m62TU hvilken olie?

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
BMWFanatic
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 12
Tilmeldt: tirs 18. sep 2018 22:43
Navn: Mario Mijan
By: Nørresundby

Re: m62TU hvilken olie?

Indlæg af BMWFanatic »

Vender lige tilbage til min gamle tråd.
Torben, i relation til hvad du skrev angående driftstemperaturen og en tykkere olie på disse motorer, så tror jeg helt sikkert at jeg prøver en god 5w-50 næste gang (selvom bmw ikke anbefaler denne). Jeg oplever nemlig en svag tikken fra vanos ved driftstemperatur, hvilket er en kendt synder på disse ifølge int. forums, og en tykkere olie skulle efter sigende dæmpe det rimeligt.

En anden ting, nu hvor det er blevet rimelig koldt udenfor, så svinger temperaturen på motoren imellem 92 - 96 grader ifølge den skjulte menu test 7, kommer ikke højere op, mens temperaturmåleren er i midten. I sommers lå temperaturen snildt på 104 grader.

Er dette normalt, at den ikke rigtig bliver driftsvarm, oplever I det samme ?
Mvh. Mario Mijan
E38 735iA 2000
Brugeravatar
janl
Super Star
Super Star
Indlæg: 1740
Tilmeldt: tirs 6. jan 2009 11:02
Navn: Jan Ladefoged
By: Brønshøj

Re: m62TU hvilken olie?

Indlæg af janl »

Tikkelyden kan jeg ikke tro kommer fra din vanos men snarere en hydraulisk ventilløfter der hænger lidt.

Drifttemperaturen ligger godt så det skal du ikke bekymre dig om....det er fint indenfor vinduet :TU1

Min motortemp svinger skam også afhængig af hvor hurtigt og hvordan jeg kører.
Mvh. Jan Ladefoged
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 årg 1984 i 11år
E30 320/325 årg 1989 i 3år
E39 523/528 årg 1996 i 6år
E39 523iA årg 1999 i 1/2år
E61 523i årg 2006 i 4år.
F36 420d årg 2015 i 5mdr -> Solgt !
Bye bye BMW :shock:
Brugeravatar
JM540466
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 219
Tilmeldt: lør 29. sep 2012 09:24
Geografisk sted: Skagen
Navn: Torben Larsen
By: Skagen

Re: m62TU hvilken olie?

Indlæg af JM540466 »

Hej
Følger også lige op på tråden. Når du skifter til 5/50 olie jeg bruger altid Mobil , vil du mærke at motoren går mere roligt. og når du er ved det ville jeg skifte oliefilter noget oftere . Har før skrevet om dette emne og har fået respons på nørdethed og unødvendigt , men jeg køber filteret ved Thansen , det koster kr 119 og tager 5 minutter at skifte.. Skifter filter for hver max 3000 km og for hver 10000 km olie og filter Og man undgår at alt mulig løber med rundt og det væsentlige ved disse motorer er nikasilbelægningen som får ren olie hvilket nedsætter slidtagen . Disse motorer kan ikke bare bores i overstørrelse. Der skal en ny belægning på hvis det kan svare sig hvilket jeg ikke ved og om nogle kan gøre dette i Danmark. I usa monteres cylinderforinger som så hones til en given diameter , men så må man hellere lede efter en brugt motor.
Mvh. Torben Larsen
E 39 540 I V 8 M62 TU B44
BMWFanatic
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 12
Tilmeldt: tirs 18. sep 2018 22:43
Navn: Mario Mijan
By: Nørresundby

Re: m62TU hvilken olie?

Indlæg af BMWFanatic »

Jan, jeg er næsten 100% sikker på, at det er vanos der giver lyd fra sig i mit tilfælde, som M62TU efter sigende er kendt for.

Her er en af mine gamle videoer der demonstrerer lyden:

https://vimeo.com/349762848

Jeg har selv haft en m52 før denne, med en tikkende hydraulisk ventilløfter, så er bekendt med, hvordan dette lyder :).

------------------------------

Torben, en 5w-50 skal helt klart prøves ved næste olieskift, selvom at der er mange på int. forums der mener, at man max bør holde sig til - 40 også ifølge BMW.
Jeg kører små 7000 - 8000 km om året, skifter olie og filter en gang om året, regner med dette ville være ok, selv med denne olie.
Angående nikasil, jeg har altid haft den opfattelse af, at dette problem kun var forårsaget af et højt svovlindhold i benzinen, som vi ikke har i Danmark, af hvad jeg har hørt. Det ser desuden ud til fra forskellige online kilder, at det kun berører de ældre m60 og m52 motorer, samt muligvis de første versioner af m62, min er fra 2000.
Mvh. Mario Mijan
E38 735iA 2000
Besvar