Sprunget knastkæde

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Brugeravatar
Mlyng
Ny bruger
Ny bruger
Indlæg: 2
Tilmeldt: søn 21. sep 2014 09:06
Navn: Michael Lyngkilde
By: Køge

Sprunget knastkæde

Indlæg af Mlyng »

Jeg melder mig i koret af dem der har oplevet en sprunget knastkæde på N47 motoren.
Min 520d LCI 2008 gjorde det i sidste uge.
Jeg er klar over at det er en større reparation og har søgt efter en løsning. I min søgen er jeg faldet over "Motorenprofi" i Bielefeldt. De har tilsyneladende en fornuftig løsning, hvor de renoverer den eksisterende motor med nye dele til en fornuftig pris. Er der nogen herinde der har kendskab til eller erfaring med "MotorenProfi"?


Mvh. Michael Lyngkilde
E60 520d LCI 2008
Brugeravatar
ST
Super Star
Super Star
Indlæg: 1246
Tilmeldt: fre 16. jan 2009 22:07
Navn: ST (Semir Tesnjak)
By: Vejle

Re: Sprunget knastkæde

Indlæg af ST »

Så tilslutter du dig hermed også koret af uheldige BMW diesel ejer . Synes godt nok der er mange alvorlige fejle på diesel motorerne end på benzin modellerne.

Jeg har desværre ingen erfaring men efter lidt googling har jeg fundet frem til at det skulle være en meget seriøst og erfaren virksomhed.

http://ww.w.audiclub.dk/forum/viewtopic ... 2fd67ea420
Mvh. Semir Tesnjak
E61 525d 1/2008
E61 530d 7/2004 Tidl. bil
E60 520i 8/2004 Tidl. bil
E39 523i 4/1999 Tidl. bil
Brugeravatar
BoLarsen
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 568
Tilmeldt: lør 2. nov 2013 09:35
Navn: Bo Sloth Larsen
By: Frederikshavn

Re: Sprunget knastkæde

Indlæg af BoLarsen »

Det er vist et generelt problem på lige den maskine... Ikke diesler generelt..
Mvh. Bo Sloth Larsen
E60 525d 2004
Brugeravatar
BoLarsen
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 568
Tilmeldt: lør 2. nov 2013 09:35
Navn: Bo Sloth Larsen
By: Frederikshavn

Re: Sprunget knastkæde

Indlæg af BoLarsen »

Må man spørge hvad bilen har kørt ?
Mvh. Bo Sloth Larsen
E60 525d 2004
Brugeravatar
Mlyng
Ny bruger
Ny bruger
Indlæg: 2
Tilmeldt: søn 21. sep 2014 09:06
Navn: Michael Lyngkilde
By: Køge

Re: Sprunget knastkæde

Indlæg af Mlyng »

Hej Bo,
Den har gået 268.000


Mvh. Michael Lyngkilde
E60 520d LCI 2008
Brugeravatar
kjeld1983
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: lør 15. jan 2011 17:32
Navn: Kjeld Callesen
By: Bylderup-Bov

Re: Sprunget knastkæde

Indlæg af kjeld1983 »

Jeg har været lige så heldig med min motor.
Det er en E-60 530xd Lci model 21.08.2007
CT69767 ca. 300.000 km.
Det er ikke kun din model det sker for. Nærmer de sig 300.000 km, er man ikke sikker mere på, hvad der kan ske når man kører hjemme fra. "gamle BMW der har gået mere end 250.000 km, skal man holde sig langt væk fra.
Jeg fik tilbud på rep. med brugt motor, på 78.000 kr. Brugte i stedet selv ca. 4 uger i garagen med at skifte til anden motor købt i Tyskland (82.000 km) og ca. 30000 kr., inden jeg kørte igen.
MEN:
En fantastisk bil, der igen kører som en drøm.


Mvh. Kjeld Callesen
530xd 2007
Takenobu
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 772
Tilmeldt: ons 11. mar 2009 14:13
Geografisk sted: Amager
Navn: Peter T.
By: Amager

Re: Sprunget knastkæde

Indlæg af Takenobu »

Er dette mon også et problem på M57'eren?
Mvh. Peter
BMW E60 LCI 525d 2007
Brugeravatar
97746117
Super Star
Super Star
Indlæg: 1004
Tilmeldt: ons 12. nov 2008 20:45
Navn: Peter Kibsgaard
By: Sundby Mors

Re: Sprunget knastkæde

Indlæg af 97746117 »

jeg har også m57d motor, så jeg lytter lige med
Mvh. Peter Kibsgaard
1 stk. E66 730ld individual `07, 2 stk. E39 525tds touring aut.´98, 1 stk. Toyota MR2 turbo´85, 1 stk. VW beach buggy´70
Tidl. Toyota Corolla van 1,8d turbo´86, Mazda mx5´90, BMW E34 525 tds van´95
Brugeravatar
E60Sim
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 488
Tilmeldt: fre 5. feb 2010 10:41
Navn: Simon Simonsen
By: København

Re: Sprunget knastkæde

Indlæg af E60Sim »

Det er relativt få 30d motorer den er sprunget på.

@Kjeld Callesen - jeg kan se din har kørt som taxa. Måske har din motor fået en del tæsk...

Fedt nok, at du selv skiftede den.
F11 530dA mit alles :TU2
Brugeravatar
BoLarsen
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 568
Tilmeldt: lør 2. nov 2013 09:35
Navn: Bo Sloth Larsen
By: Frederikshavn

Re: Sprunget knastkæde

Indlæg af BoLarsen »

Jeg har en fornemmelse af at en del af grunden ligger i de lange olieskifteintervaller.. Og de slagger/snask der dannes over tid.. De knækkede knastkæder skyldes (mig bekendt) en defekt kædestrammer, som ikke strammer kæden helt op, før olietrykket er oppe under koldstart.

Min tanke var at strammeren måske sidder lidt fast i den oliesnask der med tiden er "brændt" fast i den, og er skyld i det kæderasleri, som så skyldes at kæden til sidst rykkes over.


Lige nøjagtigt biler med dieselmotor som bruges til taxakørsel er ULTRAhårde ved olien og sviner olien med snask og gamle forbrændingsrester hurtigere end selvsamme biler der bruges til alm Hr. Jensen kørsel..


Jeg anbefaler alle at bruge en olierens for min. hver 100000 km på en diesel. Jeg har flere gange fået stortikkende ventilløftere til at holde bøtte igen ved brug af olierens ifb med olieskift.

Hvis de tikkende ventilløftere skyldes noget der kan renses ud med en olierens, så kan selvsamme "noget" også være skyld i en tilsnasket knastkædestrammer. Og så har vi balladen.


Det skader ikke at gøre det, og behandlingen koster 150 kr ekstra ifb med olieskift.


Jeg ved ikke med sikkerhed om de knækkede kæder skyldes de her ting jeg omtaler, jeg kan bare se at de knækkede kæder er sket ved biler der har omkring 200000 km i benene, og jeg vil næsten med 99% sikkerhed mene at olien i de bilers levetid ikke er skiftet før servicetælleren tænder, dvs. med ret lange intervaller.

De biler jeg har været med til at få de ventilløftere til at holde bøtte igen, er også med ca samme kmtal. og igen med biler hvor olien er skiftet med 30000 km intervaller (jeg holder på maks 20000)
Mvh. Bo Sloth Larsen
E60 525d 2004
Besvar