Min 530d E39 er begyndt at få "huller" i trækkræften
Den trækker umiddelbart fint i 1., 2. og 3. gear, men i 4. og 5. mister den helt trækkraft i ryk, hvis jeg træder til fra ca. 1500rpm op til ca. 2800rpm. Derefter tager den så rigtigt fat igen med fuld kraft.
Det er tydeligt i 5. gear, der trækker den meget i ryk. Hvis jeg træder i bund, så trækker den først voldsomt i et halvt sekund, så mister den fuldstændig kraften i 1 sekunds tid og trækker så igen kraftigt i et halvt sekund etc. indtil omdrejningerne er oppe ved 2800rpm, så trækker den jævnt (og kraftigt) op.
Det virker som om det er noget elektronisk (overboost?) der laver det, for når den trækker, så trækker den virkelig til.
Og motor/slanger er trykprøvet med en røgmaskine (lavet til formålet), så der er ikke utætheder.
Motor og turbo lyder sunde nok uden mislyde.
Det virker bare som om den stopper ladetrykket i ryk, når jeg presser til den i 4. og 5. gear.
Sidst den blev målt på rullefelt, hvor den trak fint over hele feltet, der målte den lige knap 250hk/540Nm.
Nogle gode inputs?
Trækker i ryk (530d E39)
Trækker i ryk (530d E39)
Mvh. Daniel Sølvertorp
E39 530d
E39 530d
- 640Poststreet
- Meget Aktiv Bruger
- Indlæg: 246
- Tilmeldt: tors 19. apr 2012 20:48
- Navn: Jens Ostenfeld
- By: Allerød
Re: Trækker i ryk (530d E39)
Jeg har haft nogle symptomer som minder lidt om det, og jeg var rundt om alt muligt med turbo og elektronik, for så endelig at finde ud af at det var noget så banalt som dieselfilteret som var stoppet (ikke blevet skiftet i lang tid).
Som relativ ny ejer ift. dieselbiler, så har jeg lært på den lidt trælse måde, at brændstoffiltre på diesler skal skiftes regelmæssigt, da de ellers vil stoppe til. Det er muligt, at man også bør skifte brændstoffiltre regelmæssigt på benzinbiler - det forekommer mig dog, at de af en eller anden grund ikke har samme tendens til tilstopning som ved diesel.
Så hvis du er i tvivl om dieselfilteret kunne spille en rolle, så ville jeg skifte det.
Som relativ ny ejer ift. dieselbiler, så har jeg lært på den lidt trælse måde, at brændstoffiltre på diesler skal skiftes regelmæssigt, da de ellers vil stoppe til. Det er muligt, at man også bør skifte brændstoffiltre regelmæssigt på benzinbiler - det forekommer mig dog, at de af en eller anden grund ikke har samme tendens til tilstopning som ved diesel.
Så hvis du er i tvivl om dieselfilteret kunne spille en rolle, så ville jeg skifte det.
Mvh. Jens Ostenfeld
F11 535d Touring 2014
E39 520d Touring 2001
F11 535d Touring 2014
E39 520d Touring 2001
- OleDupont
- Moderator
- Indlæg: 3912
- Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
- Navn: Ole Dupont
- By: Nordsjælland
Re: Trækker i ryk (530d E39)
Hej Daniel,
Velkommen i forum
Hvordan har luftfilteret det? Et tilstoppet filter kan ofte være årsag til nedsat effekt.
Velkommen i forum
Hvordan har luftfilteret det? Et tilstoppet filter kan ofte være årsag til nedsat effekt.
De bedste hilsner
Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Re: Trækker i ryk (530d E39)
Jeg vil lige tjekke det oliefilter selvom der burde være noget tid til næste service, og den fik skiftet ved sidste service.
Mvh. Daniel Sølvertorp
E39 530d
E39 530d
Re: Trækker i ryk (530d E39)
Takker
Ud fra hvad jeg kan se, så ser luftfiltrende ud som nye.
Ud fra hvad jeg kan se, så ser luftfiltrende ud som nye.
Mvh. Daniel Sølvertorp
E39 530d
E39 530d
Re: Trækker i ryk (530d E39)
Nu kan jeg ikke se om den er manuel eller auto, men har du overvejet gearkasse/kobling? Kan se at din må være chippet/tunet, men jeg mener at en 3,0d udvikler max moment i området 1500-3000 rpm, og netop i 4-5 gear stiller det meget store krav til kraftoverførsel - især med 540nm...
Mvh. Kim Jensen
F11 520d 2010
F11 520d 2010
- Krone2000
- Aktiv Bruger
- Indlæg: 182
- Tilmeldt: fre 16. jan 2015 19:02
- Geografisk sted: Struer
- Navn: Ivan Kronborg
- By: Struer
Re: Trækker i ryk (530d E39)
Har du kontrolleret om din EGR ventil lukker ordentlig.
Mvh. Ivan Kronborg
E60 520d M47N2
F10 525d N57D30A
F30 316d N47D20C
E60 520d M47N2
F10 525d N57D30A
F30 316d N47D20C
-
- Aktiv Bruger
- Indlæg: 102
- Tilmeldt: tors 1. aug 2019 13:21
- Geografisk sted: Ballerup
- Navn: Michael Ravnholt
- By: Ballerup
Re: Trækker i ryk (530d E39)
hej
Jeg vil også se på EGR ventinlen og egr køleren, det har desværre med denne type fejl at gøre, end man tror.
Hvis du har haft skift det også manifolen, så husk at skifte de pakninger du måtte møde på din vej, de er altid hårde og så virker de ikke..... dvs. de bliver utætte.
kh mc
Jeg vil også se på EGR ventinlen og egr køleren, det har desværre med denne type fejl at gøre, end man tror.
Hvis du har haft skift det også manifolen, så husk at skifte de pakninger du måtte møde på din vej, de er altid hårde og så virker de ikke..... dvs. de bliver utætte.
kh mc
Mvh. Michael Ravnholt
BMW 530xd F11 2012/10
BMW 530xd F11 2012/10
-
- Aktiv Bruger
- Indlæg: 102
- Tilmeldt: tors 1. aug 2019 13:21
- Geografisk sted: Ballerup
- Navn: Michael Ravnholt
- By: Ballerup
Re: Trækker i ryk (530d E39)
hej igen
På min E61 LCI 2008 skiftede jeg olie og filter på gearkassen, det hjalp.
Men ..... og det her opdagede jeg ved et tilfælde, nemlig at efter jeg havde fyldt på, at der ca alligevel skulle ca 1 dl. mere på til sidst
først tapper man olien af.....
Fjerne oliefilter og den studs foroven som følger med.....
rengør alle steder hver der en pakning, isæt nyt oliefilter og prop.
påfyld olie, ca 70 % og så sæt prop i igen, start motor og kør forsigtigt i alle gearene......
sluk motor og påfyld indtil der løber olie ud igen og proppen i igen.
kør en kort tur, tjek at der kommer olie ud, ellers fyld efter, nu er gearkassen fuld og bør fungere.
Den kørte som en drøm.
god fornøjelse
På min E61 LCI 2008 skiftede jeg olie og filter på gearkassen, det hjalp.
Men ..... og det her opdagede jeg ved et tilfælde, nemlig at efter jeg havde fyldt på, at der ca alligevel skulle ca 1 dl. mere på til sidst
først tapper man olien af.....
Fjerne oliefilter og den studs foroven som følger med.....
rengør alle steder hver der en pakning, isæt nyt oliefilter og prop.
påfyld olie, ca 70 % og så sæt prop i igen, start motor og kør forsigtigt i alle gearene......
sluk motor og påfyld indtil der løber olie ud igen og proppen i igen.
kør en kort tur, tjek at der kommer olie ud, ellers fyld efter, nu er gearkassen fuld og bør fungere.
Den kørte som en drøm.
god fornøjelse
Mvh. Michael Ravnholt
BMW 530xd F11 2012/10
BMW 530xd F11 2012/10