Airbaglampe

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Brugeravatar
plpoulsen
Super Star
Super Star
Navn: Per Legarth
By: Randers

Re: Airbaglampe

Indlæg af plpoulsen »

Jeg tænkte ikke så meget på en fejludlæsning men mere på at få en udlæsning af datalisten så man kan se om airbagstyreenheden ser det som der sidder en person i sædet. Det er jo ikke ligefrem en del der er godkendt af BMW som du montere. I tilfælde af svigt i det kredsløb som du montere er du så 100% sikker på det vil udløse en fejl der tænder airbaglampen eller kan den risikere bare at få styreenheden til at tro der ikke sidder nogen i sædet?

Jeg ville ihvertfald have mine betænkligheder ved at montere noget uoriginalt på et sikkerhedssystem, især når det er så enkelt at kode det om så den slet ikke bruger sædeerkendelsesmåtten men fyre airbag af uanset om der sidder en i sædet eller ej. Det kan man ihvertfald stole på for det er jo en feature BMW har lagt i styreenheden.

Ved også at der er nogen steder man frakobler airbag ved at tage stikket ud af airbaggen og montere en modstand i stikket så airbagen tror der stadig er monteret en airbag og derfor ikke tænder lampen. Men problemet er at hvis det ikke er en trådviklet modstand så kan den risikere at brænde over når airbag blive forsøgt udløst og derved kan man risikere at systemet fejlmelder og ikke affyrere de resterende airbags der ellers skulle affyre.
Mvh. Per

Mail: per@carwizard.dk
Brugeravatar
97746117
Super Star
Super Star
Navn: Peter Kibsgaard
By: Sundby Mors

Indlæg af 97746117 »

hvordan ser en trådviklet modstand ud ? jeg skal nemlig ha frakoblet airbag i varevognen, pga barnestol.....
Mvh. Peter Kibsgaard
1 stk. E66 730ld individual `07, 2 stk. E39 525tds touring aut.´98, 1 stk. Toyota MR2 turbo´85, 1 stk. VW beach buggy´70
Tidl. Toyota Corolla van 1,8d turbo´86, Mazda mx5´90, BMW E34 525 tds van´95
Brugeravatar
pfingstl
Senior Bruger
Senior Bruger
Navn: Jens Pfingstl
By: Gentofte

Indlæg af pfingstl »

Har lige skiftet føler i sædet på en E46.

Når først man finder ud af at få bunden af er det ikke så slemt.

Bunden skal af og de mange ringe der holder betrækket på plads skal åbnes så betrækket kan fjernes og føler måtten bliver fritlagt. Den er limet på et par steder og på den nye måtte er der et par strimler som på et stykke plaster og så sidder den der,

Det tog vel 1-1,5 time

Bagefter nulstilles fejlkoderne

Jens
Mvh. Jens Pfingstl
F11
Brugeravatar
plpoulsen
Super Star
Super Star

Indlæg af plpoulsen »

Frakobling af airbag front og side airbag i passagersiden og frakobling af sideairbag bag kan gøres med tester, så der er ingen grund til at begynde at skille bilen ad for det. Og så er du sikker på det hele virker efter hensigten i tilfælde af uheld.
Mvh. Per

Brugeravatar
plpoulsen
Super Star
Super Star

Indlæg af plpoulsen »

Sådan kan en trådviklet modstand se ud. Grunden til det skal være en trådviklet modstand er pga den høje effekt når en airbag bliver affyret. Den udløses ved der sendes en strøm på 7 Ampere og det kan en "almindelig" modstand ikke klare og risikere derved at brænde over og derved risikere man airbagsystemet bliver afbrudt og slet ikke udløser nogen airbags.

Det er faktisk også derfor BMW anbefaler man skifter hele ledningsnettet til de affyrede airbags da de jo i realiteten er for tynde til en strøm på 7 ampere og kan risikere ha' taget skade. Men der er forsikringsselskaberne af en anden opfattelse og man nøjes med at se om der er nogen synlig skade på kablerne. Må være noget med at spare penge? Hvilket jeg personligt synes er et dumt sted at spare da det i sidste ende kan være det system der betyder forskellen mellem liv eller død
Mvh. Per

Brugeravatar
HrE39
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Navn: Hr39 (Thomas)
By: Gilleleje

Indlæg af HrE39 »

Så er komponenter i hus. Jeg er dog ikke sikker på ledningsfarver til sædeføler. Er her nogle der ved hvad farverne er?
BMW 540I
Brugeravatar
97746117
Super Star
Super Star

Indlæg af 97746117 »

blå og hvid. husk at vende rigtigt, tjek autopower.se der er billeder
Mvh. Peter Kibsgaard
1 stk. E66 730ld individual `07, 2 stk. E39 525tds touring aut.´98, 1 stk. Toyota MR2 turbo´85, 1 stk. VW beach buggy´70
Brugeravatar
HrE39
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger

Indlæg af HrE39 »

Jeg er nemlig lidt i vildrede. Ved nemlig at der skal være en blå og en hvid. Men kan ikke få øje på nogle i de farver.
BMW 540I
Brugeravatar
97746117
Super Star
Super Star

Indlæg af 97746117 »

der er en sort boks, helt tilbage under sædet, på størrelse med en tændstikæske, den klikker du lige af, der finder du en hvid stik, med de to ledninger, der går op under betrækket bagerst på sædet.....
Mvh. Peter Kibsgaard
Brugeravatar
HrE39
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger

Indlæg af HrE39 »

Jeg tror jeg er på rette spor. Dog er mine ledninger i farverne et stk blå/hvid et stk hvid/gul??? Det må vel være dem?? Og der løber en brun stel går jeg ud fra??
Lyder det rigtigt. Peter.
BMW 540I
Besvar