F10 "drukner" - EGR ventil fejl???

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Besvar
Brugeravatar
Qui-Gon Jinn
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 25
Tilmeldt: søn 11. mar 2018 16:29
Navn: Martin Raghner
By: Grenaa

F10 "drukner" - EGR ventil fejl???

Indlæg af Qui-Gon Jinn »

Kære alle
Jeg forsøgte lige at lave en søgning på mit problem, men fandt ikke rigtig noget - derfor mit spørgsmål ;)
Det er længe siden jeg har været aktiv i dette forum - men der har heller ikke været behov for hjælp - før nu... :|

Den lange historie i en relativt kort version:
Når jeg sætter mig ind i min bil og den er kold (F10d og jeg lader den naturligvis forvarme) og kører, oplever jeg stort set hver gang, at den første gang jeg bremser ned efter igangsætningen, at den "drukner"/hakker i det og nogle gange går ud. Vi bor på en lille villavej og jeg skal ud på en lidt større vej efter 100 m. - det er lidt træls, at bilen går ud, halvvejs ude på den store vej :shock: Den har aldrig (ej heller i skrivende stund) haft problemer med at starte - og den starter også med det samme, når jeg trykker på Start Engine-knappen.
Jeg har haft den forbi en mekaniker, hvor jeg fik ham til at måle både batteri, generator osv. og der er ingen fejl. Han siger også, at det ikke kan være batteriet, når den starter hver eneste gang. Men til gengæld fortalte han mig, at computeren meldte fejl på EGR-ventilen - måske den er sodet til el. lign. - men kan det være dén, der er skyld i, at bilen drukner og går ud, når jeg igangsætter med kold motor...?? Der er umiddelbart ingen problemer, når jeg lader den stå tændt i 5-7 min. om morgenen. Jeg tænker, at jeg under alle omstændigheder vil have skiftet EGR-ventilen, når den nu melder fejl - men det kunne være rart at vide, om andre har haft samme udfordring og det måske var en anden årsag.

I øvrigt går min GPS nogle gange fuldstændig amok og befinder sig et helt andet sted, end bilen gør... Og mit bakkamera går 1 ud af 10 gange i sort. Jeg har fået begge ting eftermonteret hos bimmerupgrade for 2 år siden, og han siger til mig, at det er batteriets skyld... Jeg har spurgt ham om, hvorvidt det kan være en løs forbindelse, men det mener han ikke det er. Jeg mener ikke, at bilen har fået skiftet batteri i sin levetid (dec. 2012) - men mekanikeren har målt på det mange gange efterhånden også når den har stået udenfor hos ham natten over...

What to do?

Jeg glæder mig til at høre fra én eller flere kyndige BMW-ejere :TU1

Hilsen
En ellers tilfreds F10-ejer
Senest rettet af Qui-Gon Jinn fre 8. jan 2021 19:12, rettet i alt 2 gange.
Venlige hilsner
Martin
BMW 520d F10 - M Performance Kit
Brugeravatar
bakhoj
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 207
Tilmeldt: søn 2. maj 2010 19:34
Navn: Morten Bækhøj
By: 8382 Hinnerup

Re: F10 "drukner" - ERG ventil fejl???

Indlæg af bakhoj »

Hejsa

Vedr. Din EGR ventil - er denne skiftet på kulance ?? Bmw har lavet tilbagekaldelser på netop EGR ventiler grundet mulighed for at antændelse af sod i indsugningsmanifold og dermed motorbrand.

Prøv at søg på Bmw motorbrand både i dk og i Tyskland.

Hvis ikke synes jeg du skal kontakte Bmw og høre om din er i farezonen - om det er fordi den er godt stoppet til at problemet er der ved jeg dog ikke.

Vedr. Navigation og kamera ved jeg ikke helt hvad årsagen kan være.
Hvis tingene er kodet til bilen bør der ikke være fejl på disse. Men der er ingen tvivl om at en Bmw skal have et velfungerende batteri ellers er der mange sjove ting der kan fejle - men om det er årsagen er svært at sige.

Jeg håber at du kommer videre med sin problemløsning


BMW G30 530D M sport og BMW E30 325i Cabriolet
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh. Morten Bækhøj
Nuværende: G30 530d M-sport/ Hobbybil E30 325i cabriolet
Tidligere: BMW E21, E30, 2x E34, E39, E91 335d, E60 530i LCI og F10 530D.
michael Ravnholt
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 102
Tilmeldt: tors 1. aug 2019 13:21
Geografisk sted: Ballerup
Navn: Michael Ravnholt
By: Ballerup

Re: F10 "drukner" - EGR ventil fejl???

Indlæg af michael Ravnholt »

hej

Jeg giver Bakhøj helt ret.... tag og lav det ring til BMW.

Men uanset hvad, så ville jeg bruge nogle af de rense produkter, som man kan få til diesel bilerne.
Du skal bruge 2 forskellige typer, en som renser dit partilfilter og en din EGR. vigtigt du gør det. !
Det gør en stor forskel......

Hvis du selv kan, kan du skille den EGR ad og rense den med petrolium..... også EGR køleren.
de er sikkert begge godt sodet.....

Dan jeg gjorde det, var resultatet helt vildt godt..... min bil hakkede i øvrigt osse før den blev renset...... og jeg blev lidt betænkelig, for en rensning af partilfilter koster boxen.
Efter denne rensning kørte min bil ca. 5000 km. så en dag skilte jeg det ad igen, for at se om den var sodet igen, men det var den ikke, derimod var der kun en sort flydende masse inde i, jeg tænker det er sod blandet med de tilsætninger jeg har givet dem..... :) før var det sort koks der sad fast i klumper og overflader. så jeg er nu sikker på at det der additiv hjælper .)

Men rens før du begynder at bruge de additiver. det er nemt nok :)

kh mc
Mvh. Michael Ravnholt
BMW 530xd F11 2012/10
Brugeravatar
Qui-Gon Jinn
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 25
Tilmeldt: søn 11. mar 2018 16:29
Navn: Martin Raghner
By: Grenaa

Re: F10 "drukner" - EGR ventil fejl???

Indlæg af Qui-Gon Jinn »

Tak til jer begge for svar.
I får derfor lige en opdatering:
Efter Bakhøjs besked, kom jeg i tanke om, at min bil var blevet indkaldt fra BMW vedr. EGR, som jeg for ca. halvandet år siden fik ordnet hos Koed. Jeg kontaktede Koed, som svarede, at de havde skiftet EGR-køleren og ikke EGR-ventilen. Da jeg fortalte Koed om mine problemer, havde han flere eksempler på kunder, der havde samme oplevelser og at det skyldtes EGR-ventilen. Så nu er den skiftet, og det kører igen :TU1
Venlige hilsner
Martin
BMW 520d F10 - M Performance Kit
Brugeravatar
bakhoj
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 207
Tilmeldt: søn 2. maj 2010 19:34
Navn: Morten Bækhøj
By: 8382 Hinnerup

Re: F10 "drukner" - EGR ventil fejl???

Indlæg af bakhoj »

Dejligt at høre at problemet er løst

Jeg mente naturligvis at der var tilbagekaldelser på EGR køleren og ikke ventilen.

Hvordan med de andre udfordringer ? Bakkamera ?


BMW G30 530D M sport og BMW E30 325i Cabriolet
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh. Morten Bækhøj
Nuværende: G30 530d M-sport/ Hobbybil E30 325i cabriolet
Tidligere: BMW E21, E30, 2x E34, E39, E91 335d, E60 530i LCI og F10 530D.
Besvar