 6000 km tilbage indtil jeg skal have foretaget olieskift.

Hilsen Kim
530 D Touring M-pakke (2012)
Brugeravatar
OleDupont
Moderator
Moderator
Indlæg: 3912
Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
Navn: Ole Dupont
By: Nordsjælland

Re: Efterfyldning af olie

Indlæg af OleDupont »

Hej Kim,

Hvem bestemmer? Mand eller maskine?

Fyld du blot op til max. Godt nok er din bil intelligent, men...

Med 6.000 km. tilbage ville jeg nok skifte olien.

God ferie
De bedste hilsner

Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Brugeravatar
E60Sim
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 488
Tilmeldt: fre 5. feb 2010 10:41
Navn: Simon Simonsen
By: København

Re: Efterfyldning af olie

Indlæg af E60Sim »

Vent med at efterfylde olie til bilen siger at du skal gøre det.

Jeg havde nok serviceret bilen inden turen, da en ren og frisk olie er rart for motoren. Du kan evt overveje at få foretaget et olieskift hos en Tysk BMW forhandler på vejen. Det tager ikke mere end 30 min og priserne er noget bedre end i DK.
F11 530dA mit alles :TU2
Brugeravatar
kss
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 30
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 08:04
Navn: Kim Schmidt Sørensen
By: Aalborg

Re: Efterfyldning af olie

Indlæg af kss »

Nu er jeg lige lidt forvirret - den ene siger "fyld bare op til max.", og den anden siger "vent indtil bilen siger den skal have olie" ??
Når den "kalder" på olie, er det så ikke "sidste udkald", eller er der stadig indlagt en margin ?

Hilsen Kim
530 D Touring M-pakke (2012)
Brugeravatar
E60Vest
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 911
Tilmeldt: man 27. sep 2010 16:27
Navn: B. Andersen
By: Vestjylland

Re: Efterfyldning af olie

Indlæg af E60Vest »

Hej Kim

Nu er det sådan at Ole kun mener det godt , men der er altså sket et par ændringer siden E53 modellen , men grundlæggende har han ret så længe vi ikke taler M-modeller

På mange af de nyere modeller er det sådan at man kan "overvåge" oliestanden via I-drive menüen , og hvis den "kalder" påmotorolie , så bare rolig , der er stadig en margen at løbe på , dog skal man hurtigst efter at den kommer op med den henvisning ( gul oliekande i displayet ) kontrollere oliestanden maunelt , der kunne jo være en anden årsag end lige langstrakt forbrug , evt. pludselig opstået utæthed mv.

Du kan roligt fylde efter op til maks. på din oliepind , hvis du måtte ønske dette forud for din ferietur sydpå , eller også vente til den enten selv "kalder" på en efterfyldning ( top op , tag evt. en liter med på ferieturen )eller køre videre til du når dit olieskifte interval ( service ), det er jo ikke sikkert den "mangler" noget inden da

Mvh.
E60Vest
Mvh. B.Andersen
E60Vest
Besvar