Er det noget lort at gøre selv ?
Jeg ved der skal lige special værktøj til, men svinghjul-holder og knastholder koster ikke det vilde.
Men det med timing af kæder er jeg meget i tvivl om
Min far er mekker, som jeg skal lave det med hvis det er, men han kender intet til bmw
Skift af toppakning på m52
Skift af toppakning på m52
Mvh. Jesper
E39 528i
- lund8200
- Meget Aktiv Bruger
- Indlæg: 334
- Tilmeldt: tirs 13. apr 2010 20:07
- Navn: Thomas Lund
- By: Århus
Re: Skift af toppakning på m52
Hvis den har været kørt varm kan den nemt trække gevindene ud af blokken når du spænder topstykket.
Mvh. Thomas Lund
E39 523i/2.8
Re: Skift af toppakning på m52
Den var oppe i det røde felt i omkring 2-3 minutter
Mvh. Jesper
E39 528i
Re: Skift af toppakning på m52
Er du sikker på at toppakningen er gået..?? at det måske ikke bare er vandpumpen der er stået af..??
Mvh. Kurt
E39 520 1996 solgt
Volvo S40 2.4 2004
E39 520 1996 solgt
Volvo S40 2.4 2004
Re: Skift af toppakning på m52
Synes den røg rigelig hvid en dag på vej hjem fra arbejde, nå det kunne være toppakningen var gået efter at have udluftet kølersystemet forkert (havde skiftet knastføler).
Kørte så en længere tur (30 min), kiggede om det røg hvid på turen, men ku ik rigtig se noget. Tjekkede så olien da jeg kom frem og det var ret remolade-agtig i oliedækslet.
Så meget kondens kan der vel heller ikke gemme sig ?
Nogen sikker måde at teste det på ? (Bortset fra den co2 tester fra bmw til 860kr)
Kørte så en længere tur (30 min), kiggede om det røg hvid på turen, men ku ik rigtig se noget. Tjekkede så olien da jeg kom frem og det var ret remolade-agtig i oliedækslet.
Så meget kondens kan der vel heller ikke gemme sig ?
Nogen sikker måde at teste det på ? (Bortset fra den co2 tester fra bmw til 860kr)
Mvh. Jesper
E39 528i
Re: Skift af toppakning på m52
Få endeligt trykprøvet topstykket hvis du tager det af.
Det er både pengene og besværet værd.
En toppakning kan lække på flere måder og jeg skal prøve at give mine bud her :
1 - Mellem cylindre -> dårlig motorgang.
2 - Cylinder til kølekanal -> bobler i kølesystem og evt dårlig koldstart da der kan forekomme vand i en cylinder.
3 - Kølesystem <-> oliekanal -> vand i olie og olie i vand.
Hvis topstykket er revnet vil det lign eksempel 3.
Det er både pengene og besværet værd.
En toppakning kan lække på flere måder og jeg skal prøve at give mine bud her :
1 - Mellem cylindre -> dårlig motorgang.
2 - Cylinder til kølekanal -> bobler i kølesystem og evt dårlig koldstart da der kan forekomme vand i en cylinder.
3 - Kølesystem <-> oliekanal -> vand i olie og olie i vand.
Hvis topstykket er revnet vil det lign eksempel 3.
Mvh. Jan Ladefoged
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 årg 1984 i 11år
E30 320/325 årg 1989 i 3år
E39 523/528 årg 1996 i 6år
E39 523iA årg 1999 i 1/2år
E61 523i årg 2006 i 4år.
F36 420d årg 2015 i 5mdr -> Solgt !
Bye bye BMW
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 årg 1984 i 11år
E30 320/325 årg 1989 i 3år
E39 523/528 årg 1996 i 6år
E39 523iA årg 1999 i 1/2år
E61 523i årg 2006 i 4år.
F36 420d årg 2015 i 5mdr -> Solgt !
Bye bye BMW
Re: Skift af toppakning på m52
Meget nomalt at kodens sætter sig på oliedækslet på motor der kører små ture + morfarkørsel så dette er IKKE en garanti for defekt toppakning, men sidder det på oliepinden er det en anden sag.. Som Jan skriver af eksembler, så har den start problemer..?? går den fint i tomgang..?? bliver den for varm i tomgang..??
Mvh. Kurt
E39 520 1996 solgt
Volvo S40 2.4 2004
E39 520 1996 solgt
Volvo S40 2.4 2004
- lund8200
- Meget Aktiv Bruger
- Indlæg: 334
- Tilmeldt: tirs 13. apr 2010 20:07
- Navn: Thomas Lund
- By: Århus
Re: Skift af toppakning på m52
M52érne revner typisk som eksempel 2 Jan beskriver. Har da smidt et par stykker på skrotpladsen efterhånden.
Mvh. Thomas Lund
E39 523i/2.8
Re: Skift af toppakning på m52
Kurt: Allerede da du stillede spørgsmålstegn ved om toppakningen nu også var gået kunne jeg lide dig
Den har nemlig kørt mange små ture, og jeg kører ret ofte morfar kørsel. Olien på oliepinden er meget olie-farvet, og da det er ret ny olie er den lidt lys så er ik 100% sikker der. Men meget tegner sig til at det er de mange små ture og morfar kørslen der måske giver den kondens i oliedækslet. Smider lige et billede op
Den har nemlig kørt mange små ture, og jeg kører ret ofte morfar kørsel. Olien på oliepinden er meget olie-farvet, og da det er ret ny olie er den lidt lys så er ik 100% sikker der. Men meget tegner sig til at det er de mange små ture og morfar kørslen der måske giver den kondens i oliedækslet. Smider lige et billede op
Mvh. Jesper
E39 528i
Re: Skift af toppakning på m52
Mvh. Jesper
E39 528i