Hej .
Har lige skiftet højre forfjeder incl alt nyt dog ikke edc dæmperen. Skifter venstre side imorgen. Alu og kobberfedt går da fint sammen som det ses via billedet. Dog er højre ankerplade tæret i prikker og ved slibning er det tørt hvidt pulver/alu som drysser. Saltet og hvad der ellers bruges er hårdt ved alumhttp://5erbmw.dk/forum/download/file.php?mode=view&id=1248ihttp://5erbmw.dk/forum/download/file.php?mode=view&id=1249nium. download/file.php?mode=view&id=1247
Alu contra kobberfedt
- JM540466
- Meget Aktiv Bruger
- Indlæg: 220
- Tilmeldt: lør 29. sep 2012 09:24
- Geografisk sted: Skagen
- Navn: Torben Larsen
- By: Skagen
Alu contra kobberfedt
- Vedhæftede filer
-
- IMG_20200410_134054.jpg (2.28 MiB) Vist 3350 gange
-
- IMG_20200410_134054.jpg (2.28 MiB) Vist 3350 gange
-
- IMG_20200409_090104.jpg (2.88 MiB) Vist 3350 gange
Mvh. Torben Larsen
E 39 540 I V 8 M62 TU B44
E 39 540 I V 8 M62 TU B44
Re: Alu contra kobberfedt
Saltet (på vejene) ???!!
Der har næsten ikke været saltet i flere år i DK men der er gratis bilvask i Skagerak
Der har næsten ikke været saltet i flere år i DK men der er gratis bilvask i Skagerak
Mvh. Jan Ladefoged
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 årg 1984 i 11år
E30 320/325 årg 1989 i 3år
E39 523/528 årg 1996 i 6år
E39 523iA årg 1999 i 1/2år
E61 523i årg 2006 i 4år.
F36 420d årg 2015 i 5mdr -> Solgt !
Bye bye BMW
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 årg 1984 i 11år
E30 320/325 årg 1989 i 3år
E39 523/528 årg 1996 i 6år
E39 523iA årg 1999 i 1/2år
E61 523i årg 2006 i 4år.
F36 420d årg 2015 i 5mdr -> Solgt !
Bye bye BMW
Re: Alu contra kobberfedt
Nej, den korrosion kommer ikke fra salt. Se mit hjul nedenfor. Det har kørt 7 vintre, og der er ikke spor af korrosion (måske lidt svært at se pga. fotokvaliteten, men det er der altså ikke).
Din korrosion, Torben, et et fremragende eksempel på galvanisk korrosion frembragt af kobber (fedt) mod aluminium.
Der står lidt om det her:
https://da.wikipedia.org/wiki/Spændingsrækken
Som du kan se, ligger kobber milevidt over aluminium, og udgør altså en stærk korrosionsrisiko for aluminium’et.
Årsagen til, at du alligevel får det til at fungere er nok, at du med din roterende stålbørste efterhånden har slebet så meget materiale af navreces’en og fælghullet, at der er plads til “korrosionsmaterialet” (alu-salte) nede omkring navet, så fælgene ikke sætter sig fast. Det er mit bedste gæt.
Og årsagen til at du, Jan, i min tidligere tråd om fastsiddene fælge skriver, at det stadig er “mein kampf” at få fælgene af, selvom du bruger alu-fedt er (gætter jeg), at de tusindvis af mikroskopiske alu-partikler i fedtet gnubbes op ad navet (jern/stål) og reagerer galvanisk (fordi jern også er mere ædelt end aluminium), og danner alu-salte, som fylder den lille sprække mellem navreces og fælg op, så fælgen alligevel sætter sig.
Jeg mener at løsningen må være - som de skriver i branchevejledningen - at bruge metalfri (“anti-seize”) pasta, f.eks PUTOLINE keramisk fedt fra T Hansen.
Din korrosion, Torben, et et fremragende eksempel på galvanisk korrosion frembragt af kobber (fedt) mod aluminium.
Der står lidt om det her:
https://da.wikipedia.org/wiki/Spændingsrækken
Som du kan se, ligger kobber milevidt over aluminium, og udgør altså en stærk korrosionsrisiko for aluminium’et.
Årsagen til, at du alligevel får det til at fungere er nok, at du med din roterende stålbørste efterhånden har slebet så meget materiale af navreces’en og fælghullet, at der er plads til “korrosionsmaterialet” (alu-salte) nede omkring navet, så fælgene ikke sætter sig fast. Det er mit bedste gæt.
Og årsagen til at du, Jan, i min tidligere tråd om fastsiddene fælge skriver, at det stadig er “mein kampf” at få fælgene af, selvom du bruger alu-fedt er (gætter jeg), at de tusindvis af mikroskopiske alu-partikler i fedtet gnubbes op ad navet (jern/stål) og reagerer galvanisk (fordi jern også er mere ædelt end aluminium), og danner alu-salte, som fylder den lille sprække mellem navreces og fælg op, så fælgen alligevel sætter sig.
Jeg mener at løsningen må være - som de skriver i branchevejledningen - at bruge metalfri (“anti-seize”) pasta, f.eks PUTOLINE keramisk fedt fra T Hansen.
- Vedhæftede filer
-
- 692B586F-4B6F-4499-8105-12DB828AAACF.jpeg (1.24 MiB) Vist 2634 gange
-------------------
Mvh. Henrik T
G30 540i 2020 (pre-LCI)
Tidligere: E60 (LCI) 525i aut. 2008
Mvh. Henrik T
G30 540i 2020 (pre-LCI)
Tidligere: E60 (LCI) 525i aut. 2008