Jeg er løbet ind i et problem med min F11 535d fra 2014 som tilsyneladende er problematisk at løse.
Bilen kører upåklageligt, men motorlampen lyser. I perioder hvor det er køligt, kan det være at den går ud, men kommer tilbage igen.
Koden som den lægger er 290900 Air mass system: Measured air mass too high.
Det som lidt er problemet, er at der er en hel del ting som kan udløse fejlkoden. Jeg har haft den til en mekaniker (som i øvrigt er godt bekendt med BMW, om end han laver flere mærker). Jeg har brugt denne mekaniker en del, da han indtil nu har ramt plet ift. korrekt diagnose hver gang. Det er dog ikke gået helt glat denne gang, og jeg forstår at de næste træk kommer til at bære præg af gætterier snarere end at finde årsagen.
Følgende er forsøgt:
EGR ventilen er udskiftet
Exhaust back pressure sensor 13628507634 er udskiftet
Ladetrykssensoren som sidder i indsugsningsmanifolden 13627804742 er udskiftet
For info er EGR køleren skiftet efter indkaldelse fra BMW for ca. 1-2 år siden.
Bilen har kørt 205.000 km.
Er der nogen som kender en mekaniker, som har den fornødne indsigt til at lave en korrekt diagnose?
Fejl 290900 Air mass system
- 640Poststreet
- Meget Aktiv Bruger
- Indlæg: 253
- Tilmeldt: tors 19. apr 2012 20:48
- Navn: Jens Ostenfeld
- By: Allerød
Fejl 290900 Air mass system
Mvh. Jens Ostenfeld
F11 535d Touring 2014
E39 520d Touring 2001
F11 535d Touring 2014
E39 520d Touring 2001
Re: Fejl 290900 Air mass system
Kender ikke lige en mekaniker der kan lave en diagnose, ud over, at et BMW værksted burde kunne se det på deres tester og burde vide hvad det er.
Man jo også gætte mit gæt ville så være partikelfilter, da trykket er for højt og den måske ikke kan komme af med det igen, ordentligt.
Er den chippet..??
Man jo også gætte mit gæt ville så være partikelfilter, da trykket er for højt og den måske ikke kan komme af med det igen, ordentligt.
Er den chippet..??
Mvh. Kurt
E39 520 1996 solgt
Volvo S40 2.4 2004
E39 520 1996 solgt
Volvo S40 2.4 2004
- 640Poststreet
- Meget Aktiv Bruger
- Indlæg: 253
- Tilmeldt: tors 19. apr 2012 20:48
- Navn: Jens Ostenfeld
- By: Allerød
Re: Fejl 290900 Air mass system
Hej Kurt,
Den er ikke chippet, og den står fuldt originalt.
Ja, det kunne måske være DPF'en men måske alligevel ikke, for askeniveauet er normalt, og den regnenerer som den skal, og trække umiddelbart fint.
Mit gæt - som også blot er et gæt - med inspiration efter hvad jeg har læst rundt omkring - er at der er en utæthed hvor der bliver suget falsk luft ind, som giver en uoverensstemmelse mellem målt og beregnet tryk. Der skulle sidde en plasticslange som går ind i indsugningen på turboen. Denne plasticdel sidder et varmt sted, og bliver sprød og revner med tiden, og kan give fejlen, forlyder det. Men jeg kan desværre ikke komme til denne del uden at skulle skille det hele ad.
Den er ikke chippet, og den står fuldt originalt.
Ja, det kunne måske være DPF'en men måske alligevel ikke, for askeniveauet er normalt, og den regnenerer som den skal, og trække umiddelbart fint.
Mit gæt - som også blot er et gæt - med inspiration efter hvad jeg har læst rundt omkring - er at der er en utæthed hvor der bliver suget falsk luft ind, som giver en uoverensstemmelse mellem målt og beregnet tryk. Der skulle sidde en plasticslange som går ind i indsugningen på turboen. Denne plasticdel sidder et varmt sted, og bliver sprød og revner med tiden, og kan give fejlen, forlyder det. Men jeg kan desværre ikke komme til denne del uden at skulle skille det hele ad.
Mvh. Jens Ostenfeld
F11 535d Touring 2014
E39 520d Touring 2001
F11 535d Touring 2014
E39 520d Touring 2001
Re: Fejl 290900 Air mass system
Hej Jens.
Det er måske ikke helt dårlig tænkt, kan du ikke skille det af..?? var måske en idë at bruge en dag på det
Det er måske ikke helt dårlig tænkt, kan du ikke skille det af..?? var måske en idë at bruge en dag på det
Mvh. Kurt
E39 520 1996 solgt
Volvo S40 2.4 2004
E39 520 1996 solgt
Volvo S40 2.4 2004
- 640Poststreet
- Meget Aktiv Bruger
- Indlæg: 253
- Tilmeldt: tors 19. apr 2012 20:48
- Navn: Jens Ostenfeld
- By: Allerød
Re: Fejl 290900 Air mass system
Hej Kurt
Jeg synes at det er for meget at gå i kast med, uden sikkerhed for at det fører til noget. Jeg har fået tid på et KOED værksted her den 28ende i håb om at få det diagnostiseret. Så må vi se.
Jeg skal nok vende tilbage, når jeg ved mere.
Jeg synes at det er for meget at gå i kast med, uden sikkerhed for at det fører til noget. Jeg har fået tid på et KOED værksted her den 28ende i håb om at få det diagnostiseret. Så må vi se.
Jeg skal nok vende tilbage, når jeg ved mere.
Mvh. Jens Ostenfeld
F11 535d Touring 2014
E39 520d Touring 2001
F11 535d Touring 2014
E39 520d Touring 2001
- 640Poststreet
- Meget Aktiv Bruger
- Indlæg: 253
- Tilmeldt: tors 19. apr 2012 20:48
- Navn: Jens Ostenfeld
- By: Allerød
Re: Fejl 290900 Air mass system
Hej Kurt,
Det ser ud til at problemet er løst, men det blev desværre lidt som forventet en større omgang.
Fejlen er tilsyneladende permanent væk efter at insugningsmanifolden blev renset.
Men der lå også en anden fejlkode omhandlende for højt modtryk, hvilket indikerer et tilstoppet partikelfilter.
Det er noget med, at der maks. må være et modtryk på 75 mbar, hvilket dog ligger på omkring 160 mbar.
Der blev forsøgt med partikelfilterrens, hvilket pt. desværre ikke havde den ønskede effekt.
Jeg forstår, at fejltilstanden med den tilstoppede manifold (den var meget sodet), måske kunne haft en medvirkende årsag på tilstopningen af partikelfilteret.
Så inden at der investeres mere, er planen at køre en tid med nogle lange ture, hvor der kan regnereres under optimale forhold, med håb om, at man kan brænde soden i partikelfilteret af, så modtrykket normaliserer sig.
Og hvis det ikke virker, så må det blive et nyt eller en rigtig rensning af partikelfilteret.
FEJLFINDING PÅ MOTORFEJL.
UDLÆSNING AF EGENDIAGNOSE SAMT MÅLEVÆRDIBLOKKE MED DIAGNOSETESTER.
FEJL PÅ LUFTMASSEN, SAMT TILSTOPPET PARTIKELFILTER.
KONTROL/UDMÅLING AF DIV. SENSOR OG FØLER.
TEST AF BRÆNDSTOFSYSTEM, UDSTØDNINGSSYSTEM, INDSUGNINGSSYSTEM, SAMT VARKUMSYSTEM.
FEJL PÅ FLOW I MANIFOLD.
KONTROL AF VARKUM FORBINDELSER, SAMT STIKFORBINDELSER.
INDSUGNINGSMANIFOLD AFMONTERET, FOR BEDERE VISUEL INDSPEKTION.
MANIFOLD SODET TIL, OG MANIFOLDSPJÆLD KAN DERFOR SIDDE FAST.
KOMPLET AFRENSNING AF MANIFOLD, OG DENS SPJÆLD.
AFRENSNING AF INDSUNGNINGSKANALER I TOPSTYKKE FOR SOD.
TRYKSENSOR AFRENSET FOR SOD.
NY PAKNINGER TIL MANFIFOLD MONTERET.
ADAPTIONER TIL SPJÆLD I MANIFOLD NULSTILLET MED DIAGNOSETESTER.
KONTROL AF FEJL PÅ PARTIKFILTER.
UDLÆSNING AF TRYK I PARTIKFILTER MED DIAGNOSETESTER.
MODTRYKKET I PARTIKFILTER ER FOR HØJT, OG PARTIKFILTER ER TILSTOPPET.
TRYKSLANGER OG RØR TIL PARTIKFILTER BLÆST IGENNEM FOR BEDERE FLOW.
VISUEL KONTROL AF STIKFORBINDELSER TIL PARTIKFILTER.
STIK VED MODTRYKSENSOREN VAR DÅRLIGT, STIK REPERARET OG NYE STIKBEN MONTERET.
PARTIKELFILTER ADAPTIONER NULSTILELT MED DIAGNOSETESTER
PARTIKELFILTER FORSØGT REGENERERET MED DIAGNOSETESTER
VOGN PRØVEKØRT AF FLERE OMGANGE.
MOTORFEJL HAR IKKE VIST SIG SIDEN VI HAR RENSET INDSUGNINGSMANIFOLDEN.
Det ser ud til at problemet er løst, men det blev desværre lidt som forventet en større omgang.
Fejlen er tilsyneladende permanent væk efter at insugningsmanifolden blev renset.
Men der lå også en anden fejlkode omhandlende for højt modtryk, hvilket indikerer et tilstoppet partikelfilter.
Det er noget med, at der maks. må være et modtryk på 75 mbar, hvilket dog ligger på omkring 160 mbar.
Der blev forsøgt med partikelfilterrens, hvilket pt. desværre ikke havde den ønskede effekt.
Jeg forstår, at fejltilstanden med den tilstoppede manifold (den var meget sodet), måske kunne haft en medvirkende årsag på tilstopningen af partikelfilteret.
Så inden at der investeres mere, er planen at køre en tid med nogle lange ture, hvor der kan regnereres under optimale forhold, med håb om, at man kan brænde soden i partikelfilteret af, så modtrykket normaliserer sig.
Og hvis det ikke virker, så må det blive et nyt eller en rigtig rensning af partikelfilteret.
FEJLFINDING PÅ MOTORFEJL.
UDLÆSNING AF EGENDIAGNOSE SAMT MÅLEVÆRDIBLOKKE MED DIAGNOSETESTER.
FEJL PÅ LUFTMASSEN, SAMT TILSTOPPET PARTIKELFILTER.
KONTROL/UDMÅLING AF DIV. SENSOR OG FØLER.
TEST AF BRÆNDSTOFSYSTEM, UDSTØDNINGSSYSTEM, INDSUGNINGSSYSTEM, SAMT VARKUMSYSTEM.
FEJL PÅ FLOW I MANIFOLD.
KONTROL AF VARKUM FORBINDELSER, SAMT STIKFORBINDELSER.
INDSUGNINGSMANIFOLD AFMONTERET, FOR BEDERE VISUEL INDSPEKTION.
MANIFOLD SODET TIL, OG MANIFOLDSPJÆLD KAN DERFOR SIDDE FAST.
KOMPLET AFRENSNING AF MANIFOLD, OG DENS SPJÆLD.
AFRENSNING AF INDSUNGNINGSKANALER I TOPSTYKKE FOR SOD.
TRYKSENSOR AFRENSET FOR SOD.
NY PAKNINGER TIL MANFIFOLD MONTERET.
ADAPTIONER TIL SPJÆLD I MANIFOLD NULSTILLET MED DIAGNOSETESTER.
KONTROL AF FEJL PÅ PARTIKFILTER.
UDLÆSNING AF TRYK I PARTIKFILTER MED DIAGNOSETESTER.
MODTRYKKET I PARTIKFILTER ER FOR HØJT, OG PARTIKFILTER ER TILSTOPPET.
TRYKSLANGER OG RØR TIL PARTIKFILTER BLÆST IGENNEM FOR BEDERE FLOW.
VISUEL KONTROL AF STIKFORBINDELSER TIL PARTIKFILTER.
STIK VED MODTRYKSENSOREN VAR DÅRLIGT, STIK REPERARET OG NYE STIKBEN MONTERET.
PARTIKELFILTER ADAPTIONER NULSTILELT MED DIAGNOSETESTER
PARTIKELFILTER FORSØGT REGENERERET MED DIAGNOSETESTER
VOGN PRØVEKØRT AF FLERE OMGANGE.
MOTORFEJL HAR IKKE VIST SIG SIDEN VI HAR RENSET INDSUGNINGSMANIFOLDEN.
Mvh. Jens Ostenfeld
F11 535d Touring 2014
E39 520d Touring 2001
F11 535d Touring 2014
E39 520d Touring 2001
Re: Fejl 290900 Air mass system
Ja det var noget af en omgang, jeg havde så " desværre " alligevel ret i mit gæt, min bror har også haft problemer med han's partikkelfilter og måtte til sidst få det prof. renset, hvor de skærer det op og renser det, det har hjulpet på han's filter, mener ikke det var fordi det var helt vildt dyrt, mener han gav mellem 2-3000 kr alene for rens, men jeg kan finde ud af det, hvis du vil info om det..??
Mvh. Kurt
E39 520 1996 solgt
Volvo S40 2.4 2004
E39 520 1996 solgt
Volvo S40 2.4 2004
- 640Poststreet
- Meget Aktiv Bruger
- Indlæg: 253
- Tilmeldt: tors 19. apr 2012 20:48
- Navn: Jens Ostenfeld
- By: Allerød
Re: Fejl 290900 Air mass system
Hej Kurt,
Tak for dit svar, og jatak, jeg vil gerne have et link til én der kan det med partikelfilterrens.
Tak for dit svar, og jatak, jeg vil gerne have et link til én der kan det med partikelfilterrens.
Mvh. Jens Ostenfeld
F11 535d Touring 2014
E39 520d Touring 2001
F11 535d Touring 2014
E39 520d Touring 2001
Re: Fejl 290900 Air mass system
Nu har jeg snakket med min bror og han's filter blev IKKE skåret op, men renset/skyllet igennem og vigtigt efter rens at få en computer på og nulstillet, det fik han ikke gjort og den blev ved med at melde fejl, men ikke efter han fik den nulstillet, han fik det lavet for ca 3 år siden og der har ingen fejl været siden.
Han mener det var omkring 3000,- han gav for det, hvor han selv fik det pillet af og sendt til dem, hvis firmaet skulle pille filter af også, mener han det var 7000,-
Han fik det lavet her:
https://ketner.dk/odense/partikelfilter-rens/
Der er også et firma på Sjælland:
https://www.partikelfilterrens.dk/diese ... ilter.aspx
Han mener det var omkring 3000,- han gav for det, hvor han selv fik det pillet af og sendt til dem, hvis firmaet skulle pille filter af også, mener han det var 7000,-
Han fik det lavet her:
https://ketner.dk/odense/partikelfilter-rens/
Der er også et firma på Sjælland:
https://www.partikelfilterrens.dk/diese ... ilter.aspx
Mvh. Kurt
E39 520 1996 solgt
Volvo S40 2.4 2004
E39 520 1996 solgt
Volvo S40 2.4 2004