Vinterdæk, hvad skal man købe

Fotos, vis mig din bil
- alt hvad der ændre udseendet i forhold til "standard" -
Brugeravatar
z-upit.dk
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 317
Tilmeldt: man 6. apr 2009 10:25
Navn: Steen Lauritzen
By: Hillerød

Vinterdæk, hvad skal man købe

Indlæg af z-upit.dk »

Ved godt det ikke lige er sæson men:

Jeg skal bruge nogle vinterhjul. Jeg har overordnet den holdning at vinterhjul skal være så smalle som muligt og så høje i profilen som muligt. Dernæst har jeg ondt ved stålfælge da det ikke giver meget mening at have en lækker bil som ligner skod 3-4 md. om året.

Det har fået mig til at kikke lidt på T. Hansen (jeg ved godt det er et fy-ord) men de tilbyder relative pæne alu-fælge med vinterdæk til omkring 5-6000.

Så; hvor smalle dæk kan man montere på en E39'er? Og kender nogen kvaliteten af de dæk T. Hansen sælger?
Mvh. Steen Lauritzen
BMW 530e G30 - 2018 - Honda VF 750C
Ex: BMW 523i F10 - 2010 - BMW 523i LCI E60 - BMW 520 E39 - BMW 320i E30
Brugeravatar
LarsHansen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1965
Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 22:54
Navn: Lars Hansen
By: Arlöv
Kontakt:

Re: Vinterdæk, hvad skal man købe

Indlæg af LarsHansen »

Hej IGEN Steen


Jamen du monterer bare "15-dæk i samme størrelse som du kører på nu. Det er rigeligt til at du nok skal stå fast i den danske (og en del af den skånske) vinter. Du kan godt købe meget smalle hjul og det er sikkert rigtig godt når du kører i 20 cm. sne, men det har vi kun 1 døgn om året i Danmark, så hvorfor ligne en fætte Højben i en Citroën hele vinteren ?

Jeg kører selv, fra 1. dec. til 1. april, med "16 vinterdæk i standardstørrelse og er rigtig glad for det. Selv her i skåne hvor der stort set ikke bliver rydet for sne, andet end på motorvejene, er jeg aldrig kørt fast, og skulle det ske, er det sikkert fordi jeg har spillet smart og gjort noget dumt...


MVH. Lars H
Mvh. Lars
E39 540i Touring
Brugeravatar
Damgaard-530d
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 48
Tilmeldt: tors 16. okt 2008 18:50
Navn: Damgaard-530d M touring
By: Sæt venligst by eller område her

Re: Vinterdæk, hvad skal man købe

Indlæg af Damgaard-530d »

Jeg har et sæt org 16" alufælge med gode vinterdæk, og masser af mønster, som jeg nok ikke skal bruge mere, hvis det ku havde din interesse.
De er magen til dem på billede.
Brugeravatar
admin
Administrator
Administrator
Indlæg: 2867
Tilmeldt: tirs 19. maj 2015 10:26
Navn: Mogens Juhl
By: Viby Sjælland
Kontakt:

Re: Vinterdæk, hvad skal man købe

Indlæg af admin »

Hej

Dem kunne jeg godt være interesseret i!

Jeg sender dig en mail, så kan vi aftale nærmere!
Mvh

Mogens Juhl
http://5erbmw.dk/forum
BMW F45 225xe M-Sport - 2017
BMW F20 LCI 118ia M-Sport - 2018
BMW E36 Compact 316I - 1997
Brugeravatar
nillevang@hotmail.com
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 349
Tilmeldt: fre 23. jan 2009 15:59
Navn: Niels Lillevang Hansen
By: Flintemose (Næstved)
Kontakt:

Re: Vinterdæk, hvad skal man købe

Indlæg af nillevang@hotmail.com »

Jeg har kigget meget på vinterdæk her i løbet af vinteren til vores 523i touring. Den er nemlig monteret med Continental ContiWinterContact i størrelsen 225/60 15 og efter den her vinter er jeg overbevist:

De er ALT ALT for bredde!!!!!!!! De har simpelthen skøjtet rundt oven på sne og sjap (specielt den bræmme af snesjap der bliver på midten af vejbanen) hele vinteren og det har været noget rigtigt l**t og til tider decideret skræmmende.
På min 318ti sidder der Goodyear Ultragrip 195/65 15 og den har stået uendeligt meget bedre fast i alt slags vinterføre hele vinteren. Så når det engang bliver vinter igen ryger der altså nogle 205/65 15 af en god kvalitet på 5'eren.

Iøvrigt ville jeg holde mig væk fra Thansen og deslige, alle dæktest viser at der er klasser forskel på de anerkendte mærker og forskellige kineserdæk (Ling-Long, Kenda, StarPerformer, Wanli, Nankang, osv.)

Se evt herunder for en fdmtest af vinterdæk:

http://www.fdm.dk/public/biler/driftogv ... 95/195.htm

Og endnu engang mht bredde af vinterdæk; i det danske vinterføre har vi rigtigt meget sjapsplat og i den slags er det efter min overbevisning smalle dæk der er det eneste der duer. Det er rigtigt nok at bredde dæk har mest greb på rigtigt hårdtkørt is og sne, men hvor tit har vi det her i lige-omkring-frysepunktet-Danmark?

Mvh Niels


Mvh. Niels Lillevang Hansen
1999 BMW E39 523i Touring ETA
Brugeravatar
z-upit.dk
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 317
Tilmeldt: man 6. apr 2009 10:25
Navn: Steen Lauritzen
By: Hillerød

Re: Vinterdæk, hvad skal man købe

Indlæg af z-upit.dk »

Jeg ville også gerne ned under 200 i breden. Jeg havde en 320'er for nogle år tilbage og husker hvordan den skred ud med det mindste rim på vejen så...

Så der er ikke noget i vejen for at gå ned i en 15" eller 16" for at få de smallere dæk? Det syntes ikke muligt at komme under 215 på 17"

Mht. T. Hansen, så forhandler de også både Continental og Michelin og ingen af der kiniserdæk der er er nævnt i FDMs test forhandles T. Hansen. Jeg er helt klar over at T. Hansen ER og bliver dårlig stil men jeg er mere på jagt efter nøgtern erfaringer end subjektive holdninger. SÅ; er der nogen der har erfaringer med (vinter)dæk fra T. Hansen?
Mvh. Steen Lauritzen
BMW 530e G30 - 2018 - Honda VF 750C
Ex: BMW 523i F10 - 2010 - BMW 523i LCI E60 - BMW 520 E39 - BMW 320i E30
Brugeravatar
Damgaard-530d
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 48
Tilmeldt: tors 16. okt 2008 18:50
Navn: Damgaard-530d M touring
By: Sæt venligst by eller område her

Re: Vinterdæk, hvad skal man købe

Indlæg af Damgaard-530d »

Jeg har kørt hele vinteren på 225/55/16, og en del i sverige, hvor det jo har været noget mere sne og sjap, og jeg har på intet tidspunkt erfaret de problemer, tro det kommer meget! An på hvilken dæk men køre med, hvis de kan smide sneen af, så spiller bredden ikke nogen rolle, og ville ikke anbefale, at smide alt for smalle dæk på så stor og tung bil.
Brugeravatar
nillevang@hotmail.com
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 349
Tilmeldt: fre 23. jan 2009 15:59
Navn: Niels Lillevang Hansen
By: Flintemose (Næstved)
Kontakt:

Re: Vinterdæk, hvad skal man købe

Indlæg af nillevang@hotmail.com »

Med hensyn til bredden er min erfaring at de bredde hjul kører ovenpå sneen (specielt sjap) og at de smalle hjul skærer sig ned til fast grund. Som sagt var det min helt klare oplevelse af forskellen mellem vores to bmw'er, som i parentes bemærket begge er udstyret med mærkedæk at de smalle var markant mere stabile. Med hensyn til de konkrete erfaringer men kineserdæk kan jeg ikke hjælpe dig, blot sige at ALLE test af dæk jeg har set de sidste ti år viser at der en klar sammenhæng mellem pris og kvalitet. Men hvis de forhandler Continental og Michelin kan du jo bare vælge dem; så kan jeg i hvert fald ikke se noget problem i det - du kan jo altid bare lade være at vise kvitteringen


Mvh. Niels Lillevang Hansen
1999 BMW E39 523i Touring ETA
Brugeravatar
97746117
Super Star
Super Star
Indlæg: 1004
Tilmeldt: ons 12. nov 2008 20:45
Navn: Peter Kibsgaard
By: Sundby Mors

Re: Vinterdæk, hvad skal man købe

Indlæg af 97746117 »

min erfaring er at continental larmer væsentlig mindre end michelin.
Mvh. Peter Kibsgaard
1 stk. E66 730ld individual `07, 2 stk. E39 525tds touring aut.´98, 1 stk. Toyota MR2 turbo´85, 1 stk. VW beach buggy´70
Tidl. Toyota Corolla van 1,8d turbo´86, Mazda mx5´90, BMW E34 525 tds van´95
Brugeravatar
z-upit.dk
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 317
Tilmeldt: man 6. apr 2009 10:25
Navn: Steen Lauritzen
By: Hillerød

Re: Vinterdæk, hvad skal man købe

Indlæg af z-upit.dk »

Jeg binder lige en sløjfe på denne tråd: Jeg var hos T. Hansen og det tilbød mig nogle 17" alufælge med Nokian dæk til 8.250,- inkl montering og afbalancering.

Jeg syntes også lige jeg ville se, hvad vores lokale QuickPot kunne tilbyde og til min store overraskelse, kunne jeg få 4 alufælge med Michelin Alpin A3 205/55R 16" for kun 6.590,-, alt inkl.

Nokian er sikkert fine dæk men Michelin er nok lige en klasse bedre og med 1.700 sparet, var valget ikke så svært.
Mvh. Steen Lauritzen
BMW 530e G30 - 2018 - Honda VF 750C
Ex: BMW 523i F10 - 2010 - BMW 523i LCI E60 - BMW 520 E39 - BMW 320i E30
Besvar